Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomatplantor på drivning - råkade toppa dem, Jag klipte ner dem så att två blad blev kvar
          Söttok06
          Inlägg 04-06-2013, 11:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem sedan:
          18-05-2007
          Medlem nr: 10 494



          Två tomatsorter Irma och Persej som var långa och rangliga från försådder i små krukor. Jag klippte av dem så att endast två tre blad återstod av plantan för att kunna transportera dem i påsen. Har jag förstört dem nu?
          Eller växer det ut nya blad längre fram där? Usch det var nog dumt gjort. Har aldrig annars toppat mina tomater.
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 04-06-2013, 19:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Jag ställde ut mina 7 tomatplantor redan den 1:a april i växthuset. Därmed fick jag förstås bära dem ut och in. Trillade med en och bröt av den. Tryckte i ilskan av knoppen i krukan bredvid den stympade stjälken.
          En natt hände det som inte fick hända. 2 plantor frös. Ryckte upp den ena och kastade på komposten, men av någon anledning blev det inte av med den andra.

          Vart vill jag då komma med "Mitt livs historia"?

          Jo: Både den avbrutna (med topp bredvid) och otroligt nog den nedfrusna står nu och blommar och bär små tomater!!!!

          De verkar alltså vara av otroligt starkt virke. Och jag vågar lova att de inte har tagit något stryk av din toppning. Om något, så blir de bättre!

          Lycka till!! tummenupp.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          RitRat
          Inlägg 04-06-2013, 20:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem sedan:
          22-04-2009
          Medlem nr: 22 570



          Inga som helst problem!
          Tomater utvecklar ju sidoskott nästan för mycket, vi får bekämpa dem hela tiden genom att "tjuva".
          Ett av dessa sidoskott låter du bara växa ut och bilda en ny topp till plantan.

          Jag har också råkat ut för att en tomatplanta gått av. Oh precis som för Ewa, så har både toppen (nedstucken i ny jord) och ursprungsplantan blivit fruktbärande. Tomatplantor är seglivade!!


          --------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.
           
          Citera
          Söttok06
          Inlägg 05-06-2013, 10:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem sedan:
          18-05-2007
          Medlem nr: 10 494



          Tack för svar! Då finns det hopp om de två plantorna som jag klippte ner och som kanske ändå hade knäckts under transporten. Då var långa och rangliga. Jag testar att avhärda nu och sen plantera ut bland mina kålplantor.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 12:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon