Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          14 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ananas comosus, Frukt i lägenheten
          Kee
          Inlägg 05-03-2008, 21:21
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Idag satte jag en "ananastopp" i vatten! Ska bli mycket spännande att se om det utvecklas därifrån! Tycker dina plantor är så snygga clivia och blev så sugen själv att jag inte kunda hålla mig!


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 05-03-2008, 22:06
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Kee @ 05-03-2008, 21:21) *
          Idag satte jag en "ananastopp" i vatten! Ska bli mycket spännande att se om det utvecklas därifrån! Tycker dina plantor är så snygga clivia och blev så sugen själv att jag inte kunda hålla mig!


          Jag håller tummarna att du lyckas, Kee!!! Det är mycket spännande och kostar nästan ingenting!!! yes.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          jannika
          Inlägg 06-03-2008, 17:22
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 566



          CITAT (Kee @ 05-03-2008, 21:21) *
          Idag satte jag en "ananastopp" i vatten! Ska bli mycket spännande att se om det utvecklas därifrån! Tycker dina plantor är så snygga clivia och blev så sugen själv att jag inte kunda hålla mig!


          Här är en till som blev så sugen! smile.gif sitter du också och läser gamla trådar?? smile.gif

          Jag sätter direkt i jord, tänkte jag. blir det fel? är vatten bättre? jag skar av toppen, ca ½ cm fruktkött och fick torka ngt dygn... vad tror ni, de lärda och erfarna?? smile.gif
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 06-03-2008, 17:54
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Jag såg faktiskt tråden innan, men har väl inte direkt rusat till affären och köpt en ananas, sen vill man ju alltid vänta till våren, det är ju lättare att rota skott då.

          Jag skar av min precis ovanför frukten och plockade väl bort ett par av de nedersta bladen och satte direkt i vatten, ska bli intressant att se om de olika metoderna gör ngn skillnad!


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 06-03-2008, 19:58
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Kee @ 06-03-2008, 17:54) *
          Jag såg faktiskt tråden innan, men har väl inte direkt rusat till affären och köpt en ananas, sen vill man ju alltid vänta till våren, det är ju lättare att rota skott då.

          Jag skar av min precis ovanför frukten och plockade väl bort ett par av de nedersta bladen och satte direkt i vatten, ska bli intressant att se om de olika metoderna gör ngn skillnad!


          Det finns många vägar att nå samma resultat det gäller bara att prova sig fram och hitta dem...det kräver bara tålamod och uthållighet att lära sig lyssna på de små signalerna som växterna sänder till oss... shy.gif smile.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          Backamona
          Inlägg 14-03-2008, 22:02
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          12-03-2008
          Medlem nr: 14 588



          [font="Arial Black"][/font][size="3"][/size][color="#808000"][/color] tummenupp.gif
          Helt fantastiskt!
          Detta trodde jag inte var möjligt här i Sverige. Det ska jag pröva fram i sommar, skulle vara fantastiskt roligt om det fungerar.
          Tusen tack för denna fenomenala tråd. Backamona
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 15-03-2008, 07:04
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Backamona @ 14-03-2008, 22:02) *
          [font="Arial Black"][/font][size="3"][/size][color="#808000"][/color] tummenupp.gif
          Helt fantastiskt!
          Detta trodde jag inte var möjligt här i Sverige. Det ska jag pröva fram i sommar, skulle vara fantastiskt roligt om det fungerar.
          Tusen tack för denna fenomenala tråd. Backamona


          Lycka till, Backamona!!! blomma.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          jannika
          Inlägg 15-03-2008, 08:12
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 566



          jag torkade toppen i två dgr, och sen satte ner i fuktad såjord. nästa gång får jag prova ngt annat, för min är rent möglig undertill... det lär nog inte rätta till sig... sad.gif

          hur lång tid tar det i vatten?

          hur går det för er andra?
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 15-03-2008, 13:17
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Mitt experiment gick åt h-vete! Men jag tror det berodde på att rosetten var ganska dålig redan från början, tittade faktiskt mest på frukten när jag köpte den. Rosetten blev bara mörkare och mörkare i färgen och efter ett par dar var den alldeles brun. Kanske att det blir bättre om man skulle få fatt i en ekologiskt odlad frukt? Nåväl det kostar ju inte så mycket att försöka så jag lär testa igen.


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 15-03-2008, 18:04
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          Två syskon från Guatemala njuter i solen:

          Bifogad fil  två__syskon_från_Guatemala...15.3.2008.jpg ( 87.79k ) Antal nedladdningar: 78


          en närmare blick:
          Bifogad fil  den_första....15.3.2008.jpg ( 82.42k ) Antal nedladdningar: 71
          Bifogad fil  den_andra....15.3.2008.jpg ( 82.33k ) Antal nedladdningar: 84


          Jag har försökt rota en skadat rosett också. Den är från 30.9.2007.
          Bifogad fil  en_liten_rosett_hos_den_skadade_rosetten_från_sept._2007.jpg ( 79.36k ) Antal nedladdningar: 75


          Det är tålamod som krävs.... flirting.gif smile.gif

          smiley_small_hug.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 15-03-2008, 19:57
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Om min såg i närheten av sådär grön ut någonstans i bladen hade jag väntat ett tag till. Faktum var att den gick från gröndaskig till brun på ngn vecka eller så, inga rötter hade kommit heller...


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 15-03-2008, 21:34
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Kee @ 15-03-2008, 19:57) *
          Om min såg i närheten av sådär grön ut någonstans i bladen hade jag väntat ett tag till. Faktum var att den gick från gröndaskig till brun på ngn vecka eller så, inga rötter hade kommit heller...


          Kee, vad jag vill säga är att det kan hända att att tre, fyra rosetter går åt h-e men femte kanske kommer att klara sig... flirting.gif Det är inte mina första rosetter heller...
          Lust att försöka igen och igen om man inte lyckas kommer att ge resultat någon gång, jag lovar trostar.gif

          kompiskram.gif

          MVH/clivia

          Redigerat av clivia: 15-03-2008, 21:35
           
          Citera
          februaribarn
          Inlägg 18-03-2008, 16:10
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          18-01-2008
          Medlem nr: 13 651



          Åh, jag gjorde ett försök för en tid sen, inspirerad av den här tråden. Men det gick inte alls bra, rosetten vissnade och sen började den nog ruttna till och med blink.gif. Men jag ska göra ett nytt försök, så fort jag har införskaffat mig en ny frukt smile.gif.
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 18-03-2008, 20:48
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (februaribarn @ 18-03-2008, 16:10) *
          Åh, jag gjorde ett försök för en tid sen, inspirerad av den här tråden. Men det gick inte alls bra, rosetten vissnade och sen började den nog ruttna till och med blink.gif. Men jag ska göra ett nytt försök, så fort jag har införskaffat mig en ny frukt smile.gif.


          Lycka till, februaribarn!!! blomma.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          Vicious Deliciou...
          Inlägg 20-03-2008, 13:55
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          04-03-2008
          Medlem nr: 14 396



          Super grattis till din annanas planta.....!! Har aldrig sett eller hört talas om att man kan driva uppe en annanas!!! Väldigt fina bilder på den också. Känner att jag blir tvungen till att försöka mig på det nu när jag sett hur fin den kan bli. rolleyes.gif ...... Måste dra iväg till affären omedelbart bums!!!
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 20-03-2008, 16:36
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Vicious Delicious @ 20-03-2008, 13:55) *
          Super grattis till din annanas planta.....!! Har aldrig sett eller hört talas om att man kan driva uppe en annanas!!! Väldigt fina bilder på den också. Känner att jag blir tvungen till att försöka mig på det nu när jag sett hur fin den kan bli. rolleyes.gif ...... Måste dra iväg till affären omedelbart bums!!!


          thanks.gif , Vicious Delicious !!!!

          Lycka till med ananas odlingen!!! blomma.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          Vicious Deliciou...
          Inlägg 22-04-2008, 13:36
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          04-03-2008
          Medlem nr: 14 396



          Jag pövade att sätta en rosett men den tog sig aldrig. Jag satte den direkt i jord efter det att den skars av. Min fråga nu är hur gjorde du för att den skulle ta sig, lät du den torka eller satte du den i vatten så att den fick rötter först. Såg lite bilder men tror inte det stod om hur man bar sig åt för att sätta den. Tacksam för svar.
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 22-04-2008, 15:10
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Jag satte en till topp efter det att den jag skrev om här gick om intet. Denna gång direkt i kruka och än efter ngn månad eller två (måste lära mig att skriva datum så att man håller koll) så ser den varken bättre eller sämre ut. Bättre än den förra, visst, men även denna har de nedersta "omgångarna" med blad vissnat och gott om intet. Denna gång tänkte jag låta den vara tills allt på den är helt dött, annars slängs den inte. Jag antar att det är som Clivia säger att man får försöka ett par gånger, vissa går i stöpet medan andra klarar sig bättre. Jag hoppas på denna, det är ju verkligt häftiga plantor när de växer och blir stora!


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 22-04-2008, 18:03
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          Ja, Kee, du har rätt, man måste försöka tills man lyckas... smile.gif Det dröjer ibland men framgången kommer när du minst förväntar den...

          Tålamod, allt behöver sin tid. Man lär sig hela tiden att leva med och förstå växterna. Mina två ananaser från Guatemala vilar i solen, de lever men växer inte så fort i början...
          Bifogad fil  två_syskon_från_Guatemala_...22.4.2008.jpg ( 113.67k ) Antal nedladdningar: 110


          Ananasrosetten, rotad i vatten förra året har anpassat sig till jorden och börjar växa så småningom...
          Bifogad fil  ananasrosett_rotad_i_vatten_2007_i_jorden_22.4.2008.jpg ( 106.83k ) Antal nedladdningar: 88


          Efter en månad har jag en till vattenrotade ananasrosett med små rötter...
          Bifogad fil  en_rosett_till_som_har_varit_i_vatten_i_en_månad...22.4.2008.jpg ( 80.54k ) Antal nedladdningar: 78
          Bifogad fil  nya_rötter_efter_en_månad...22.4.2008.jpg ( 47.89k ) Antal nedladdningar: 81


          Ja, och här är en till rosett rotad i jorden...(från nov. 2007)
          Bifogad fil  en_annan_rosett_från_nov.2007.jpg ( 114.28k ) Antal nedladdningar: 139


          En viss skicklighet behövs kanske, kan man säga "gröna ögon" inte bara fingrar... flirting.gif och den kommer efter ett viss antal försök och observationer trostar.gif ...Jag har ingen facit, tyvärr... no.gif

          Lycka till!!! blomma.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 23-04-2008, 08:31
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Det känns ju skönt att se att även dina blir rejält "dassiga" nertill, då vet man att man inte är ute på helt fel spår iaf! Fördelen att rota dem i vatten är ju att man kan se om de får rötter, jag får ju anta att de bildat rötter eftersom det ändå gått ngn månad eller kanske två och de ännu inte säckat ihop helt och hållet. Riktigt lika fin som dina små guatemaleser är nog inte min, men hoppet är nog det sista som överger mig!


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera

          14 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 16:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon