Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rhododendronjord, blandningen blev för basisk, vad göra?
          Chrysalin
          Inlägg 01-05-2015, 07:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          27-06-2012
          Medlem nr: 76 475



          Hej,

          jag köpte ett par stora rhododendronplantor och ville plantera dem med så bra förutsättningar som jag kunde.

          Jag grävde ut två gropar 100x100x60 och fyllde dem med en blandning av 4 delar rhododendrontorv, 2 delar barkmylla och 2 delar min gamla sura uppländska lerjord (ph 6).

          Nu tre veckor senare så testar jag ph-värdet i blandingen och får fram en ph av c. 6,5! Antagligen beror detta på tillsatserna av kalk i barkmyllan och att torven troligen låg i överkant i ph.

          Hur sänker jag ph:t nu? Finns det någon tillsats jag kan ha i vattnet när jag vattnar? Räcker det med att täcka med eklöv i höst? Kommer ph:t att sjunka under förmultningen av torven, barkmyllan och täckbarken?

          Jag tror att det är bäst jag rådfrågar er innan jag börjar experimentera själv med pressad citron i vattenkannorna. confused.gif

          Tacksam för svar.
          /Chrysalin
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-05-2015, 09:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Jag skulle fylla på med mer ogödslad torv. Eklöv är bra för att de bryts ner långsamt och hjälper till att hålla fuktan, men om de sänker Ph-värdet i någon omfattning är tveksamt...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Chrysalin
          Inlägg 01-05-2015, 13:10
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          27-06-2012
          Medlem nr: 76 475



          Efter att ha startat tråden hittade jag någonting på nätet som heter Ph-. Jag tror det enklaste är att vattna med det i år. I höst täcker jag marken med eklöv och tallbarr och sedan hoppas jag att dessa tillsatser inklusive förmultningsprocessen av täckbark, barkmylla och torv sänker ph:t till nästa år.

          Var precis och pratade med en trädgårdsmästare och han tyckte att det borde fungera i teorin i alla fall.

          Redigerat av Chrysalin: 01-05-2015, 13:12
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-05-2015, 14:16
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          I USA verkar de tillsätta något preparat som innehåller svavel för att sänka PH-värdet men jag vet inte om det ens är tillåtet i Sverige
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 01-05-2015, 22:26
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          svavel är farligt material som jag tycker inte att använda den, för att minska PH kan man blanda jord med torv.


          H.Bassam
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 08-05-2015, 07:59
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          gå ut i skogen och kratta ihop en massa barr. mylla ner barr och kottar
          Mylla ner kaffesump.

          Gödsla med rhododendrongödsel.

          Njut av sänkt PH värde.
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 10-05-2015, 19:54
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Täcka med barrmylla är nog enklast.

          Om du ska bry dig?
          SÅÅÅ känsliga är dom inte. pH 6,5 är inte så mycket för högt. Har dom bra för övrigt, som du ju verkar ha gjort, så klarar dom sig nog alldeles utmärkt. Täcker u med barrmull och eklöv så håller du jorden lite i underkant på pH och framför allt så håller du fukten i jorden.
          Rhododendron har litet rotsystem och torkar lätt ut. Så det är nog viktigare än precisionen på pH.
          Jag undrar om det inte är fukthållningen som gör mest nytta med torven? Jag hade en fantastisk rhoddis, 4-5m i diameter, mitt i en björkdunge där jag bodde förut. pH var säkert alldeles för högt, men jorden var luftig och höll fukten.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-05-2015, 20:03
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Barrmull är visserligen surt men i princip helt tomt på näring. Då är det nog bättre att kompostera levande barr men det är ju en tidskrävande process
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 10-05-2015, 21:29
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Huggorm @ 10-05-2015, 21:03) *
          Barrmull är visserligen surt men i princip helt tomt på näring. Då är det nog bättre att kompostera levande barr men det är ju en tidskrävande process


          Komplettera med rhododendrongödsel?

          TS frågade inte om att göda. bara sänka PH värdet
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 21-04-2017, 07:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Nya rön visar att du inte ska sänka PH värdet med kaffesump. Brygg några kannor kaffe eller pressa citronsaft.

          Tydligen så försvinner lågt PH med kaffet och lämnar kaffesumpen

          https://www.youtube.com/watch?v=RzU6kSKIAlU
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-04-2017, 08:35
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          För att åstadkomma ett bestående lågt pH värde i marken måste det som tillsätts ha en buffrande effekt. Du kan hälla ut filmjölk i jorden och få en tillfällig sänkning av pH värdet men den effekten försvinner snabbt.

          Torv har en bufffrande effekt - det är därför det används i surjordsplanteringar plus att det åstadkommer den porösa och syrerika jord som Rhododendron kräver och som faktiskt är lika viktig som surhetsgraden.

          Täckbark har förmodligen korrekt pH värde men det är direkt olämpligt att sätta på Rhododendron planteringar. Täckbarken bildar ett kompakt lager av organiskt material, syrefattigt alltså. Dessutom bildas det lätt svamp i täckbarken och Rhododendron är extremt känslig för svampangrepp.

          Att hänvisa till de gamla parkrododendron som var så vanliga förr är ingen poäng, just dessa (fula) giganter tycks tåla vad som helst. Numera finns det oändligt mycket att välja på i Rhododendron världen så parkrododendron är det väl inte så många som planterar idag.

          Fel pH värde i jorden drabbar främst näringsupptagningsförmågan. Växten kan inte ta upp näring trots att den finns tillgänglig och då drabbas plantan av kloros. Gulaktiga blad där det gula oftast börjar i bladspetsen. Bladnerverna förblir tydligt gröna i det gula bladet. Växten lider då av näringsbrist.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 21:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon