Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vacker perennrabatt, Hjälp mig med förslag
          Fia
          Inlägg 06-11-2002, 16:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 248



          :unsure: Jag har sedan två år tillbaka glädjen av att anläggen en ny villatomt (sedan 20-talet har det varit en fritidstomt). Vid planläggning av tomten revs en gammal död ek. Stubben som finns kvar är ca 1,5 meter i diameter och ca 1 meter hög. Den står som ett gammalt monument av en troligtvis mycket vacker ek en gång i tiden. Nu vill jag till våren runt stubben göra en vacker perennodling som ska passa till en tomt som har sitt vilda kvar i sig. Jag brukar se så vackra sådana rabatter i olika trädgårdstidningar men tyvärr så framgår det sällan vilka blommor som är planterade. Så om ni vill hjälpa mig med olika tips på lättskötta perenner som passar ihop runt denna stubbe så blir jag mycket tacksam. Jag kan nämna att jag har en förkärlek till akjelor men tyvärr så blir de aldrig så vackra som jag ser på bilder - antagligen sköter jag dessa fel.

          Framför stubben är det en anlagd gräsmatta och bakom stubben finns en vacker hasselbuske samt till höger om stubben har vi gjord grönsaksland och ett hallonland.
           
          Citera
          helull
          Inlägg 06-11-2002, 16:49
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 116



          Vackra "vilda" perenner är som du säger akleja (försök få tag på frö och så själv, det är svårt att få tag i de vilda enkla som plantor). Jag gillar också aklejruta, fingerborgsblomma, daggkåpa, olika gräs, botanisk tuplan, små krokussorter, snödroppar, blåklockor (finns även vita), kungsängslilja. Ja, alla med små, skira blommor i milda färger och som har en koppling till den svenska naturen smile.gif


          --------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

          Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 07-11-2002, 08:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Varför inte höstvädd ca. 70 hög och fältvädd ca. 30 hög. Spetsliknande blommor i lilablå respektive lila färg, blommar länge biggrin.gif finns visst en vit variant också av höstvädd.


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 07-11-2002, 14:04
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 250



          Digitalis av alla de slag tycker jag är givet, nävor, daggkåpa, akleja så klart, lite vacker silvrig malört som sticker upp bland blommorna, varför inte någon pion om du kan få till jordmånen tillräckligt bland ekrötterna.
          Bara några idéer som dök upp i stunden.


          --------------------
          Lena
           
          Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 07-11-2002, 16:47
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 275



          Har du n så'n stor stubbe (är det omkretsen du menar?) som dessutom är hög så tycker jag att du ska utnyttja den till att ha några klättrare över. Ett par olika klematis t ex eller om du vill hålla det vilt en kaprifol. Andra växter med vild karaktär kan vara förgätmigej, vitpytta, lysing, geranium, stormhattar etc. Jag skulle nog ha tittat i en bok om jag var osäker på vad som finns. Förslagsvis Lena Månssons 'Perenner, i din trädgård -till nytta och fägring. ISBN91-534-1324-5,
          Lotta


          --------------------


           
          Citera
          Tamara
          Inlägg 07-11-2002, 20:31
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 278



          Varför inte en ros - någon vildros med skirt växtsätt. R Glauca exvis eller äppelros.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 15:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon