Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Tiggeriförbud
          Mjärden
          Inlägg 23-10-2017, 20:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det blev bakläxa för Vellinge kommun att införa ett kommunalt tiggeriförbud, vilket var mycket glädjande. Det man skulle göra ute i kommunerna är att ordna med det sanitära för tiggarna och att de skulle få registrera sig och se till att det blev säkra vägar för de pengar, som de lyckas tigga ihop, så att ingen hallick kunde utnyttja de som tigger.
          Jag kan inte förstå varför det är så störande med tiggeriet, de åsamkar ju inte samhället några kostnader. Jag tycker det finns större problem att ta itu med när det gäller människor som kommer till Sverige bland invandrare, besöksbrottslingar och personer som gömmer sig och terrorister.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          Aqvakul
          Inlägg 24-10-2017, 02:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Kan bara instämma! yes.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2017, 17:51
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det finns ett stort folkligt stöd för förbud för tiggeri så jag vet inte riktigt vad myndigheterna vinner på att hålla på och krångla med detta ett år innan valet. Jag skulle tro att Löfven med kamrater gärna hade sluppit ha den frågan över sig.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 24-10-2017, 20:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det är lätt att komma förbi, bara med att påtala att det skall förbjudas. Det enda riktiga vore, att förbjuda löneutbetalningar som är så små, att tiggeri uppstår.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-10-2017, 05:21
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Bengalow @ 24-10-2017, 21:55) *
          Det är lätt att komma förbi, bara med att påtala att det skall förbjudas. Det enda riktiga vore, att förbjuda löneutbetalningar som är så små, att tiggeri uppstår.

          Nu förstår jag inte, löneutbetalningar för vem? Tiggarna får ingen lön alls, de jobbar ju inte
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 25-10-2017, 08:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Huggorm @ 24-10-2017, 18:51) *
          Det finns ett stort folkligt stöd för förbud för tiggeri så jag vet inte riktigt vad myndigheterna vinner på att hålla på och krångla med detta ett år innan valet. Jag skulle tro att Löfven med kamrater gärna hade sluppit ha den frågan över sig.


          Det var stort folkligt stöd även för vänstertrafik en gång i tiden. Populisterna har sällan rätt.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 25-10-2017, 12:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          CITAT (Huggorm @ 25-10-2017, 06:21) *
          Nu förstår jag inte, löneutbetalningar för vem? Tiggarna får ingen lön alls, de jobbar ju inte

          Klart att du inte förstår, det har du aldrig gjort utan extra förklaringar. Bulgarien och Rumänien har också socialförsäkringar, precis som vi, men om man inte registrerar folk, så finns dom inte. Eller hur? Så lätt gör dessa regeringar det för sig. Tiggarna som kommer hit har inte ens rösträtt i dessa länder. Det är det stora felet med EU - man har bara räknat på "marknaden". Si och så många köpare. Östeuropa skulle aldrig få ha kommit med , innan dom hade visat upp en anpassad statsekonomi. Fusk, som t.ex. i Grekland, skulle straffa länderna. Nu har vi fått in nästan "maffiaregeringar" i värmen - Ungern, Polen, Tjeckien skulle fråntas alla former av stöd, tills dom beter sig som man borde i ett Europa, som står för fred och samverkan. Hitintills har EU agerat på företagsmarknadens villkor. Nu är det dags för vanliga medborgare att ställa krav. Att England försvinner ut i det blå var ett bra steg, allra helst som att dom själv önskade det. Är man "bäst i världen", men går med kryckor, så får man låta dom tro det...
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 25-10-2017, 15:57
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          EU har väl alltid varit främst för företagarna och att få tillgång till billig arbetskraft, men vad det har med ev tiggeriförbud förstår jag inte. att vissa länder är fattigare än andra har väl inte med tiggeri att göra, utan det är ju främst Romer som tigger här på gator och torg. Tycker man som jag inte om det, så låt bli att ge pengar till dom då lär problemet minska med tiden, man kan hjälpa utsatta människor på annat sätt och det försöker jag att göra.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-10-2017, 19:33
          Länk hit: #9


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Bengalow @ 25-10-2017, 13:33) *
          Klart att du inte förstår, det har du aldrig gjort utan extra förklaringar. Bulgarien och Rumänien har också socialförsäkringar, precis som vi, men om man inte registrerar folk, så finns dom inte. Eller hur? Så lätt gör dessa regeringar det för sig. Tiggarna som kommer hit har inte ens rösträtt i dessa länder. Det är det stora felet med EU - man har bara räknat på "marknaden". Si och så många köpare. Östeuropa skulle aldrig få ha kommit med , innan dom hade visat upp en anpassad statsekonomi. Fusk, som t.ex. i Grekland, skulle straffa länderna. Nu har vi fått in nästan "maffiaregeringar" i värmen - Ungern, Polen, Tjeckien skulle fråntas alla former av stöd, tills dom beter sig som man borde i ett Europa, som står för fred och samverkan. Hitintills har EU agerat på företagsmarknadens villkor. Nu är det dags för vanliga medborgare att ställa krav. Att England försvinner ut i det blå var ett bra steg, allra helst som att dom själv önskade det. Är man "bäst i världen", men går med kryckor, så får man låta dom tro det...
          Blir det några länder kvar i EU när du kickat ut alla du inte tycker om?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-10-2017, 20:43
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag är väldigt splittrad i tiggerifrågan. Jag vill inte ha dem sittande och tigga utanför våra butiker långt från deras hemländer, det bara konserverar dem i tiggeriet. Samtidigt vet jag att de har det svårt i hemländerna och är synnerligen diskriminerade. Så vad göra? Man kan kanske jaga bort dem på något sätt men det löser inte grundproblemet.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 25-10-2017, 21:19
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          CITAT (Huggorm @ 25-10-2017, 20:33) *
          Blir det några länder kvar i EU när du kickat ut alla du inte tycker om?


          Det finns regler som länderna accepterat, för att få komma med i EU. Minsta krav är väl, att dom skall hålla sig till dessa, och göra vad dom lovat. Annars...inga hjälp- stödpengar. För mig är flera av dessa länder bara snyltare, parasiter som lever av andra, när det finns att ta av i eget land.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 26-10-2017, 22:40
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag undrar hur många som säger att de stödjer "på annat sätt" verkligen skickar pengar till Bulgarien och Rumänien som dessa tiggare kommer ifrån. Jag tror bara det är en undanflykt för att slippa medge att man inge ger någonting.
          Sen ställer jag frågan till mig själv, om det praktiskt går att genomföra mitt förslag om "säkra vägar för pengarna" från tiggarna hem till sina anhöriga ?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-10-2017, 20:51
          Länk hit: #13


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Mjärden @ 26-10-2017, 23:40) *
          Jag undrar hur många som säger att de stödjer "på annat sätt" verkligen skickar pengar till Bulgarien och Rumänien som dessa tiggare kommer ifrån. Jag tror bara det är en undanflykt för att slippa medge att man inge ger någonting.
          Sen ställer jag frågan till mig själv, om det praktiskt går att genomföra mitt förslag om "säkra vägar för pengarna" från tiggarna hem till sina anhöriga ?
          Att skick hem pengarna är inga problem men de kanske har satt sig i skuld redan från början efter att ha lånat pengar till ockerränta för transport hit. Vissa ville kanske inte ens åka men blev hitskickade av någon hemifrån. Sånt är nog svårt att komma åt på annat sätt än att stoppa tiggeriet.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 00:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon