Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varning för Bakker (Hawaiipalm)
          David Malmö
          Inlägg 25-10-2009, 10:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Jag köpte en Hawaiipalm av Bakker som snabbt dog och söker nu tips på andra än Bakker som säljer denna. Odlar den hellre från frö än köper av dem igen.

          När den anlänt, var 8 av de 15 bladen gula, och av dem var 2 redan helt torra, de andra gula bladen torkade efter hand. 10 dagar efter ankomsten knäcktes stammen av sig själv:

          Bifogad fil  Bild033.jpg ( 25.75k ) Antal nedladdningar: 66

          Bifogad fil  Bild034.jpg ( 21.43k ) Antal nedladdningar: 39


          Vid leveransen fick jag ett mail som avslöjde att den skickats iväg på en fredag, och den anlände tisdag kväll, då den alltså legat i en låda i 4-5 dygn! Hur kan man vara så dum att man skickar iväg en levande växt innan helgen, och heller inte erbjuder snabbare leverans?

          Den stod dragfritt i en västerfönster och blev vattnad vid ankomst samt en vecka senare och jag har inga husdjur eller andra som kan ha bidragit till detta. Den var tydligen så skör att den trots sin litenhet inte orkade bära sin egen tyngd. De av bladen som ännu var gröna hade blivit dubbelt så långa på en vecka, vilket jag tolkar som en reaktion på den ljusbrist den utsattes för. Säkert är detta också orsaken till dess död. Oavsett vilket, ska en levererad växt leva i mer än 1½ vecka.

          Redan vid beställningen var det rörigt: På ett ställe stod "leverans i september" på ett annat ungefär "leverans när de finns, kanske till våren", och det fanns ingenstans att skriva kommentarer.

          Jag skrev och berättade om de gula bladen när jag först fick den men utan att reklamera den eftersom den inte var så dyr och en liten del av pengarna går till återplanteringsprojekt. Men när den dog, skrev jag en reklamation. Det var 3½ vecka sen jag reklamerade den och fortfarande har ingen svarat på något av dessa 2 mail.

          Jag tycker Bakker ska hålla sig till fröer.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-10-2009, 10:34
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Sök på Bakker här i forumet så ser du att ganska många har samma erfarenhet av den firman som du.

          Alla firmor med såna där glassiga, kraftigt redigerade bilder på växterna som erbjuder massa orelvanta saker som ex. filtar, salladsslungor och dylikt ifall man beställer bör man vara misstänksam mot enligt min erfarenhet.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 25-10-2009, 11:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Om jag vore du skulle jag påminne dem via mail var annan dag. Även om det inte är mycket pengar så har du rätt att reklamera.
          Tänk så mycket de tjänar på om många inte bryrs sig om att reklamera.
           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 25-10-2009, 15:08
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Tack, men jag skulle gärna betala det dubbla för en fin liten hawaiipalm, men det retar mig att de gör så. Det borde även reta den som odlat palmen, eftersom den förmodligen var mkt fin innan den paketerades. Jag tror Bakker driver fram dem från fröer, jag får väl skaffa frö och en rejäl liten lysrörslampa och simulera högsommar.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-10-2009, 15:14
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Efter vad jag förstått så odlar Bakker inga växter de förpackar växterna och säljer dem vidare typ Ellos, Halens och liknande de syr inte sina kläder själv de heller utan köper dem från försäljare.

          Nackdelen med att reklamera hos Bakker är att de brukar skicka värdecheckar som man kan handla för hos Bakker så man måste ändå använda de pengarna hos Bakker.

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 25-10-2009, 15:14


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          kentbra
          Inlägg 25-10-2009, 15:59
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem sedan:
          10-07-2009
          Medlem nr: 24 724



          Kolla med http://palmkungen.se/ Han har nog kanske.
          Packar vettrigt och inga problem har jag haft.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-10-2009, 16:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (David Malmö @ 25-10-2009, 15:08) *
          Tack, men jag skulle gärna betala det dubbla för en fin liten hawaiipalm, men det retar mig att de gör så. Det borde även reta den som odlat palmen, eftersom den förmodligen var mkt fin innan den paketerades. Jag tror Bakker driver fram dem från fröer, jag får väl skaffa frö och en rejäl liten lysrörslampa och simulera högsommar.


          det är ingen palm utan den tillhör samma familj som Campanulaceae - Klockväxter.

          Om du frågar runt på plantskolor och blomsterbutiker runt omkring dig så borde någon kunna ta hem åt dig, jätte ovanlig är den inte.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 25-10-2009, 21:07
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Tråkigt att du gick på den niten att handla via bakker.
          Tyvärr är du inte den siste som luras och efter reklamation är man inte längre önskvärd som kund hos dom. crying.gif

          Hoppas du hittar din växt hos någon seriös leverantör. tummenupp.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 27-10-2009, 13:29
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Lite orättvis kritik tycker jag. Vi har handlat en hel del där, och det mesta har blivit bra. När min fru ringde dom och sa att det nog var "blyga blommor, för dom har inte kommit upp", så fick hon en ursäkt och pengarna tillbaka på direkten, egentligen utan att begära det. Året efter kom dom faktiskt upp, så vi skämdes lite....små söta cyklamen...
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 27-10-2009, 14:12
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Bengalow @ 27-10-2009, 13:29) *
          Lite orättvis kritik tycker jag. Vi har handlat en hel del där, och det mesta har blivit bra. När min fru ringde dom och sa att det nog var "blyga blommor, för dom har inte kommit upp", så fick hon en ursäkt och pengarna tillbaka på direkten, egentligen utan att begära det. Året efter kom dom faktiskt upp, så vi skämdes lite....små söta cyklamen...


          Vet inte om du haft tur, men flera är missnöjda än nöjda med dom. Så något galet är det.
          Dom har även varit med på PLUS, så dom är inte helt seriösa.

          Jag fick varken nya växter, pengarna tillbaka (endast tillgodokvitto) eller ens en ursäkt.
          Numera, behandlas inte min order alls och kan därför inte utnyttja mitt tillgodokvitto.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-10-2009, 14:43
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry975243
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 27-10-2009, 17:14
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          David, har du provat att ringa till dem? Ibland är det enda sättet.

          Om du mailar dem igen så kan du ju skicka med en känk hit och berätta att du varnar för detta företag eftersom de beter sig illa.

          Jag har fått lära mig att en reklamation som åtgärdas snabbt är den viktigaste försäljning du kan göra. Kunden blir förhoppningsvis nöjd, återkommer och rekommenderar dessutom företaget till andra.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 27-10-2009, 18:09
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Tack för engagemanget!

          Det är väl slumpen som styr vilken veckodag det skickas kan jag tro, så Bengalow har väl haft mer tur än jag, eller mindre ömtåliga varor.

          Men det som retar mig mest är att de inte svarar på mail. Och då har jag mailat dem först den 24/9 och påpekat att hälften av bladen var gula men skrev att jag inte tänkte reklamera den eftersom en del av pengarna går till återplantering. Sen reklamation via mail (eftersom anvisningar) saknas den 2/10. Och den 25/10 skrev jag via deras webfunktion (tänkte att någon människa kanske var vid liv där, ingen tycks ju vara det på mailavdelningen) och påminde dem samt berättade att jag skrivit om dem här. Fler gånger tänker jag inte skriva. Och om de skulle svara sent om sider, skriver jag det här. Och det jag begärt av dem är en ny palm, men skickad på vettigare sätt, skrev att jag är villig att betala för snabbare transport också. Och jag ringer aldrig när det gäller reklamation o annat där man i efterhand vill kunna visa upp vad som sagts.

          Palmkungen ska jag kontakta, verkar mkt intressanta eftersom jag har lägenheten full med palmer (mkt större än den lilla hawaiipalmen). Såg inte några hawaiipalmer där men ska fråga. Det finns en liknande firma utanför Trelleborg (en mkt trevlig dansk från Syrien som har den, har köpt 2 lite ovanligare palmer där) som heter palmcenter.se.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 27-10-2009, 18:54
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (David Malmö @ 27-10-2009, 18:09) *
          Tack för engagemanget!

          Det är väl slumpen som styr vilken veckodag det skickas kan jag tro, så Bengalow har väl haft mer tur än jag, eller mindre ömtåliga varor.

          Men det som retar mig mest är att de inte svarar på mail. Och då har jag mailat dem först den 24/9 och påpekat att hälften av bladen var gula men skrev att jag inte tänkte reklamera den eftersom en del av pengarna går till återplantering. Sen reklamation via mail (eftersom anvisningar) saknas den 2/10. Och den 25/10 skrev jag via deras webfunktion (tänkte att någon människa kanske var vid liv där, ingen tycks ju vara det på mailavdelningen) och påminde dem samt berättade att jag skrivit om dem här. Fler gånger tänker jag inte skriva. Och om de skulle svara sent om sider, skriver jag det här. Och det jag begärt av dem är en ny palm, men skickad på vettigare sätt, skrev att jag är villig att betala för snabbare transport också. Och jag ringer aldrig när det gäller reklamation o annat där man i efterhand vill kunna visa upp vad som sagts.

          Palmkungen ska jag kontakta, verkar mkt intressanta eftersom jag har lägenheten full med palmer (mkt större än den lilla hawaiipalmen). Såg inte några hawaiipalmer där men ska fråga. Det finns en liknande firma utanför Trelleborg (en mkt trevlig dansk från Syrien som har den, har köpt 2 lite ovanligare palmer där) som heter palmcenter.se.


          Bättre du ringer till dom.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 26-03-2014, 15:35
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Jag hade just tänkt jag ska se om Palmkungen har Hawaiipalmer, när jag upptäckte att Oasen här i Malmö har 20-30 stycken i sin källare för 139kr. Bra att själv kunna välja exemplar också. Ser betydligt mer pigg ut än sin avlidne släkting. Inte världens bästa bild (motljus bl a).

          Bifogad fil  Hawaiipalm_DS.jpg ( 143.56k ) Antal nedladdningar: 64


          Men jag måste erkänna att Palmkungen ser extremt intressant ut också. En rad coola palmer som jag aldrig sett förr. Och de är ganska billiga också. Kollade efter omdömen, hittade två på Rejta som tyder på att de använder Schenkers snigelpost. 9 omdömen på Facebook (och 337 "gillar") - fast hur farao ser man vem som skrivit omdömena på Facebook? En fördel med Facebook bör ju vara att man inte kan vara anonym så lätt. Men jag tycker företagssidor på Facebook lätt ser ut som en rörig anslagstavla..

          Står på deras sida "Fröer skickas med Posten, plantor upp till 70 cm storlek skickas med Schenker och plantor från 70 cm upp till två meter skickas med Bussgods till din närmaste Bussgodsterminal." Skulle gärna betala extra för Posten eller DHL, de tar nog 1 dygn från Bengtsfors, Schenker tar nog 2-4 dygn (ibland mer) och riskerar fastna i transporten över helgen. Bussgods verkar kosta typ 500 spänn och jag begriper inte hur lång tid det tar, men enligt en tråd i Flashbacks forum är de långsamma, nog flera dagar. T o m Schenker är nog bättre men med en hårsmån. Hm. Ska man chansa på Schenker (försöka se till så det skickas på en måndag) eller ska man kanske hellre handla fröer av dem? Undrar hur lång tid det tar att driva fram en Flaskpalm från frö i mitt burspråk?!
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-03-2014, 16:33
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Det är inga som helst problem att få växter via DHL -Allt beror på förpackning hantering och firma.
          Från BAKKER har inte jag och tusentals fått ruttna, döda , haölvdöda eller felaktiga plantor av dem. Från seriösa handlare som kollar var kunden bor och sänder därefter på rätt dag har det aldrig varit problem, träd, buskar perenner clematis från Hortogreen , perenner från Jämtland , rosor från Tyskland,England Holland var förra årets beställning.Inte ett enda fel och DHL ringde mig för att meddela tid för leverans eftersom det stod levande växter på paketet.

          Bakker samarbetar med Botaniska världen -lika dant flum med hittepå blommor och fuskbilder i psh.Varning där med.


          Så tar ju evigheter med vissa plantor och en del går inte att så alls.

          Redigerat av kerstin z5-6: 26-03-2014, 16:33


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 27-03-2014, 10:30
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Tack för svaret, jag tolkar det som att du haft problem med Bakker, men att det funkat bra med andra? Nån som provat Palmkungen/Schenker?

          DHL är snabba men inte Schenker. Jag har själv företag och har provat de olika. Posten är pålitligast, kommer fram på en dag i minst 99% av fallen om det är större orter eller södra halvan av Sverige och ofta även i Norrland (till Norrland är Posten minst dubbelt så snabba som konkurrenterna), och det går så snabbt även om man bara betalar för den billigaste (Postpaket/MyPack). DHL är nästan lika bra, tar 1-2 dagar, lite längre till Norrland. Schenker har jag använt både som företag och deras Privatpaket, om man skickar ett sånt får man ett meddelande "Ditt paket levereras vanligen mellan 2-4 arbetsdagar efter att paketet är skickat från avsändaren. Lite beroende på inlämningstid och var i landet paketet skickas ifrån kan det ibland ta 1-2 dagar extra.". Det tar oftast 2-4 dagar men flera gånger har det tagit flera dagar extra. De är billiga (Postens paket är dyra!) men för växter vill jag helst undvika dem. Bussgods har jag bara läst om, verkar vara en aning långsammare än Schenker.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-03-2014, 11:16
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Funkade bra med bussgods, tog inte så långtid under en vecka. Den jag köpte var fin och bra, går hitta billigare från ebay/tyskland men annars om man vill handla i sverige är det ju ett enkelt och bra alternatv, vet inte riktigt hur kaliten är på resten men det (lilla) jag köpt har som sgat varit bra.

          En annan som säljer på nätet i sveirge är palmpersson har inte köpt något alls men ska också vara bra. http://www.palmpersson.se/
           
          Citera
          David Malmö
          Inlägg 27-03-2014, 11:33
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 086



          Jag frågade Palmkungen om man kunde få dem att skicka en måndag, de svarade "Jag skickar bara på måndagar och tisdagar, så de ska slippa ligga på en terminal under helgen. Skulle det ändå hända, så är det ingen fara med palmer, de klarar det fint."

          Låter ju mer seriöst än Bakker iallafall. Om det stämmer att de klarar en hel vecka i en kartong så måste väl min Bakker-palm varit dålig från början.

          Anar förresten att de handlar från Holland eftersom de i sin signatur har "Met vriendelijke groet" förutom svenska o engelska!

          Palmpersson (som tycks vara en del av Anita Perssons Blommor i Tomelilla) verkar också intressanta. De skickar med Schenker (på tisdagar om till Gbg/Sthlm), fast på en annan sida står "From hösten -13 kommer vi att köra med våra egna bilar, detta pga att vi ka kunna hålla en levranstid på 3-4dagar, gäller åven till Stockholm/Göteborg", minsta order 1000kr, ej mkt info om växterna, ska prova maila dem.
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 27-03-2014, 12:10
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Bakker är väl bara en ren grossist dvs förmedlar bara växter från typ Holland till konsumenter. Vilket iof inte behöver innebära dålig kvalité så länge man sköter leveranser och kvalitetssäkrar plantorna innan de säljs.
           
          Citera

          4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 09:14
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon