Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odlingsmyter?, Jag har några teorier kring lite odlingsråd....
          Mattsson
          Inlägg 13-01-2008, 18:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem sedan:
          10-09-2005
          Medlem nr: 6 501



          Hej alla trädgårdsvänner!

          Jag har några teorier kring några odlingsråd som jag tänkte vädra här på forumet med er. Det är så att jag fått för mig att vissa råd i odlingssammanhang har kommit någonstans ifrån och som aldrig ifrågasatts utan spridits vidare som sanningar, både av proffs och amatörer. Ingen vågar gå ifrån något som alla gjort så länge, för vi är så rädda om våra växter helt enkelt.

          Okej, här kommer det jag tycker låter som odlingsmyter....

          1. tvätta krukor
          Jag har aldrig förstått varför man ska tvätta krukor? Eller jo, jag vet att man säger att det är för att eliminera spridning av svampar och sjukdomar. Ok, om jag köper en planta och den är frisk och växer fint i min trädgård, varför skulle jag tro att byttan den kom i skulle innehålla nåt smittsamt? Och, mina sommarkrukor, där jag planterat plantor som växt och frodats hela sommaren, varför skulle dom vara smitthärdar? Nej, jag sopar ur min krukor och byttor så att all lös jord försvinner. Resten får sitta, sen använder jag dom glatt till sådder och omplanteringar. Hittills utan problem, förvisso inte så många år då jag är ganska nybliven trädgårdsägare (det blir fjärde sommaren nu, har sått eget under tre vintrar).

          2. så i såjord.
          Det sägs att rötterna bränns om jorden är för stark? Eh, va? Visst, det finns olika såråd, och det som trivs och växer i mager jord ska naturligtvis sås så, men vanliga perenner? Dom vill väl ha det så bra som det går, och fin, kvalitetsjord borde väl vara det bästa att så i? Jag har inte provat fullt ut (för jag har heller inte vågat) men jag sådde mina penséer nu i december i såjord blandad med fin blomjord, och dom har växt ganska olika. Min teori är att jag blandat ojämnt, och att de plantor som växt bäst fått mest av den vanliga jorden. Nu har jag en massa såjord kvar att göra slut på, men nästa år, då blir det bara fet och fin blomjord som jag sår sommarblommor och perenner i....

          3. Tillvänjning av plantor från inomhusodlat till ute
          Aldrig i livet att jag lindar in mina plantor i 15 lager duk som jag sedan tar bort ett i taget! Nej, ut med alla plantor på någon skuggig plats. Där får dom stå några dagar, sen får dom en soligare plats. Pang bom. Har gått jättebra! Min teori är, att temperaturer kan falla och stiga kraftigt utomhus, varför skulle inte växterna tåla att flyttas från +20 grader inomhus till +10-15 utomhus? Så länge det inte blir minus på nätterna borde det inte vara nåt större problem, men okej, en +5 på nätterna eller plantorna i närheten av husväggen, är väl att föredra även i min värld. Att dom inte skulle må bra av fullt solsken direkt är något jag känner mig lite osäker på, eftersom inomhusblommor blir fula om dom kommer ut i skarp sol direkt.


          Jag kommer inte ihåg just nu om jag tycker något mer är odlingsmyt, men jag får väl återkomma med det i så fall.

          Nu vill jag höra era teorier!! Jag blir gärna motbevisad av någon vetenskaplig artikel eller så och det vore kul att få höra vad ni har för åsikter! Kanske det finns mer odlande mytrister där ute... shy.gif

           
          Citera
          Bettis
          Inlägg 13-01-2008, 18:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem sedan:
          07-02-2007
          Medlem nr: 9 061



          Har aldrig tvättat några krukor crying.gif
          Har aldrig använt såjord crying.gif
          Har slängt ut blommorna när jag har tyckt att det var dags crying.gif
          Har aldrig tittat om dom behöver lerjord eller inte för jag har bara lerjord crying.gif
          Har aldrig bränt hästbajs utan skickat i det i rabbaterna, jösses vad det har växt crying.gif
          Kan nog fortsätta en stund till men detta får nog räcka whist.gif


          --------------------
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 13-01-2008, 19:03
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Ang såjord så kan jag tänka mig att rotutvecklingen blir bättre i mager jord för rötterna stimuleras att söka mer efter näring när jorden är magrare. sår man i gödslad jord så blir ju växten lite "bortskämd" och behöver inte anstränga sig. Man vill väl ha bra rötter på plantorna så de kan suga vatten och ta upp näringsämnen när man planterar om dem sen. tror inte att vanlig plantjord bränner rötterna, färsk gödsel/ kompost däremot blir kanske för starkt.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-01-2008, 19:09
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Mattsson @ 13-01-2008, 18:49) *
          3. Tillvänjning av plantor från inomhusodlat till ute
          Aldrig i livet att jag lindar in mina plantor i 15 lager duk som jag sedan tar bort ett i taget! Nej, ut med alla plantor på någon skuggig plats. Där får dom stå några dagar, sen får dom en soligare plats. Pang bom. Har gått jättebra! Min teori är, att temperaturer kan falla och stiga kraftigt utomhus, varför skulle inte växterna tåla att flyttas från +20 grader inomhus till +10-15 utomhus? Så länge det inte blir minus på nätterna borde det inte vara nåt större problem, men okej, en +5 på nätterna eller plantorna i närheten av husväggen, är väl att föredra även i min värld. Att dom inte skulle må bra av fullt solsken direkt är något jag känner mig lite osäker på, eftersom inomhusblommor blir fula om dom kommer ut i skarp sol direkt.
          Jag kommer inte ihåg just nu om jag tycker något mer är odlingsmyt, men jag får väl återkomma med det i så fall.


          håller med dig , har aldrig vänjt mina krukväxter,små plantor för ute liv och dom klarar sig fint . jag sätter ut mina växter efter temp och sedan i skuggan . dom tål den svalare tempen men inte frost och sol ,, just det där har ni tricket sätt dom skuggigt först .
          skulle aldrig heller hålla på med fiberduk eller annat tjafs .

          CITAT (Mattsson @ 13-01-2008, 18:49) *
          2. så i såjord.
          Det sägs att rötterna bränns om jorden är för stark? Eh, va? Visst, det finns olika såråd, och det som trivs och växer i mager jord ska naturligtvis sås så, men vanliga perenner? Dom vill väl ha det så bra som det går, och fin, kvalitetsjord borde väl vara det bästa att så i? Jag har inte provat fullt ut (för jag har heller inte vågat) men jag sådde mina penséer nu i december i såjord blandad med fin blomjord, och dom har växt ganska olika. Min teori är att jag blandat ojämnt, och att de plantor som växt bäst fått mest av den vanliga jorden. Nu har jag en massa såjord kvar att göra slut på, men nästa år, då blir det bara fet och fin blomjord som jag sår sommarblommor och perenner i....


          såjord är ju också luftig och ger mer syre = bättre rotutvecklingen
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 13-01-2008, 19:09
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          CITAT (Mattsson @ 13-01-2008, 18:49) *
          1. tvätta krukor


          Det gör inte jag heller. Finns som sagt var ingen anledning om nu inte krukan och dess innehåll har varit infekterad av nåt smittosamt.

          CITAT (Mattsson @ 13-01-2008, 18:49) *
          2. så i såjord.

          Varför använda såjord? Gjorde mormor det? Nej det är "jordtillverkarna" som tjänar pengar.
          Ute i naturen häller han/hon däruppe ut lite såjord precis innan växterna skickar iväg sina fröer?


          CITAT (Mattsson @ 13-01-2008, 18:49) *
          3. Tillvänjning av plantor från inomhusodlat till ute

          Nej man ska inte klema med barn och inte med "nyfödda"växter heller!



          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 13-01-2008, 19:11
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem sedan:
          18-10-2003
          Medlem nr: 2 460



          Tänk dig att du går ut på våren och lägger dig naken direkt o solen hela dagen. Du kommer att bränna dig rätt illa, för du har inget skydd mot uv-strålarna från solen. Likadant för växterna. Om du menar att det är 10-15 grader varmt på natten, då ställer du ju ut dem ganska sent på våren/försommaren. De flesta som ställer ut sina växter gör det ofta mycket tidigare (ofta på grund av platsbrist inne), då är det betydligt kallare ute på nätterna. Även här kan du göra samma experiment som ovan, fast ligga ute på natten när temperaturen sjunker rejält. Mår troligtvis inte så bra dagen efter. Växten kanske inte dör, men den utvecklas betydligt sämre än den skulle gjort om du tagit det lugnare. Såjorden har jag aldrig brytt mig om, utan tar vanlig jord istället. Har inte märkt någon skillnad. Fast såjorden gör det lättare för rötterna på en ny liten växt att få rötterna till att fylla krukan fortare, den är nämligen inte så kompakt som standardjord.
          Christer.


          --------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-01-2008, 19:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Christer i Falköping @ 13-01-2008, 19:11) *
          Tänk dig att du går ut på våren och lägger dig naken direkt o solen hela dagen. Du kommer att bränna dig rätt illa, för du har inget skydd mot uv-strålarna från solen. Likadant för växterna. Om du menar att det är 10-15 grader varmt på natten, då ställer du ju ut dem ganska sent på våren/försommaren. De flesta som ställer ut sina växter gör det ofta mycket tidigare (ofta på grund av platsbrist inne), då är det betydligt kallare ute på nätterna. Även här kan du göra samma experiment som ovan, fast ligga ute på natten när temperaturen sjunker rejält. Mår troligtvis inte så bra dagen efter. Växten kanske inte dör, men den utvecklas betydligt sämre än den skulle gjort om du tagit det lugnare.


          jag har aldrig märkt att växterna mår sämre för att jag tar ut dom utan avhärding. knepet är att man ska sätta dom i skuggan först .

          sen beror det ju på vilken växt det handlar om en del kan man sätta ut när det är +5c på dagen och runt 0c på natten och en del får man vänta med tills det är +15c på dagen och på natten runt +10c +5c .

          och andra kanske man får vänta med tills det är över +10c på natten . men då får man ju gå in för varje växt

          skriver det igen knepet är att ha dom i skuggan först . annars tål dom ute livet bra dom flesta
           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 13-01-2008, 19:18
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          CITAT (Christer i Falköping @ 13-01-2008, 19:11) *
          Tänk dig att du går ut på våren och lägger dig naken direkt o solen hela dagen. Du kommer att bränna dig rätt illa, för du har inget skydd mot uv-strålarna från solen. Likadant för växterna. Om du menar att det är 10-15 grader varmt på natten, då ställer du ju ut dem ganska sent på våren/försommaren. De flesta som ställer ut sina växter gör det ofta mycket tidigare (ofta på grund av platsbrist inne), då är det betydligt kallare ute på nätterna. Även här kan du göra samma experiment som ovan, fast ligga ute på natten när temperaturen sjunker rejält. Mår troligtvis inte så bra dagen efter. Växten kanske inte dör, men den utvecklas betydligt sämre än den skulle gjort om du tagit det lugnare. Såjorden har jag aldrig brytt mig om, utan tar vanlig jord istället. Har inte märkt någon skillnad. Fast såjorden gör det lättare för rötterna på en ny liten växt att få rötterna till att fylla krukan fortare, den är nämligen inte så kompakt som standardjord.
          Christer.

          tummenupp.gif

          Håller alltså med i det mesta - använder så jord, det passar mig bättre

          ingrid
           
          Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 13-01-2008, 19:19
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem sedan:
          18-10-2003
          Medlem nr: 2 460



          Fast har du aldrig prövat att skydda dem är det kanske svårt att jämföra. Men jag skall i ärlighetens namn säga att jag hellre väntar ett tag än plockar in och ut eller lägger skydd över. Men jag var duktigare förr och visst kan jag se skillnad på hur växterna utvecklats.
          Christer.


          --------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-01-2008, 19:39
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Christer i Falköping @ 13-01-2008, 19:19) *
          Fast har du aldrig prövat att skydda dem är det kanske svårt att jämföra. Men jag skall i ärlighetens namn säga att jag hellre väntar ett tag än plockar in och ut eller lägger skydd över. Men jag var duktigare förr och visst kan jag se skillnad på hur växterna utvecklats.
          Christer.


          jo men du tar ju ut växten efter i vilken temp den trivs , du slänger ju inte ut en banan när det är +10c utan du väntar tills det blir +15c och sätter den i skuggan .

          jag menar att man kan sätta ut växter . men man behöver inte kladda med lager av fiberduk eller sätta dom jätte skyddat . det räcker med att tempen är lagom och att sätta dom i skugga .

          typ känsliga växter som inne hibiskus sätter jag inte ut förens det blir +15c , men som tåliga växter som kottepalm sätter jag ut när det är +5c och tar in vid frost . men sätter bägge i början i skuggan . men jag sätter ju knappast ut min inne hibisksu förens det är över +10c .

          Redigerat av flaxss: 13-01-2008, 19:41
           
          Citera
          Mattsson
          Inlägg 13-01-2008, 19:59
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem sedan:
          10-09-2005
          Medlem nr: 6 501



          Härligt med lite diskussioner och härligt att se fler myterister där ute! smiley_small_hug.gif

          flaxxs, din beskrivning av tillvänjning är precis det jag menar!


          CITAT (Christer i Falköping @ 13-01-2008, 19:11) *
          Tänk dig att du går ut på våren och lägger dig naken direkt o solen hela dagen. Du kommer att bränna dig rätt illa, för du har inget skydd mot uv-strålarna från solen. Likadant för växterna.


          Säger vem då? Det är lite sånt jag undrar över! Hur vet du att växterna tar skada?

          Nu menar jag iofs inte att man ska ställa ut dom direkt i solljus, utan skugga först, flaxxs preciserar det väldigt bra.

          CITAT (Christer i Falköping @ 13-01-2008, 19:11) *
          du menar att det är 10-15 grader varmt på natten, då ställer du ju ut dem ganska sent på våren/försommaren. De flesta som ställer ut sina växter gör det ofta mycket tidigare (ofta på grund av platsbrist inne), då är det betydligt kallare ute på nätterna. Även här kan du göra samma experiment som ovan, fast ligga ute på natten när temperaturen sjunker rejält. Mår troligtvis inte så bra dagen efter. Växten kanske inte dör, men den utvecklas betydligt sämre än den skulle gjort om du tagit det lugnare.


          Nej, jag menar att det är ca 10-15 + på dagen och kanske ner mot +5 på natten, som sagt, flaxxs skriver det bra. Och det är precis jämförelsen med oss människor jag vänder mig emot. Det här är växter, dom växer i naturen där det händer en massa saker, från snabba väderomslag till snabba temperaturväxlingar! Så tänker iaf jag, och det är lite den här debatten jag funderat över, förmänskligandet av växter.

          CITAT (Christer i Falköping @ 13-01-2008, 19:11) *
          Såjorden har jag aldrig brytt mig om, utan tar vanlig jord istället. Har inte märkt någon skillnad. Fast såjorden gör det lättare för rötterna på en ny liten växt att få rötterna till att fylla krukan fortare, den är nämligen inte så kompakt som standardjord.
          Christer.


          Ok, men om jorden har mer näring borde det jämna ut sig eller? Vad jag menar är, om plantan växer och blir stor så borde det vara bevis nog? Om rötterna är lite kortare men jorden är bra, så borde det gå jämnt ut.

          Eller föresten, vet man att det är som du säger eller tror man det?shy.gif
           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 13-01-2008, 20:21
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          Angående att inte sätta ut plantor i starkt solljus
          Vet inget mer än att de gånger jag gjort så har mina inte mått så bra, samma sak om de helt plötsligt kommit ut och nattens temperatur gjort att temperaturskillnaden blivit för stor.

          ingrid som tvättar sina krukor
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 13-01-2008, 20:24
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          "Nej, jag menar att det är ca 10-15 + på dagen och kanske ner mot +5 på natten, som sagt, flaxxs skriver det bra. Och det är precis jämförelsen med oss människor jag vänder mig emot. Det här är växter, dom växer i naturen där det händer en massa saker, från snabba väderomslag till snabba temperaturväxlingar! Så tänker iaf jag, och det är lite den här debatten jag funderat över, förmänskligandet av växter. " citerar Mattsson


          Du skriver att växterna klarar sig ute i naturen och det är bevis nog . Jovisst men hur stor andel klarar sig? Skillnaden mot att låta det vara som i naturen är ju att när du lägger ner resurser på att odla vill du naturligtvis att så många som möjligt ska klara sig. Sedan är det ju också så att en hel del av de växter man drar upp inte skulle klara sig i din växtzon utan lite hjälp eller menar du att vi bara ska ha växter som naturligt växer i just min växtzon? Hur gör du när du planterar ut dem? Sätter dem rakt ner var som helst och inte i rabatter? Rensar aldrig ogräs?

          Tror inte att varken männsikor eller växter klarar sig riktigt bra utan lite omtanke. Har du provat att pyssla om sådant som redan växer vilt? Vem vet , de växterna kanske skulle utveckla sig bättre.

          Redigerat av mamamaggan: 13-01-2008, 20:30


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-01-2008, 20:34
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (mamamaggan @ 13-01-2008, 20:24) *
          "Nej, jag menar att det är ca 10-15 + på dagen och kanske ner mot +5 på natten, som sagt, flaxxs skriver det bra. Och det är precis jämförelsen med oss människor jag vänder mig emot. Det här är växter, dom växer i naturen där det händer en massa saker, från snabba väderomslag till snabba temperaturväxlingar! Så tänker iaf jag, och det är lite den här debatten jag funderat över, förmänskligandet av växter. " citerar Mattsson
          Du skriver att växterna klarar sig ute i naturen och det är bevis nog . Jovisst men hur stor andel klarar sig? Skillnaden mot att låta det vara som i naturen är ju att när du lägger ner resurser på att odla vill du naturligtvis att så många som möjligt ska klara sig. Sedan är det ju också så att en hel del av de växter man drar upp inte skulle klara sig i din växtzon utan lite hjälp eller menar du att vi bara ska ha växter som naturligt växer i just min växtzon? Hur gör du när du planterar ut dem? Sätter dem rakt ner var som helst och inte i rabatter? Rensar aldrig ogräs?

          Tror inte att varken männsikor eller växter klarar sig riktigt bra utan lite omtanke. Har du provat att pyssla om sådant som redan växer vilt? Vem vet , de växterna kanske skulle utveckla sig bättre.


          nu menar vi att man behöver bara sätta ut dom när tempen är rätt och sätta dom i skugga , ända som behövs och dom klara sig . man behöver inte hålla på att skydda dom med fiberduk och annat . annars tror jag att mattson sköter sina växter som man gör annars .med omsorg


          Redigerat av flaxss: 13-01-2008, 20:35
           
          Citera
          Gloriana
          Inlägg 13-01-2008, 21:03
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem sedan:
          29-05-2004
          Medlem nr: 3 741



          Tävttar krukor är jag för lat för så det har jag aldrig gjort. Jag har sått i 17 år och har aldrig drabbats av gråmögel heller men jag har heller inte sådderna inne längre än absolut nödvändigt.

          Jag har prövat många olika typer av jord att så i och jag tycker att ju luftigare den är desto bättre. Sen skolar jag ändå om i kraftigare jord. Jag har alltid blandat såjord själv förut - köpt någon skruttjord och öst i perlite om jag kännt mig rik, grus om jag kännt mig fattig. Förra året köpte jag såjord och den verkade ok. Om en sådd ska stå över en säsong kan man inte använda vad som helst för jorden blir kompakt som tusan. Och då gror det garanterat inte. Om man sår lite kinkigare saker och inte har så många frön vill man ju gärna ge fröna bästa möjliga förutsättningar.

          Jag avhärdade inte gurkplantorna ordentligt förra året men jag täckte dem med fiberväv. De dog trots rätt utetemperatur beroende på att solljuset trots väven var för starkt. I vanliga fall åker plantorna ut i skuggan tills jag ställer dem på rätt plats. Slipper man vattna ihjäl sig också.


          --------------------
          Bättre sått än aldrig!

          Gräva bör man annars dör man!
           
          Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 13-01-2008, 21:45
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 275



          Hur man avhärdar är väl lite hur det passar. Jag tycker det låter som om du avhärdar lika ordentligt som många andra. Du verkar väntar med att ta ut dina innan risken för nattfrost är över (hos mig i Bohuslän har vi ofta nattfrost sent i maj) dessutom ställer du dem i skuggan, för vidare placering någon annanstans. Jag har alltid fiberduk, tycker det är enkelt. Jag ställer ut alla mina övervintrare samtidigt (pelargoner, fuchsior etc) nära en vägg och hänger upp fiberduk. Eftersom jag inte har någon möjlighet att passa under veckorna så blir det bra både utifrån sol, frost och bevattningssynpunkt. Då kan de komma ut redan i början av maj och hinner växa på sig bättre innan sommaren.
          Jag har gjort misstaget att ställa ut dem ljust direkt vilket fått till följd att de fått mycket bladskador och tappat i tillväxt.

          Redigerat av Lotta i Gbg: 13-01-2008, 21:46


          --------------------


           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 13-01-2008, 21:45
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          Det där med avhärdning kan ju bero lite på var man bor åxå... Tomater tex kan få frostskador när tempen går under + 10 grader när de är små och unga. En nattemp på + 10 grader är rätt sällsynt här uppe före juli månad iaf. Däremot kan det va betydligt varmare än så dagtid redan i mars, och då är det ff minusgrader på nätterna. Då bär jag hellre mina plantor ut och in ett tag tills de vant sig och växt till sig lite så de klarar en norrländsk sommar ute.

          Diskade aldrig krukor förr, men är mer noga nu efter ett par misslyckanden. Eller nu använder jag genomskinliga plastmuggar som så- och sticklingskrukor, 75st för 10 kronor är billiga såkrukor.

          Såjord använder jag åxå, har provat lite annat ibland när jag varit utan, men tycker det funkar sämre- sämre grobarhet och mindre rötter.


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          renate
          Inlägg 13-01-2008, 21:56
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Vilken bra diskusion, när jar är riktigt entusiastiskt och ska så dyra fröer som har längre groningstid har jag tvättat krukorna,men i regel borsta jag ut de.Såjord använder jag till busk och träsådder,ettåriga sår jag i billigt köpejord blandat med lite grus.Jag sår relativt sent och till avhärdning ställer jag krukorna i inglasat uterum skyddat mot solen senare i växthuset.Bara omskolade ettåriga (tagetes)ställer jag ut i skuggan när nätterna är frostfritt.Inget daltandet med fiberduk här.Perenner sår jag nästan inga mer,jag har så det räcker.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-01-2008, 21:57
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Tosan @ 13-01-2008, 21:45) *
          Det där med avhärdning kan ju bero lite på var man bor åxå... Tomater tex kan få frostskador när tempen går under + 10 grader när de är små och unga. En nattemp på + 10 grader är rätt sällsynt här uppe före juli månad iaf. Däremot kan det va betydligt varmare än så dagtid redan i mars, och då är det ff minusgrader på nätterna. Då bär jag hellre mina plantor ut och in ett tag tills de vant sig och växt till sig lite så de klarar en norrländsk sommar ute.


          tomat klara ner till +1c men växer bara om natten temp är över +10c , och en växt får enbart frost skador om det är under 0c annars kallas det kyl skador . mina tomater denna sommar gav massor av frukt även då det var många kalla nätter (stod ute mina )

           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 13-01-2008, 22:21
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          CITAT (flaxss @ 13-01-2008, 21:57) *
          tomat klara ner till +1c men växer bara om natten temp är över +10c , och en växt får enbart frost skador om det är under 0c annars kallas det kyl skador . mina tomater denna sommar gav massor av frukt även då det var många kalla nätter (stod ute mina )

          Nja, kanske inte frostskador, men de mår inte bra och bladen blir gråbruna och krullar sig, ser ut som om de fått en frostknäpp. Och det är just när de är alldeles jätteunga, precis när jag brukar börja ha dem ute. Med tiden tål de mer och mer, och framåt hösten kan de tom klara nån minusgrad under en kort stund.


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 10:15
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon