Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur skulle ni få vinranka att växa i taket?, Få vinranka att vägga längst altantaket på bästa sett?
          Familjensvan
          Inlägg 06-08-2021, 12:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          22-03-2021
          Medlem nr: 93 785



          Hej alla odlare
          Jag har planterat en vinranka (vanessa) i våras som redan vuxit upp till taket, alltså utifrån. Jag vill nu att rankan ska ledas in längst taket och växa på insidan. Har ni något bra idéer på vad den kan växa på eller klättra på? Jag tänkte först tvättlina (den vita vänliga) med krokar men är osäker om inte den blir för "tunn". Hur hade ni gjort?

          Tack på förhand!
          Bifogad fil  Screenshot_20210806_132533_Gallery.jpg ( 305.15k ) Antal nedladdningar: 4
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 10-08-2021, 16:40
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Med många förankringspunkter för linan tror jag inte den blir för tunn.

          Men jag skulle nog ha gjort så här:
          Låt rankan förgrena sig och för fram en ranka på varje takbalk. Tillfälligt kan du använda lina men framåt gör du nåt mer permanent. Väl tilltagna metallkrokar du skruvar i regeln t ex eller trädetaljer du vitmålar som övriga snickerier. Då rankan förvedats räcker det med en förankring per meter kanske. Och när rankan är i det stadiet tror jag en tunn lina skulle se odimensionerad och överflödig ut.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 18:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon