Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka balkongväxter kan övervintra?
          ArgaTanten
          Inlägg 04-09-2019, 14:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          06-03-2018
          Medlem nr: 86 930



          Hej alla kloka! Nu är hösten här och det är tyvärr dags att tänka på att snart städa bort sommaren från balkongen. Nu undrar jag över vilka växter som är värda att spara och försöka övervintra, och vilka det bara är att kasta. På min balkong har jag:
          Tomater - de ger ännu en riklig skörd, men de är ju bara att kasta bort sedan, det vet jag.

          Chili - jag har hört man ska kunna övervintra chili, men hur? Jag vet att de vill ha ljus och värme, så de chiliplantor jag har på balkongen ska snart få komma in för att de sista gröna frukterna ska få mogna. Men vad gör jag sedan? Är det bara att kasta plantorna eller kan man övervintra dem? Är det isf värt besväret?

          Kryddväxter som rosmarin, basilika och mejram kommer jag att ta in, så får de överleva så länge de kan, men vad ska jag tänka på innan jag tar in dem? Kan det t ex vara otäcka djur på dem/i krukorna? Hur gör jag för att undvika att få in sådana i lägenheten? På tal om otäcka djur så upptäckte jag tidigare LÖSS på en mejramplanta! Löss ska ju dö av mejram, sägs det! Hur kan det komma sig att lössen gick på just mejramen och inga andra växter?! (Tror jag fick bort dem genom ett bad i såpvatten, men det känns ju inte skoj om jag råkar få in dem.) Mynta har jag massor av, och jag tror att den kan övervintra, men hur?

          Smultron - visst kan man övervintra dem?

          Jag har också två Million Bells som växt sig fantastiskt stora och ännu blommar fantastiskt fint. Kan jag övervintra dessa eller är de "slit- och slängväxter"?

          I år har jag även satsat på flera murgrönor i krukor. De har växt så fint och hänger och klättrar lite överallt på balkongen. Jag skulle gärna ha dem kvar, men de tål väl knappast rejäl vinterkyla, även om de kallas "utomhusmurgröna"? I synnerhet inte när de är i ganska små krukor, väl? Kan jag göra något för att få dem att klara vintern? Tappar de sina blad oavsett? Om de går att övervintra, måste de klippas ner, eller?

          Jag har inte någon inglasad balkong och jag bor i Dalarna där det kan bli rejält kallt på vintern. Tyvärr har jag heller ingen bra plats för "vintervila" - dvs jag har inget svalt och ljust rum där växter kan vara på vintern. Tacksam för tips och råd.



           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:08
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon