Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskära rosor
          Team Sundmark
          Inlägg 06-04-2019, 17:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          21-04-2018
          Medlem nr: 87 190



          Hej
          jag är en ny husägare (1 år) och jag behöver lite tips från er som varit med lite längre smile.gif
          Förra året var mer av ett "vi får se vad som växer upp"-år men i år vill jag lära mig ta hand om det som jag vill ha kvar, dvs rosorna

          Har 2 stycken fina "buskar" som förra året blev ca 175-200cm höga, längst med husväggen.

          Rosor ska ju beskäras när björken får "musöron", vilket är nu men...

          vad har jag för sort? och hur mycket ska jag beskära dom?
          Jag förstår att det är jättesvårt att avgöra på bilden men ni kanske kan ge mig en hint så får jag googla wink.gif

          Bifogad fil  rosor1.jpg ( 984.74k ) Antal nedladdningar: 3


          Tusen tack på förhand /W
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-04-2019, 18:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Rosor som blommar på årsskott kan beskäras rätt hårt såna som blommar på äldre delar tar man mest bara bort döda och sjuka grenar på + kanske gallrar ifall de är täta. Klängrosor tar man oftast bara bort sånt som är dött och sjukt på + kanske kapar in ifall de blir för stora och man kanske inte kan gå nära väggen och liknande. De på bilden ser inte ut att behöva så mycket beskäring kanske mera att ta bort gräsmatta under dem och jordförbättra de sitter lite olämpligt varken husgrunden eller rosorna brukar må bra av rosor planterade tätt intill en husvägg.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Team Sundmark
          Inlägg 06-04-2019, 18:17
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          21-04-2018
          Medlem nr: 87 190



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-04-2019, 19:02) *
          Rosor som blommar på årsskott kan beskäras rätt hårt såna som blommar på äldre delar tar man mest bara bort döda och sjuka grenar på + kanske gallrar ifall de är täta. Klängrosor tar man oftast bara bort sånt som är dött och sjukt på + kanske kapar in ifall de blir för stora och man kanske inte kan gå nära väggen och liknande. De på bilden ser inte ut att behöva så mycket beskäring kanske mera att ta bort gräsmatta under dem och jordförbättra de sitter lite olämpligt varken husgrunden eller rosorna brukar må bra av rosor planterade tätt intill en husvägg.


          Tack. då klipper jag helt enkelt bort de grenar som är bruna och kanske "snyggar till" den lite.
          Vad gäller att den strå nära huset, tyvärr ska vi dränera inom några år så den får stå kvar som den står så får vi se hur det ser ut efteråt. vet inte ens om man kan flytta rosorna, men det blir ett senare problem. Men jag ska nog fixa till lite under rosorna, som du sa.

          Tusen tack för ditt svar.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 02:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon