Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > *Väldigt* litet växthus i uterum?, Till både förodling och övervintring
          Forte
          Inlägg 23-01-2017, 14:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          07-04-2004
          Medlem nr: 3 182



          Jag har sedan flera år tillbaka funderat på hur jag ska klara av större frösådder samt vinterförvaring av chili på egen hand. Lånar nu delar av min mors förråd för övervintring och tvingas förodla i för lite ljus på mina egna fönsterbänkar.

          Vi har ett uterum som dock i det närmaste håller utetemperatur på vintern. Det har isolerad bottenplatta men glaspartierna är av typen "tidig vår till sen höst". Jag har funderat på att bygga någon form av väldigt litet växthus att ha i uterummet under vinter och tidig vår, men familjens samlade krav gör att det blir lite svårt:
          - Det får inte vara så högt att det skymmer utsikten. Ca 1 meter är troligen max.
          - Golvyta på ca 2 kvm
          - Det ska gå att sätta in extra belysning för förodling och övervintring
          - Det ska gå att hålla en lämplig temperatur även under vintern. Den låga höjden kan här vara en fördel då volymen att värma bör bli mindre.
          - Det ska gå att demontera så att det kan läggas undan i förråd eller på vinden under sommaren.
          - Gissar att det krävs någon form av ventilation

          Har någon sett dylika konstruktioner? Eller har ni förslag på t.ex. lämpligt material för väggar och tak om jag bygger ihop något själv? Bubbelplast, plexiglas... - hur väl isolerar dessa material? Och hur ordnar man lämpligen med uppvärmningen i ett så pass litet utrymme? Räcker "golvvärme"/värmemattor? Eller går det att använda någon form av fläkt/element i ett så pass litet utrymme?

          Eller är det rakt av en dum idé?

          Tacksam för tankar och förslag.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 20:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon