Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > 3-årigt körsbärsträd som inte beskurits.
          Paxman
          Inlägg 14-09-2016, 11:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Hej!

          För ca tre år sedan planterades ett körsbärsträd av oss på vår tomt. Detta var en gåva från oss till min mamma på hennes 70-årsdag som hon själv fick välja, och tanken var att hon skulle ha något att pyssla om eftersom hon inte längre har någon egen trädgård. Nu blev det aldrig så, så trädet har tyvärr fått växa utan åtgärd.

          Jag kan ingenting som trädbeskärning, men min sambo säger att eftersom beskärning inte gjordes under trädets första år så är det i princip kört för trädet. Detta har jag lite svårt att tro på, så nu vänder jag mig till forumets eminenta kompetens med förhoppning att få lite tips om hur vi ska göra med trädet så att det mår så bra som det går, samt att det kan bli en vacker och bärproducerande skönhet framöver! smile.gif

          Så här såg trädet ut 21:a augusti:

          Bifogad fil  IMG_0375.jpg ( 468.24k ) Antal nedladdningar: 40


          Bifogad fil  IMG_0376.jpg ( 471.7k ) Antal nedladdningar: 26


          Som ni ser har grenarna växt bra på längden! blink.gif Trädet gav faktist några bär i år som vi hann smaka på innan fåglarna tog resten...det var mycket goda bär, så jag önskar verkligen att vi kan hjälpa trädet att ge oss mer frukt i framtiden. smile.gif

          Mvh
          Fred


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-09-2016, 13:38
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Körsbärsträd skall man helst undvika att beskära. Grenar som ligger och skaver mot varandra eller som sitter så lågt så de är i vägen kan man ta bort, men generellt skall man låta dom vara ifred.

          Stödkäppen måste tas bort, det borde gjorts för länge sedan
           
          Citera
          addo
          Inlägg 14-09-2016, 15:19
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          I min erfarenhet går det bra att beskära körsbär på sensommaren så länge man inte klipper någon gren med större diameter än ca 4 cm, klipper man på våren så börjar trädet nästan garanterat "blöda" sav, vilket man inte vill.

          I Sverige har vi någon sorts vedertagen sanning om att man inte ska beskära körsbär, men ser man utomlands så är det vanligt att man spaljerar körsbär så jag tror inte det är så noga. Däremot tjänar man inget på att beskära trädet utöver att lyfta kronan till den höjd man vill och kanske styra tillväxten lite i sidled i fall trädet drar i väg i någon opassande riktning.

          Sen bör man ta bort en av grenarna i fall två grenar skaver mot varandra, precis som Huggorm sa. Och ta bort grenar med väldigt vass grenvinkel.

          Så ni kan ta bort dom lägre grenarna i juli/augusti/början på september, men ta inte mer än kanske två av dom större eller tre mindre om året så choken inte blir för stor för trädet. Sen måste ni googla på beskärning och grenvinkel innan, så ni vet var på grenen ni ska lägga snittet. Lycka till!
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 14-09-2016, 19:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Tack för svaren!

          Så koncensus är alltså att vi egentligen inte ska göra något? För mig känns det lite konstigt att låta grenarna växa sig så långa, men det kanske inte gör något?

          Stödpinnen tar vi bort nu. Den står inte så nära trädet som det ser ut, men jag tror inte den gör någon nytta längre så det finns ju ingen anledning att låta den stå kvar.

          Hur vet man vad som är en "vass grenvinkel"?


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-09-2016, 21:08
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Utomlands har man inte samma låga temperaturer på vintern, gummiflöde och liknande drabbar beskurna träd och spaljeträd av prunus lite hårdare här och det förkortar ju livet på trädet.

          Och jag tycker träde ser riktigt fint ut på bilden inget som behöver beskäras av vad jag kan se


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 14-09-2016, 21:09
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-09-2016, 22:08) *
          Och jag tycker träde ser riktigt fint ut på bilden inget som behöver beskäras av vad jag kan se


          Det känns betryggande, tack! smile.gif Vad kommer hända med grenarna, kommer de fortsätta växa utåt? I så fall kommer ju trädet få ett väldigt omfång!


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-09-2016, 21:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Vet du vad för körsbär det är? För mig ser det ut som ett sötkörsbärsträd och är det inte satt på svagväxande grundstam så kommer det bli ett väldigt stort träd med tiden både på höjden och bredden


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 14-09-2016, 21:18
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Pinsamt nog minns jag inte vad det är för typ. Det köptes på Plantagen (tror jag) och vi bad om en sort som skulle ge goda bär, vilket det ju gör också! smile.gif

          Hur vet man om det är satt på svagväxande grundstam?


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-09-2016, 06:52
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det brukar stå på etiketten + när det gäller körsbär kallas de ofta pysslingsträd i handeln (fast de blir 3-4m höga ändå) på starkväxande grundstam blir de runt 2-3ggr större.

          Jag skulle nog tro att ditt sitter på starkväxande med tanke på att du säger det växt rätt bra + pysslingsträd kostar några hundralappar mer vilket gör att folk ofta väljer den med starkväxande grundstam

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 15-09-2016, 06:54


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          addo
          Inlägg 15-09-2016, 09:25
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-09-2016, 22:08) *
          Utomlands har man inte samma låga temperaturer på vintern, gummiflöde och liknande drabbar beskurna träd och spaljeträd av prunus lite hårdare här och det förkortar ju livet på trädet.

          Och jag tycker träde ser riktigt fint ut på bilden inget som behöver beskäras av vad jag kan se


          Det är möjligt, men jag har i alla fall aldrig fått gummiflöde när jag beskurit körsbär i JAS. Jag tycker dom vallar över fint också.

          Sen kan det självklart variera mellan olika sorter körsbär och var man bor kanske.
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 15-09-2016, 10:58
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Kan bara stämma in i det mesta som redan har skrivits i tråden. Kan väl tillägga att huvudsyftet med beskärning av unga träd brukar vara att få en önskad form på kronan. Däremot finns det ingen anledning att beskära för för att få bättre fruktsättning (funkar knappast, snarare tvärt om). Och det gör inget att ni har dröjt några år med beskärningen. Det är bra om trädet har hunnit etablera sig ordentligt innan man börjar forma kronan. Och vill ni forma kronan så tänk på att inte ta för mycket på en gång - då blir det bara en massa vattenskott och trädet blir hopplöst att få ordning på. Beskär försiktigt, lite i taget och tänk långsiktigt över flera år. Undvik helst att korta in grenar (t ex kapa på mitten). Ta istället bort hela grenar som växer fel. Och vänta inte tills de är för grova. Helst inte mer än några få cm i diameter.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-09-2016, 20:45
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          CITAT (addo @ 15-09-2016, 10:25) *
          Det är möjligt, men jag har i alla fall aldrig fått gummiflöde när jag beskurit körsbär i JAS. Jag tycker dom vallar över fint också.

          Sen kan det självklart variera mellan olika sorter körsbär och var man bor kanske.




          Det går bra beskära körsbär under JAS men inte hur hårt som helst och inte i hur hårda spaljeformer som helst, utmlands kan de ofta klara lite hårdare saker men ju lägre norrut i sverige desto hårdare frostsprickor och liknande kan man få


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 05:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon