Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > sötpotatis, vill inte växa
          Tina73
          Inlägg 09-10-2018, 07:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          09-10-2018
          Medlem nr: 88 311



          Jag tänkte odla sötpotatis för första gången denna sommar som varit. I våras drog jag upp egna groddar från potatis köpt i affär och köpte några plantor från Klostra för att verkligen lyckas. Planterade i svarta murbaljor i fin urnjord med lite extra hönsgödsel. Några i växthus och några utomhus. Men de ville inte komma igång och växa! Inte dö heller! Inget hände på hela sommaren!!! Kanske växt lite men inte som förväntat. Nu när jag kollat i jorden finns det endast några bönstora knölar. Finns det någon som har någon teori på vad som gått fel? Denna sommar borde ju varit perfekt med tanke på värmen...
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-10-2018, 18:44
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          För varmt i jorden tror jag, iår var det väldigt varmt och i svarta krukor kan det nog bli så det kokar i rotsystemet för varmt är ju inte heller bra


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 10-10-2018, 20:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          Jag har också testat att odla sötpotatis i sommar smile.gif
          Hittade ett klipp på youtube som jag tog som riktlinje. Där sas att sötpotatis vill ha varmt och något att klättra på. Så jag tog den största svarta krukan jag hade ledig, dock ingen murarbalja, ca 15 liter. En enda stickling i krukan.
          Planterade även en i en mindre brun kruka, ca 8 liter.

          Jag har "skördat" dem nu. Ingen stor skörd men roligt att ha provat! Den bruna krukan gav ingen skörd alls. I den svarta fanns en medelstor potatis och några rotknölar som jag tänker använda nästa år.

          Jag använde end "ko-på-påse" uppblandad med leca. Tillsatte även blåkorn vid planteringen. De har fått myyycket vatten i sommar!

          Ingen av krukorna har haft blommor.

          Hur många sticklingar hade du i var balja? Planterade du dem djupt?
           
          Citera
          Tina73
          Inlägg 12-10-2018, 14:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          09-10-2018
          Medlem nr: 88 311



          Jag kan också tänka att det stundtals var för varmt i krukorna men de ska ju älska värme. Grejen är ju att de inte vantrivdes heller vad jag kunde märka utan mer "stod och stampade" utan att komma igång riktigt. Jag hade två plantor per balja. Hörde någonstans att de första veckorna är viktigast för utvecklingen av adventivrötterna som ger knölarna. Kanske en teori...
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon