Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Ogödslat såjord
          bjasol
          Inlägg 13-11-2018, 13:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem sedan:
          30-05-2008
          Medlem nr: 16 482



          Hej,

          Är det någon som kan anbefalla en kommersiell såjord som är ogödslat?

          Om inte, är det någon som har ett bra recept de kan dela med sig?

          Mvh,

          Bjarne
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          masa
          Inlägg 22-11-2018, 10:32
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Vitlökar på över 200g kan man få direkt från klyftor om man har rätt sort och välgödslad jord. Det är typerna Marbled Purple Stripe, Turban, Artichoke och ibland Porcelain som kan åstadkomma detta. Det gäller också att löken inte är alltför virusbelastad. Speciellt Artichoke-lökarna brukar degenerera ganska snabbt och man behöver förnya utsädet. Personligen har jag slutat att eftersträva stora vitlökar eftersom de har sämre hållbarhet. Därför undviker jag att gödsla på våren. För mig är idealstorleken ca 100g. Det som sägs mest förhindra vitlöken att uppnå sin potentiellt maximala storlek, är det faktum att den i allmänhet är angripen av flera sorters virus.
          Intressant i dessa yttersta av dagar är att man med viss assistans kan få fram äkta frö från vitlök. Detta kan innebära nya bättre sorter i framtiden. Hittills har ju vitlöken vari klonad i tusentals år, och variationer har uppkommit enbart genom selektion och mutationer.
          Jag sådde 126 vitlöksfrön förra året, enbart 6 grodde, en planta dog, 3 plantor bildade ingen lök medan de 2 sista blev små enhetslökar. Som synes är grobarheten dålig i första generationen, men lär bli bättre och bättre i kommande generationer.

          En sort som, än så länge, ger enormt stora vitlökar är Tallinn, en MPS.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 16:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon