Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          36 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Moderaterna fortfarande störst!
          Gunilla T
          Inlägg 04-03-2016, 07:50
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Gita @ 03-03-2016, 21:51) *
          Sakta i backarna, magistern och alla andra tvärsäkra! Jag talar om ökning av jordens medeltemperatur sedan 1997 fram till idag. Inga tillförlitliga mätningar som t.ex NASAs satelitmätningar pekar på några höjningar.
          De senaste 100 åren så har temeraturen dock ökat mellan 0.5 - 0.7 grader, detta baserat på mätningar vid jordytan och då svårt att räkna bort störninga/värmekällor såsom städer m.m.

          Du talar om fakta, du får gärna visa på den fakta du grundar ditt påstående på.
          Gita


          Källkritik bästa Gita smile.gif du har lyckats hämta din information från en privat blogg som drivs av en rättshaverist som ägnat de sista 10 åren med att försöka bevisa den stora konspirationen. Han bombarderar tidningarnas insändarsidor, ibland flera gånger i veckan, med sina fantasier, han är fullständigt besatt av klimatfrågan.

          Här får du en länk till NASA och den fakta du efterfrågar.

          http://climate.nasa.gov/
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 04-03-2016, 09:46
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Gunilla T @ 04-03-2016, 07:50) *
          Källkritik bästa Gita smile.gif du har lyckats hämta din information från en privat blogg som drivs av en rättshaverist som ägnat de sista 10 åren med att försöka bevisa den stora konspirationen. Han bombarderar tidningarnas insändarsidor, ibland flera gånger i veckan, med sina fantasier, han är fullständigt besatt av klimatfrågan.

          Här får du en länk till NASA och den fakta du efterfrågar.

          http://climate.nasa.gov/

          Den beskrivningen passar också på en sverigedemokrat............. Fast då handlar det inte om klimat
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-03-2016, 17:36
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Nya bud!

          http://www.expressen.se/nyheter/s-vander-u...ora-kristappet/


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-03-2016, 17:42
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Knappast förvånande, de flesta fattade att det var ett tillfälligt tapp just när flyktingkrisen var som värst.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 07-03-2016, 17:39
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Gunilla T @ 04-03-2016, 07:50) *
          Källkritik bästa Gita smile.gif du har lyckats hämta din information från en privat blogg som drivs av en rättshaverist som ägnat de sista 10 åren med att försöka bevisa den stora konspirationen. Han bombarderar tidningarnas insändarsidor, ibland flera gånger i veckan, med sina fantasier, han är fullständigt besatt av klimatfrågan.

          Här får du en länk till NASA och den fakta du efterfrågar.

          http://climate.nasa.gov/

          Befinner mig just nu på resa i Afrika med en urusel mobil internetuppkoppling, återkommer med svar när jag får tillgång till internet minst en timme i sträck.
          Gita
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-03-2016, 21:30
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Hörde och såg just på Rapport att det har aldrig varit så varmt på norra halvklotet som nu, dvs sen vi började mäta. Tom plusgrader vid nordpolen och isfritt vid Svalbard.

          Redigerat av Gossen Ruda: 07-03-2016, 21:30


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-03-2016, 21:47
          Länk hit: #27


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Men här i Sverige är det kallt och snöigt som vanligt. Den globala uppvärmningen är global med undantag för Skandinavien där allt är som vanligt.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-03-2016, 21:51
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Huggorm @ 07-03-2016, 21:47) *
          Men här i Sverige är det kallt och snöigt som vanligt. Den globala uppvärmningen är global med undantag för Skandinavien där allt är som vanligt.


          I Malmö kör vi snölöst... wink.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-03-2016, 12:37
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2016, 21:30) *
          Hörde och såg just på Rapport att det har aldrig varit så varmt på norra halvklotet som nu, dvs sen vi började mäta. Tom plusgrader vid nordpolen och isfritt vid Svalbard.


          Ja, jag såg också inslaget, uppvärmningen i Alaska har de senaste 60 åren varit dubbelt så stor som i övriga USA. Polerna drabbats hårdast och det är vad vetenskapen hela tiden påpekat. Global uppvärmning fördelar sig inte jämt över planeten.

          Vi behöver polerna och deras klimat för att ha de gynnsamma förhållanden vi blivit vana med, de är oerhört viktiga för livet på planeten. Det kalla och salta vattnet som möter Golfströmmen i norr är själva pumpen som håller igång vattenmassorna. Nu smälter landisen och förutom havsvattenhöjningen minskar salthalten och öppet vatten binder värme istället för is som reflekterar bort värme från jordytan. Det blir en återkopplingseffekt som fortsätter oavsett om vi lyckas minska koldioxiden i atmosfären. Tundran börjar också smälta och läcker metangas som varit lagrad i permafrosten. Metangas är en mera potent växthusgas än koldioxid.

          Skadas Gofströmmen så kan vi se framemot mycket kallare och ogästvänligare klimat här i norr.

          Och år 2015 blev tyvärr ett nytt rekordår, 0.9 graders temperaturhöjning sedan 1880.

          Redigerat av Gunilla T: 08-03-2016, 12:39
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 08-03-2016, 13:08
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Huggorm @ 07-03-2016, 21:47) *
          Men här i Sverige är det kallt och snöigt som vanligt. Den globala uppvärmningen är global med undantag för Skandinavien där allt är som vanligt.


          Det kanske känns så men faktum är att hela landet har över normal medeltemperatur.
          Det är så lätt att vänja sig, tänk på hur marsmånader var förr. Senare år har vi haft extremt varma mars.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-03-2016, 13:21
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det är nog som man "minns". Själv hade jag en arbetskamrat som påstod, att det aldrig regnade på somrarna när hon var liten. Människan har ett gott sinne, och de goda minnena är övervägande...på gott och ont.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-03-2016, 14:42
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Till för några år sen brukade jag vintertid köra bilen över isen fram till sommarstugan, isen brukade vara 30-40 cm tjock, ibland ännu mer. Sen dess har jag knappast ens vågat gå på isen. OM det funnits någon is alls.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-03-2016, 15:35
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Tja, inte blir man modigare med åren...och inte tror jag heller att du gjorde det varje år, men en gång då och då, kanske. De minnena är förstås starkare än då du tvingades att köra runt på vägen, som är den vanliga rutten.
          Hade det varit så som du säger, så har medeltemperaturen ökat med 10 grader - inte 0,9 som redovisats. Du är i klass med min arbetskamrat vad beträffar minnet.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 08-03-2016, 17:21
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Nu handlar det inte längre om moderaterna som trådskaparen vill, men det är mycket rött på alla kartor.

          https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/201601

          https://nsidc.org/arcticseaicenews/2016/03/...sea-ice-extent/

          http://data.giss.nasa.gov/gistemp/maps/
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-03-2016, 17:43
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Några bilder. Först vintern 08-09. Timmerhämtning med trädgårdstraktor 090208. Isen ca 15-20 cm.



          Vintern 09-10. Bilen fick agera timmersläpare. Isen 30-40 cm. 100316



          Vintern 10-11. Bilsläpande igen. Isen återigen 30-40 cm. 110123



          De följande 2 vintrarna dög isen till promenader, de därpå följande inte till något sådant om det ens fanns is.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-03-2016, 17:57
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          När jag tänker tillbaka tull min barndom eller ungdomsåren så hade vi i byn i föralperna så mycket snö att man idag inte kann förreställa sig det.

          Ett av mina barn bor i närheten av Garmisch Partenkirchen. Förut var hela området ett vintersportområde. Denna vintern hade dom knappt snö. Eftersom tourismus där är väldigt viktig så är det förödande.

          Redan för omkring 15 år sedan sa jag att klimatet ändras. Sambon tyckte att jag inbillar mig det men det gjorde jag inte.

          Men nu pratar man om kossor som bovar istället för att tänka på hur mycket folk flyger och far runt jordklotet.

          När dom hade klimatmötet i Paris förra året så kom alle med flyg och im det så bara var för en dag. Sen flög man hem igen och 2 dagar senare dit igen. Men för oss skall dom tala om vad vi får göra eller inte devil.gif

          Elisabeth
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-03-2016, 18:57
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jo, nog är det så! Men det ni skriver om kallas "naturliga variationer". Alla som levde under andra världskriget kommer ihåg vintrarna 1941-42 - dom kallaste i mannaminne. Men hur var det 1943, 1944 osv? Varmare? Kallare?
          Jag tror nog att "varma" vintrar är tillgodo. Mindre eldande = mindre utsläpp av rökgaser = koloxid.

          Redigerat av Bengalow: 08-03-2016, 19:00
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 08-03-2016, 19:36
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-03-2016, 17:57) *
          När jag tänker tillbaka tull min barndom eller ungdomsåren så hade vi i byn i föralperna så mycket snö att man idag inte kann förreställa sig det.

          Ett av mina barn bor i närheten av Garmisch Partenkirchen. Förut var hela området ett vintersportområde. Denna vintern hade dom knappt snö. Eftersom tourismus där är väldigt viktig så är det förödande.

          Redan för omkring 15 år sedan sa jag att klimatet ändras. Sambon tyckte att jag inbillar mig det men det gjorde jag inte.

          Men nu pratar man om kossor som bovar istället för att tänka på hur mycket folk flyger och far runt jordklotet.

          När dom hade klimatmötet i Paris förra året så kom alle med flyg och im det så bara var för en dag. Sen flög man hem igen och 2 dagar senare dit igen. Men för oss skall dom tala om vad vi får göra eller inte devil.gif

          Elisabeth

          Du har en poäng där, men för att anknyta till moderaterna igen så flyger ;-) dom i taket om man nämner ordet flygskatt.
          Och förresten, senaste mätningen var S störst igen..........
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-03-2016, 09:05
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Bengalow @ 08-03-2016, 15:35) *
          Tja, inte blir man modigare med åren...och inte tror jag heller att du gjorde det varje år, men en gång då och då, kanske. De minnena är förstås starkare än då du tvingades att köra runt på vägen, som är den vanliga rutten.
          Hade det varit så som du säger, så har medeltemperaturen ökat med 10 grader - inte 0,9 som redovisats. Du är i klass med min arbetskamrat vad beträffar minnet.


          Minnet är inte den bästa kamraten men här tror jag Ruda har alldeles rätt, dessutom bildbevis. En grads uppvärmning låter inte mycket, kanske bara trevligt om det blir varmare här i Norden.

          Men i klimatsammanhang är det ofantligt mycket, med 10 graders uppvärmning i vår del av världen skulle inte Skandinavien vara beboeligt längre.

          Här lite av de konsekvenser som redan drabbat planeten och olika scenarier vid några få graders uppvärmning.

          http://www.wwf.se/vrt-arbete/klimat/konsek...ekvenser-klimat

           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-03-2016, 10:54
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Man får tänka på att vi pratar om medelvärde. Vi har haft kallt ett tag nu men det är ännu kallare i Nordamerika. Däremot har Japan haft en väldigt varm vinter och vår, körsbärsträdsblommningen, sakura, har redan börjat. Det beror på jetstömmarnas läge.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          36 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 15:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon