Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Slanggurka 'Beit Alpha'
          TheCrazyPingu
          Inlägg 15-05-2017, 11:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          23-08-2016
          Medlem nr: 84 395



          Hej,

          Försådde 15 plantor slanggurka förra månaden, samtliga har kommit upp utan 1.

          Nu börjar plantorna blomma, och det är för kallt att plantera ut dom så avaktar. Skall jag ta bort skotten? Eller låta dom växa? Och vad menas med att plantan skall toppas efter 5-7 bladpar för att ge sidoskotten en chans?

          Bifogat bild

          Tack

          EDIT: Sedan har två av plantorna börjat bli gula runt bladen, en halv centimeter in runt samtliga blad. Detta gäller alla bladen. Var är problemet? Någon som vet?

          Redigerat av TheCrazyPingu: 15-05-2017, 14:17
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  2017_05_15_11.09.44.jpg ( 919.72k ) Antal nedladdningar: 17
           
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          TwinkleToe
          Inlägg 16-05-2017, 00:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          06-05-2013
          Medlem nr: 78 058



          hejsan där!

          Jag vill börja nämna att JAG inte är en expert och har dålig erfarenhet av gurkplantor!

          Däremot kan jag fortfarande tips! Jag planterade gurka tidigt nu i vår och kunde inte heller plantera ut på min inglasade balkong för tidigt och där var blommorna. Jag var ganska elak där ett tag och tog bort varenda liten gurkämne/blomma i 3 veckors tid. NU mår dem toppenbra! Så ta bort blommorna bör inte skada dina. Låter du dem sitta kvar så kommer plantan lägga mer energi på gurka än att växa, och med tanke på din bild (storleken) så måste du låta den växa bra mycket mera förrän dem ska orka hålla gurkor.

          Toppa gurkor vet jag inget om mer än att man skall toppa när man tycker att plantan växt tillräckligt. Så plantan fokuserar på gurkorna mer än att växa.

          Vad gällande gula blad är jag mycket osäker. Jag vet däremot att gurkor är mycket känsliga för rotsjuka (eller vad det kallas) alltså att man skall vara försiktig med att vattna nära rothalsen. Detta blir lättare att undvika om man har plantan sittandes på en kulle så all vatten hamnar på sidorna av krukan. Sedan vill gurkor ha MYCKET vatten, de vill aldrig torka ut. Under tiden de får gurkor skall de ha ännu mer vatten och mycket näring, faktiskt mer än tomater vad jag har hört.

          Hoppas något av detta hjälpte!

          MvH TwinkleToe

          Justja glömde - Var försiktig med solen, gurkplantor vill ha hög värme men är känslig för direkt solljus. Vänj dem med solen!

          Redigerat av TwinkleToe: 16-05-2017, 00:05
           
          Citera
          subtitulo
          Inlägg 16-08-2017, 08:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          28-07-2017
          Medlem nr: 86 132



          Jag ska så denna sorten nästa säsong här i Härnösand. Vet inte riktigt vad för zon det är här men möjligen 4 eller 5. Kartan säger Ska men det kan ju variera beroende på läget. Spännande ska det bli för här blir det kyliga nötter även på sommaren! Hade 6 grader häromveckan som lägst på natten :S
          De ska sättas i pallkrage och växa på armeringsnät.

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:07
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon