Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Din bästa kladdkaka
          Peztis
          Inlägg 04-05-2013, 21:32
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          80-talet har fått ett litet uppsving sedan några år tillbaka och kladdkakan är åter populär. Det har kommit ut flera böcker i ämnet.

          Jag har ett grundrecept som är så supergott och enkelt men så för någon kväll sedan fick jag ett ryck: vad händer om man tar bort kakaon? Och kanske ersätter med något annat?

          Jag presenterar härmed

          PEZTIS KLADDKAKA

          100 g smör, smält
          2 st ägg
          2 dl socker
          2 tsk vaniljsocker
          1,5 dl vetemjöl
          1 msk kakao
          1 tsk kanel, mald
          1 tsk kardemumma, mald

          Sätt ugnen på 160 g. Rör ihop socker och ägg (inte så det blir pösigt, bara rör ihop det), häll i smöret. Blanda ihop de torra varorna och rör sedan ned det i äggblandningen. Häll upp i en smord ugnsfast form, ställ in i mitten av ugnen i ca 30 min.

          Smakar lite som pepparkaka men ändå inte riktigt. Gott som det är eller med grädde, glass, frukt...

          Ursprungsreceptet är med 4 msk kakao, ingen kanel eller kardemumma, och det är ett jättebra och enkelt recept det med! Går fort att sno ihop och så enkelt att barn kan göra det (nästan) själva!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          zissi
          Inlägg 05-05-2013, 14:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem sedan:
          01-05-2005
          Medlem nr: 5 640



          Jag har nästan likadant recept på min favoritkladdkaka som du Peztis. Det som skiljer är att det i min är 3 dl strösocker i grundreceptet, men jag brukar ta 2,5 dl. Kan nog dra till dina 2 dl skulle jag tro. Sen är det även 0,5 krm salt i mitt recept men vet inte om det gör varken från eller till.

          Har nog gjort det här receptet från och till i 20 år skulle jag tro. En arbetskamrat på min allra första arbetsplats bjöd på den och receptet finns kvar i min receptbok än i dag. Syns att det är välanvänt...

          Förnyade toppingen på den för ett antal år sedan. Tror det var i Buffé jag hittade den. Lyft din kladdkaka till gastronomiska höjder med en krämig limetopping, stod det. Det var jag ju bara tvungen att testa. Emellanåt går jag tillbaka till det vanliga. Lite florsocker över och vispad grädde till. Ev. några hallon eller kiwi-skivor e.dyl. som dekoration.

          Limetopping med mascarpone
          : 250 g mascarpone blandas med 3 msk florsocker och finrivet skal från 2 lime.

          Spännand med kanel och kardemumma i kladdkaka. Måste nog testas någon gång.




          .

          Redigerat av zissi: 05-05-2013, 14:20


          --------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 05-05-2013, 15:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Zizzi, mitt recept slår ditt i ålder för mitt måste vara ca 25-30 år gammalt! biggrin.gif Fick det av en kompis och vi bakade det i tid och otid.
          I mitt recept står det också att det ska vara salt men eftersom jag brukar använda margarin så är det ju salt i det, tänker jag. Och ja, det går utmärkt att dra ned till 2 dl socker.

          Har märkt att det blir väldigt olika resultat beroende på vilken kakao man använder också, en del verkar vara mer "uttorkande".

          Limetoppingen lät god, funkar nog med min kladdkaka också.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          morgonstjerna
          Inlägg 09-05-2013, 09:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          18-02-2013
          Medlem nr: 77 566



          En av mina favoriter är kaffekladdkaka, ett recept jag gärna delar med mig av. happy.gif Hittade receptet på nätet nånstanns (tillägen är författarens, inte mina). Andra godlingar är t.ex. med konjak, eller med jordnässmör, förutom den vanliga "enkla" då. Nåja, här kommer receptet:

          Ingredienser till kladdkakan med kaffe och mörk choklad
          100 gram smör (riktigt 80 % smör rek.)
          2,5 dl strösocker (originalreceptet har 3 dl)
          2 ägg
          1,5 dl vetemjöl
          3 msk kakao (4 msk för den som föredrar starkare smak)
          1 msk snabbkaffepulver, utrört i någon matsked kallt vatten
          1 tsk vaniljsocker
          0,5 tsk salt
          50 gram mörk choklad (60+ % kakao, gärna 70 %)
          Smör och ströbröd (till formen)
          Florsocker till garnering

          Så gör du kladdkakan
          1. Sätt ugnen på 175 grader.
          2. Smält smöret i en kastrull.
          3. Tag kastrullen från plattan.
          4. Rör ut kaffepulvret i någon matsked kallt vatten. Rör ner i smöret.
          5. Bryt ner chokladen och rör ut den i smörblandningen.
          6. Vispa ihop socker och ägg i en bunke. Använd en manuell visp eller en matsked.
          7. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
          8. Rör ner smör-choklad-kaffeblandningen i bunken.
          9. Smörj och bröa en form. Formen bör vara ca 24 cm i diameter. Häll ner smeten i formen..
          10. Grädda ca 16-20 minuter, mitt i ugnen i 175 grader. Testa med 18 minuter första gången. Själv bakar jag denna 16 minuter i en form på 26 cm. Ju större form, desto lägre kaka blir det och ju kortare tid bör man grädda. Servering och tillbehör till kladdkakan.

          Kladdkakan är god både ljummen och kall. Sikta gärna lite florsocker över. Det passar bra med glass till kakan.


          --------------------
          Zon 1, trädgårdstäppa.
           
          Citera
          morgonstjerna
          Inlägg 09-05-2013, 10:03
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          18-02-2013
          Medlem nr: 77 566



          Peztis, spännande med pepparkakekladdkaka. Den ska jag nog testa nästa gång.

          Salt är ju en smakförstärkare/bärare och i recept är just salt tillsammans med choklad oslagbart. 000.gif


          --------------------
          Zon 1, trädgårdstäppa.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 09-05-2013, 14:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jo visst är det så med saltet men eftersom det redan är salt i margarin el smör så är frågan om det behövs mer...
          Men det är lite som att lite sött (socker, sirap, honung, gele osv) i matlagningen är en hit!

          Min kladdkaka är det inte riktigt pepparkakesmak på. Men om man tillsätter lite ingefära så blir det nog det.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          morgonstjerna
          Inlägg 10-05-2013, 08:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          18-02-2013
          Medlem nr: 77 566



          Det kan nog stämma. Kan det vara så att vissa recept har brittiskt eller franskt ursprung? Där använder de väl mest osaltat smör, har jag för mig, och då kan jag tänka mig att de behöver ha i mer salt än om man redan använder saltat. Har inte funderat särskilt på det förut.


          Testar nog din variant först innan det blir dags att experimentera själv. Receptet ser väldigt gott ut (och attans vad sugen jag blev).


          --------------------
          Zon 1, trädgårdstäppa.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 12-05-2013, 15:54
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Eller amerikanskt, där har de ju ofta osaltade smörstänger för bakning. Satt och undrade om kladdkaka är samma sak som muddcake?



          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 04:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon