Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kratta bort löv på gård i bostadsrättsförening, Dessa löv lämnas till tippen
          Söttok06
          Inlägg 20-10-2012, 10:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem sedan:
          18-05-2007
          Medlem nr: 10 494



          Undrar lite vad man kan göra av alla löv som man krattar bort från gräsytor mm. Vi har en bostadsrättsfastighet i ett bostadsområde. Hittills har man samlat i säckar och slängt till tippen, vilket är helt onödigt tycker jag.
          Det kan ju bli rätt stora mängder eftersom vi både har björk, tallbarr, lönn och ekblad. Kratta in i buskage kan man göra med en del, men resten. Får man slänga in sådant i skogen på kommunens mark? Vet någon regler för detta? Det blir ju kompost i skogen, men får man slänga växtavfall i skogspartier?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-10-2012, 11:34
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Nej det är inte tillåtet slänga trädgårdsavfall i skogen, man kan ju lägga förslag om att bygga en kompost i föreningen där man kan slänga löv, gräsklipp mm. som man sen kan använda till jordförbättring.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Söttok06
          Inlägg 20-10-2012, 19:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem sedan:
          18-05-2007
          Medlem nr: 10 494



          Då blir det tippen. Ingen är intresserad av kompostering. En granne slängde tidigare en matkompost och nu en gallerkompost. Till rabatterna köps på sin höjd färdig påsjord.u
           
          Citera
          evely
          Inlägg 22-10-2012, 08:22
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem sedan:
          15-03-2007
          Medlem nr: 9 360



          löv funkar jättebra ihopa med bokashi. Man blandar färdiglagrad bokashi med löv i säckar och så får det stå under vintern. Till våren har man fantastisk fin lövmull att leka med. Men säckarna ska ju stå någonstanns förståss och någon ska göra bokashin.

          Tippen komposterar väl också, då kan man ju tömma säckarna där :-)
           
          Citera
          HelénE
          Inlägg 22-10-2012, 21:57
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 028



          I den förening jag bodde tidigare så gjorde vi så att vi hade en tvådelad kompost som vi la en del i. Den sköttes inte direkt av något utan den fick sköta sig själv, det var ju i princip bara löv i den och ena året la vi i ena behållaren och nästa år i den andra och nån gång kanske nån grävde runt lite, men på nåt sätt blev det jord av sig själ som den som ville kunde ta av.

          Men vi hade dessvärre mer löv an vad komposten kunde svälja och de körde vi helt enkelt bara in i skogsdungen som tillhörde kommunen. Tror aldrig vare sig kommun eller någon annan märkte av det, det gjord inte nån stor skillnad bland de löv som ändå föll i skogsdungen. Att det inte var lagligt visste vi, men det ändes som tok att biltransportera löv 2 mil enkel väg när naturen runt hörnet kunde ta hand om dem helt utan miljöpåverkan. Ibland får man vara lite olaglig tycker jag.

          Men det beror ju naturligtvis på hur det är runt en, vi råkade ha en skogsdunge som ingen brydde sig om, som inte var något rekreationsområde med promenadstigar eller så och där det inte störde någon att där hamnade lite extra löv i.

          Helén


          --------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm
           
          Citera
          addo
          Inlägg 23-10-2012, 11:23
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Mal ned löven med gräsklipparen och låt löven ligga kvar och bli näring åt gräsmattan.
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 25-10-2012, 11:54
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          ingen lantbrukare i närheten som ni kan fråga om ni får tömma på åkern? när vi hade jordbruk med styv lera tog vi tacksamt emot löv från husen runt omkring.

          jag bor nu på ett bostadsrättsområde och jag frågade samhallskillarna som sköter marktjänsten om jag kunde ta några säckar löv. de sa varsågod så nu har jag bra marktäckare och humusbildare i massor.



          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Zixten
          Inlägg 27-10-2012, 10:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem sedan:
          18-02-2012
          Medlem nr: 75 500



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-10-2012, 12:34) *
          Nej det är inte tillåtet slänga trädgårdsavfall i skogen, man kan ju lägga förslag om att bygga en kompost i föreningen där man kan slänga löv, gräsklipp mm. som man sen kan använda till jordförbättring.


          Inte tillåtet alls?
          Eller är det tillåtet med markägarens medgivande?
           
          Citera
          HelénE
          Inlägg 27-10-2012, 17:34
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 028



          CITAT (Zixten @ 27-10-2012, 11:14) *
          Inte tillåtet alls?
          Eller är det tillåtet med markägarens medgivande?

          Jag skulle tro att det är tillåtet med markägarens tillstånd. Min pappas förra fastighet inbegrep en hel del skog. Givetvis så "slängde" vi trädgårdsavfall i utkanten av vår egen skog. Vem skulle kunna ha haft synpunkter på det? Detta var innan pappa började trädgårdsintressera sig, efter det hade vi en gedigen kompost...anslutning till skogen.

          Helén


          --------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 08-11-2012, 19:11
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Om man sprider ut det så måste det ju ändå vara till gagn för alla! Det blir ju till fin mull. Och om man har en hög gillar krypen/igelkottar osv det.

          Det bästa är förstås om ni kan ha en fungerande kompost men jag förstår verkligen problematiken.

          Kontakta annars markägaren och berätta hur du/ni tänker. Kanske ägaren inte alls har något problem med detta.

          I värsta fall så får ni väl slösa tid och energi (bensin/diesel och egen kraft) på att köra det till återvinning där det blir mull som sedan kommunen tar betalt för.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 16:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon