Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Identifiera klätterväxt
          nyfkengrön
          Inlägg 17-07-2023, 17:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          23-08-2022
          Medlem nr: 96 963



          Var i min mormors finska födelseby för några dagar sedan och knipsade då av den här klättraren som växte vilt utanför den gamla kyrkogården. Få se om jag kan åstadkomma några rötter, den ser rätt less ut, men isf planerar jag att plantera ut den som marktäckare här hemma. Men först skulle jag vilja veta vad det är - känner någon igen? Den hade ett mkt slingrande växtsätt, rankorna snodde sig många varv runt varandra, syns inte nu fångat fick trassla ut den för att ta bort torrt och dött efter bilresan (om det kan vara någon ledtråd)…
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  E481E98B_FC46_492A_BDC8_5C12A85CEA40.jpeg ( 105.2k ) Antal nedladdningar: 5
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-07-2023, 05:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det är åkervinda eller någon av dess släktingar, ett av de värre ogräs man kan råka ut för. Den sprider sig snabbt över stora områden, klättrar uppför träd, buskar eller andra växter som den slingrar sig runt och kväver med sin kraftiga tillväxt. Har den inget att klättra på täcker den snabbt stora områden på marken och tränger undan annan växtlighet.

          Som etablerad är den närmat omöjlig att få bort, den har långa vita rötter som omedelbart går av när man rycker i dom. Sprid inte åkervinda vidare!!!
           
          Citera
          nyfkengrön
          Inlägg 18-07-2023, 17:24
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          23-08-2022
          Medlem nr: 96 963



          CITAT (Gunilla T @ 18-07-2023, 06:24) *
          Det är åkervinda eller någon av dess släktingar, ett av de värre ogräs man kan råka ut för. Den sprider sig snabbt över stora områden, klättrar uppför träd, buskar eller andra växter som den slingrar sig runt och kväver med sin kraftiga tillväxt. Har den inget att klättra på täcker den snabbt stora områden på marken och tränger undan annan växtlighet.

          Som etablerad är den närmat omöjlig att få bort, den har långa vita rötter som omedelbart går av när man rycker i dom. Sprid inte åkervinda vidare!!!


          Haha! Tänk vilken tur att jag kollade :-) Vad synd, den var riktigt fin tyckte jag och säkert effektiv som marktäckare då ;-) Men då ska jag bespara mina grannar ifrån den! Tack!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 19:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon