Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dammduk nödvändigt?
          Tomus
          Inlägg 09-05-2011, 10:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          09-05-2011
          Medlem nr: 44 455



          Hej alla,

          Vi har blivit med trädgård och en stor grop i gräsmattan, där förre ägaren hade tänkt anlägga en damm till.
          Gropen är lerig och vattenfylld, så den håller ju vatten. Men det är ljusbrunt vatten.

          Så jag behöver ju inte vattentät dammduk, men jag behöver gissningsvis lägga nåt över leran för att få klart vatten? Nåt tips om nåt (gärna billigt) material som kan funka?

          Sen tänkte jag mig en pump och en mindre bäck för att få lite rörelse och cirkulation. Är även ett filter ett måste?

          Vi har även en färdig liten damm, med bäck och filter som jag tänkte driva vidare som den är :-)
           
          Citera
          ilPadrino
          Inlägg 09-05-2011, 13:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 213



          Är absolut ingen expert på dammar men jag inbillar mig att det blir betydligt lättare att hålla rent om du lägger i en dammduk. Sedan finns det väl varianter av kolfilter som ger klart vatten ganska snabbt.

          Är lite sugen på att göra en damm med näckrosor i trädgården så småningom, så visa gärna lite bilder och berätta hur det går! smile.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-05-2011, 19:11
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          rent är väl en sak ..men vattnet kommer inte att stanna hela sommaren-köp dammduk!


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Tomus
          Inlägg 10-05-2011, 06:54
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          09-05-2011
          Medlem nr: 44 455



          Vattennivån är knappt lägre än den var när isen hade smält, så det försvinnet nog inte med annat än avdunstning. Och då hjälper ju bara dammdyken om man lägger den ovanpå. smile.gif

          Så frågan kvarstår, kan man komma billigare undan än dammduk, om tätningen inte är problemet? Jag försöker hålla lite lågbudget på den här dammen, annars kanske den får bli ett trädgårdsland istället.

          Och är ett filter måste?

          En näckros har jag i lilla dammen, hoppas bara att den klarade vintern. Ska försöka fixa bilder på bägge dammarna. smile.gif
           
          Citera
          ilPadrino
          Inlägg 10-05-2011, 07:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 213



          En lite grövre pressenning kanske?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-05-2011, 07:45
          Länk hit: #6


          Gäster






          Dethär med dammar är inte enkelt och kräver en del arbete och faktiskt också kostnader för att det skall fungera. Vattnet i gropen kommer alltid att vara lerigt utan dammduk och det bästa underlaget i en damm är gummiduk. Gummiduken klarar temperaturskillnader sommar/vinter där plasten, som är statisk spricker förr eller senare.

          Dammen bör ha rörelser och syresättning av vattnet annars slammar den igen omgående, det är svårt ändå fast man har rening och rörelser att inte få grönt vatten av alla alger som bildas. Står dammen i sol hela dagarna är detta synnerligen algbefrämjande.
           
          Citera
          Tomus
          Inlägg 10-05-2011, 08:39
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          09-05-2011
          Medlem nr: 44 455



          En porlande bäck står absolut på dagordningen. Dammen är ganska avlång, så jag tänker mig att pumpa från andra änden mot bäcken så att det blir genomströmning i hela dammen.

          Kan markduk modell fiberduk fungera som alternativ till dammduk? Den är som sagt tät ändå.

          Solen kommer att bli ett problem, jag funderar på att ordna skyddande träd/buskar som kan hänga lite över vattnet.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-05-2011, 09:12
          Länk hit: #8


          Gäster






          Om fiberduk fungerar vet jag inte - men om jag gör en okvalificerad gissning så skulle jag tro att de små gruskornen tar sig genom fiberduken, den är ju inte tät. Men du kan väl testa med en bit och låta vattnet sila igenom, då ser du om det blir klart.

          Sedan vet jag inte heller hur länge fiberduk klarar sig i vatten utan att smulas sönder...vad är den gjord av? Är det organiskt material så lär den förmultna ganska snabbt.
           
          Citera
          Tomus
          Inlägg 10-05-2011, 09:33
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          09-05-2011
          Medlem nr: 44 455



          Kanske denna: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21036.aspx
          Av polypropylen som skall vara hållfast. Den är till för dräneringsabeten, för att hålla jord borta. Men kanske leran tränger igenom.

          Ett småskaligt test är en bra idé.
           
          Citera
          lasen
          Inlägg 10-05-2011, 15:11
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 192



          Jag tvivlar starkt på att detta kommer funka... om din tomt inte är ett gigantisk akvarie så kommer vattnet rinna undan, vill du ha en damm så köp en dammduk eller kom på något annat du kan använda hålet till.

          Är hålet för stort så kostnaden blir för mycket så minska ner, fyll igen delar av hålet, gör nån fräck form på den eller något som gör att du inte behöver köpa lika mycket duk.
           
          Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 10-05-2011, 23:06
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem sedan:
          22-02-2008
          Medlem nr: 14 192



          Om din tomt består av en bra och naturlig lera så kan man faktisk enligt handböcker ha en lerbottnad damm utan ngn duk. Dock är de ju aldrig helt vattentäta. Oftast byggs denna typ av dammar mer utanför bostadsområden och i naturen. Men visst funkar det.
          Sen finns det olika typer av lera osv man kan använda.
           
          Citera
          Tomus
          Inlägg 11-05-2011, 10:03
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          09-05-2011
          Medlem nr: 44 455



          Bifogad fil  IMAG0010.jpg ( 190.84k ) Antal nedladdningar: 187


          Jag ska nog testa en säsong iaf, kan bli spännande.

          Hittade grodor i bägge mina dammar igår smile.gif
           
          Citera
          aromata
          Inlägg 11-05-2011, 12:38
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          10-02-2003
          Medlem nr: 715



          Det låter klokt att prova ett år först. Håller dammen vatten finns det ingen anledning att ändra något. Om du planterar sumpväxter, näckrosor och annat kommer de att syresätta vattnet på sikt. Och så stör du inte grodorna. Det finns ingen anledning att ha kristallklart vatten om du inte ska bada i det. Det är en fantastisk tillgång att ha en damm i trädgården, i synnerhet om någon annan har grävt den.
           
          Citera
          HelénE
          Inlägg 15-05-2011, 17:14
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 028



          CITAT (Tomus @ 11-05-2011, 11:03) *
          Bifogad fil  IMAG0010.jpg ( 190.84k ) Antal nedladdningar: 187


          Jag ska nog testa en säsong iaf, kan bli spännande.

          Hittade grodor i bägge mina dammar igår smile.gif


          När jag var barn så grävde min pappa med grävskopa en liknande damm på en av våra åkrar, för att vi barn skulle få någonstans att bada. Dammen var på djupaste stället ca 2 meter djup.

          Första året var den grumlig men sen la det sig och vattnet klarnade. Det grumla bara till sig när man badade om man satte fötterna i botten för mycket. Han gjorde faktiskt inget alls åt dammen, inga växter eller så, men med tiden flytta både vatten växter och djur in.

          Jo förresten, han gjorde badbrygga o stoppa i en jolle samt släppte ner nån fisk han tagit på nåt lämpligt ställe...fisken överlevde.

          Pump eller så var inte tal om på den tiden, detta var liksom dåtidens pool giggle.gif Mina kompisar var jätteavundsjuka !

          Men efter vi ungar vuxit upp så blev dammen mest tillhåll som drickshål för vilda djur och till slut blev där blodiglar i den -fear-.gif och den växte mer och mer igen. Numera är den mest helt igenvuxen av sly. Men den höll fin karaktär första 10 åren och helt utan arbete.

          Helén

          Redigerat av HelénE: 15-05-2011, 17:15


          --------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 23-05-2011, 21:58
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          Fiberduk är inte vattentät


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Tomus
          Inlägg 24-05-2011, 10:11
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          09-05-2011
          Medlem nr: 44 455



          Nä, men fiberduken skulle isf bara vara för att stabilisera botten.

          Men jag testar utan duk heltochhållet. Nu har jag grävt en del, och leran under vår tomt är som modellera, skulle kanske starta ett tegelbruk smile.gif

          Dammen blir för växter och vad som flyttar in spontant, fiskar får jag ha i lilla dammen med filter och grejer.
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 25-05-2011, 15:16
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          OM dammen håller vatten, så har du ju den stora fördelen att kunna plantera växter direkt i leran, och att kunna få en fin sumpzon i kanten, utan konstgjorda arrangemang.
          Är det riktigt tät lera, typ keramiklera så kan den hålla vatten. Kanske du får fylla på lite vatten under långa torkperioder då avdunstningen är stor.
          Synd på fina näckrosor annars!


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          kina3
          Inlägg 05-06-2011, 08:42
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem sedan:
          18-12-2004
          Medlem nr: 4 791



          Om man har en grop som håller vatten är det sannolikt ingen bra idé att tänka på att införa en dammduk (plast eller gummi).Det är inte bara onödigt utan dåligt.

          Så här: Vatten tränger in under dammduken, lyfter den och trycker ut vattnet som finns i dammen.Detta har jag egen erfarenhet av.

          Ju mindre "artefakter" (dammduk,pumpar, filter) desto mindre bekymmer.

          Det är en lyx att slippa mecka med att dölja dammduken på dammens kanter och slippa vara orolig att det går hål på den då rådjur kommer och dricker. etc.


          --------------------
          Södertörn, zoon 3
           
          Citera
          Tomus
          Inlägg 12-06-2011, 14:01
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          09-05-2011
          Medlem nr: 44 455



          Bifogad fil  IMG_5111lite.jpg ( 380.42k ) Antal nedladdningar: 248


          Dammen utvecklas sakta, men fortfarande ingen dammduk. Den håller vatten bra, men jag skulle kunna fylla på den mer om den hade dammduk, och då få den djupare. Då skulle jag kunna övervintra fisk i den, vilket skulle ju vara bra mot myggen.

          Men vattnet är fortfarande brunt av humus (tror jag) som inte sjunker ner. Som test har jag en 100l behållare som bäcken börjar i, som jag har fyllt med lecakulor i nätpåsar som vattnet får silas igenom. Den verkar inte funka alls. smile.gif. Kanske ska testa med halm?

          Grodorna trivs iaf. smile.gif
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-06-2011, 16:44
          Länk hit: #20


          Gäster






          Halm hjälper bara mot alger, inte mot humus i vattnet.

          Fin är den iaf din damm.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-05-2024, 18:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon