Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad ska jag göra med körsbärsträdet?
          Annavirrpannan
          Inlägg 12-07-2014, 15:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          12-07-2014
          Medlem nr: 80 433



          Hej,

          Vi köpte hus i höstas och på vår lilla tomt står ett ganska stort, och gammalt körsbärsträd. Det blommade fint tidigt i våras men jag skulle säga att säkert 75-80% av alla grenar saknar blad. Flera grenar hänger också in över vårt tak så de måste vi ta bort, även några grenar som hänger ut mot vägen men eftersom jag aldrig haft en trädgård innan och inte kan något om sånt här undrar jag: Mår trädet dåligt eftersom det har så många kala grenar? (De som bodde här innan oss har låtit allt bara växa) Hur hårt kan jag beskära det? Har förstått att man skall vara försiktig med körsbärsträd men det känns som om vi bord ta bort alla "döda" grenar eller?

          Tack på förhand för hjälpen!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-07-2014, 17:15
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det som är dött kan kapas bort, men gör det riktigt så snittet kommer på rätt plats och det inte blir några fläkningar i barken. Men att det är så många döda grenar låter illavarslande. Att vissa grenar som är i skuggan dör är normalt, men inte så mycket som 75% av trädet. Det låter som om det skulle vara något allvarligare fel i botten. Hur ser de kvarvarande löven ut, är de gröna eller är de bruna och har skrumpnat ihop?
           
          Citera
          Annavirrpannan
          Inlägg 13-07-2014, 20:54
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          12-07-2014
          Medlem nr: 80 433



          CITAT (Huggorm @ 12-07-2014, 18:15) *
          Det som är dött kan kapas bort, men gör det riktigt så snittet kommer på rätt plats och det inte blir några fläkningar i barken. Men att det är så många döda grenar låter illavarslande. Att vissa grenar som är i skuggan dör är normalt, men inte så mycket som 75% av trädet. Det låter som om det skulle vara något allvarligare fel i botten. Hur ser de kvarvarande löven ut, är de gröna eller är de bruna och har skrumpnat ihop?


          Tack för ditt svar!

          Är det såga som gäller då eller kan man "klippa" av dem?
          Löven som är kvar är gröna och fina en det finns inga körsbär. Det skjuter ut nya skott ur stammen. Det såg ganska skojigt ut när det blommade direkt på den tjocka stammen...

          Eftersom trädet står mellan huset och vägen är jag lite orolig att det ska vara något fel på det så att det rasar för åt vilket håll det än faller så kommer det få förödande konsekvenser :-(
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-07-2014, 21:26
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Är det en stor väg och var fler av grenarna döda ut mot vägen? Jag funderar om det kan vara vägsalt som har orsakat det. Hur som helst hade en bild gjort gott för att vi skall förstå situationen helt.

          Är det småkvistar så går det bra att klippa, men man har mer kontroll och får snyggare snitt med en fintandad såg.
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 14-07-2014, 06:38
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Det är mycket vanligt att grenar dör på körsbärsträd, det är nästan alltid blom och grentorka

          http://www.slu.se/Documents/externwebben/l...32_utskrift.pdf
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 03:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon