Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har ni för kameror?
          niklaswik
          Inlägg 09-09-2007, 19:03
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem sedan:
          28-09-2004
          Medlem nr: 4 547



          Fram till för 2 veckor sen använde jag min mobil, SonyEricsson K750i.

          Nu är jag stolt ägare till en Nikon D40. smile.gif Dock inget stativ eller makroobjektiv så några jättemaffiga närbilder blir det inte än.

          Däremot så blir vanliga bilder väldigt bra tycker jag, trots att det är "kit-objektiv" på den, som tydligen är väldigt dåliga jämfört med dom dyrare varianterna. Enligt såna som "förstår sig på". wink.gif


          --------------------
          //Niklas
           
          Citera
          taiyo
          Inlägg 09-09-2007, 19:24
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          08-09-2007
          Medlem nr: 12 394



          Jag har en Nikon D70. Jag älskar min kamera! smile.gif Har inget egentligt macro-objektiv men däremot har jag mellanringar som jag kan använda till detta. Det är väldigt kul!! Lite jobbigt dock eftersom de egentligen inte "funkar" ihop med det digitala och man får prova sig fram till rätt exponering endast genom att kolla på displayen...
           
          Citera
          SWE_Monstro
          Inlägg 18-09-2007, 07:38
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem sedan:
          09-01-2007
          Medlem nr: 8 949



          En ganska enkel tumregel brukar vara att dels hålla sig till traditionella kameratillverkare... en kamera är så mycket mer än bara lite elektronik, vilket vissa tillverkare har missat...

          sedan är det att köpa en kamera med så stort objektiv som man har råd/orkar bära med sig... ju större obejektiv ju mera ljus kommer in i kameran vilket bäddar för bra bilder... MEN, hellre en kompaktkamera som man använder än världens bästa kamera som ligger hemma för att den är för stor...


          --------------------
          Skåne, Östra Vemmenhög, zon 1
           
          Citera
          Floppy
          Inlägg 18-09-2007, 08:01
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem sedan:
          20-05-2005
          Medlem nr: 5 838



          Jag har både Nikon F70 och en Nikon D40x...och min mobil då förstås...en Nokia N73...som får duga när man inte har tagit med sig storkamerorna... tummenupp.gif happy.gif


          --------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

           
          Citera
          myrtille
          Inlägg 20-09-2007, 16:19
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem sedan:
          04-04-2005
          Medlem nr: 5 306



          Jag har en Ricoh Caplio R2 (senaste modellen tror jag heter R7). För att vara en kompaktkamera tar den bra bilder. När jag köpte den för några år sen kostade den runt 3.000. Den har två bra fördelar: Man kan ta kort omgående efter det att man slagit på den och den har uppladdningsbart batteri men om man är på någon plats där det inte går att ladda det (utomhus kanske) kan man använda helt vanliga A-batterier. Det är alltså bara att springa in på närmsta kiosk och köpa.

          Problemet är väl att bilderna blir brusiga om det inte är tillräckligt med ljus och att det är lätt att man skakar kameran när man trycker ner avtryckaren, så att det blir suddigt, men det tror jag gäller alla små kameror. En provmakro:



          Jag vill också ha en Nikon systemkamera, fast jag vill ha makro också. Särskilda objektiv kostar ju en slant så det får man ju lägga till grundpriset.
           
          Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 26-10-2007, 20:41
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem sedan:
          02-06-2004
          Medlem nr: 3 773



          För 2,5 år sedan köpte jag en Canon 350D systemkamera och tillsammans med ett stativ har den kameran räckt långt för mig. Kitobjektivet 18-55mm F3,5-5,6 brukar anklagas för att var skrutt men duger långt så länge man inte fotograferar i direkt motljus eller vidvinkel med stora kontraster (kromatisk abberation i bildens kanter). Till boken "Odla exotiskt i din trädgård" använde jag främst det objektivet, ett äldre EOS 28mm F2,8 objektiv (SUPER!), och ett 70-200mm canon zoom. Nu har jag skaffat några till objektiv bla ett Vivitar 55mm F2,8 makro, en tamron 70-300mm, en zenith 16mm och den billiga plastiga men prisvärda Canon 50mm F1,8. Avslutningsvis blev det en Canon 2,8-135mm 3,5-5,6IS, ett underbart objektiv även om det är lite si och så med vidvinkel möjligheterna. Vill man komma vidare med sin fotografering från semesterfotograf-nivån är det första att skaffa ett schysst stativ, det andra att ta mycket bilder och bara visa de som är lyckade (jomän!), och det sista att gå upp riktigt tidigt på morgonen och invänta soluppgången eller smita från den trivsamma middagen på kvällskvisten för att få några bilder med solnedgång. En del av naturfotografupplevelsen är uppfriskande självplågeri!
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 26-10-2007, 22:30
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag har en canon eos400d systemdigitalkamera. Är jättenöjd med den, har stativ men inga extra objektiv. Här är ett foto taget med kamerans automatiska inställningar, mitt i natten med blixt. Kostade närmare 10.000, men har sett att en finns för runt 6000:- nu...



          Redigerat av Anma: 26-10-2007, 22:30
           
          Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 27-10-2007, 15:29
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem sedan:
          02-06-2004
          Medlem nr: 3 773



          En av de största fördelarna med 400D jämfört med 350D är att den förra har mycket större och bättre skärm därbak.
           
          Citera
          Potentilla
          Inlägg 02-11-2007, 19:41
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem sedan:
          16-06-2003
          Medlem nr: 1 717



          Chamomille, på http://www.cyberphoto.se kan du få bra hjälp med att välja kamera. De har utförliga tester på ett flertal av sina många kameror.
           
          Citera
          adamos
          Inlägg 14-11-2007, 14:50
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 208
          Medlem sedan:
          21-04-2004
          Medlem nr: 3 352



          CITAT (Bee @ 03-09-2007, 14:01) *
          Jag köpte en Ixus70 nu i sommar. Valet stod mellan att köpa en riktig kamera eller en ny telefon med bra kamera. Nu behåller jag min gamla telefon och kameran är så liten och behändig att den kan vara med i handväskan hela tiden.
          Tyvärr har jag inte gett mig själv tiden att sätta mig in i alla finesserna. Tex så har jag inte fått kläm på det där med macro. Det finns ngn knapp för det men jag tycker inte det blir riktigt "äkta" macro. Vet inte vad jag gör för fel. Kanske beror det på att jag ställt in bildkvaliten på 3 megapixlar för att få plats med fler bilder på minneskortet?


          Har precis varit och köpt en Ixus 70, extrapris på Elgiganten (Sundsvall) 1490 kr. Återkommer med mera info och bilder längre fram.


          --------------------
          Det är den som går vilse som hittar de nya stigarna
           
          Citera
          Bookhousegirl
          Inlägg 07-12-2007, 15:31
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem sedan:
          23-11-2007
          Medlem nr: 13 199



          Bifogad fil  070403.JPG ( 100.98k ) Antal nedladdningar: 38


          Jag har en Olympus Mju 750, Sunset Red, och jag är verkligen så jättenöjd med min kamera och trots ett åra flitigt användande märks det ingen skillnad!
           
          Citera
          emas
          Inlägg 08-12-2007, 16:07
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem sedan:
          04-05-2003
          Medlem nr: 1 325



          CITAT (Chamomille @ 31-08-2007, 14:59) *
          Jag vill också ha laddbara batterier. Det tråkiga om man glömmer laddaren hemma när man ska på semester. Det har inte hänt än men... Vad är det för speciellt med IXUS?


          Det går ju att ladda upp även "vanliga" batterier. Laddningsbara vanliga batterier alltså. Går dock åt fortare än uppladdningsbara kamerabatterier. Hade det till min gamla digitalkamera. Visst var det smidigt ibland. Glömd laddare - köp batterier i närmsta affär. Nu dock nöjd med mina (ja, har köpt ett extra) uppladdningsbara kamerabatterier.

          emma
           
          Citera
          freddifriend
          Inlägg 18-02-2008, 18:06
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          21-01-2008
          Medlem nr: 13 703



          jag har en canon eos400d, och 2 objektiv. Kitobjektivet som följer med kameran och canons 60mm macro. Macro objektivet är helt underbart, väldigt skarpt och ljusstarkt.
          Sen har jag även en massa andra tillbehör.
           
          Citera
          Chamomille
          Inlägg 22-02-2008, 09:36
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 250



          Hallå alla.

          Har inte köpt nån ännu... besluts-ågren... g.gif


          --------------------
          Camilla zon 2-3

          Ett gott skratt förlänger munnen.

           
          Citera
          Betty
          Inlägg 22-02-2008, 12:16
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Jag rekomenderar Canon Ixus-serien tummenupp.gif . Jag hade tidigare en Canon Ixus v2, (inköpt 2003 och funkar utmärkt fortfarande). Canon gör användarvänliga, tåliga och snygga kameror i borstad stålfinish med svensk manual. Jag fick en Canon Ixus 70 i julklapp - den har 7,1 Megapixlar, 2,5" display och det bästa av allt - ett macro med en närgräns på endast 3 cm, perfekt när man ska fota blommor, myror, humlor och sånt! smile.gif

          Redigerat av Betty: 22-02-2008, 12:18


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Pelon
          Inlägg 23-02-2008, 19:03
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          19-02-2008
          Medlem nr: 14 142



          Jag har en Nikon D50 med ett AF-A DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6 G IF-ED objektiv. (Förstår inte hälften av de siffrorna än:))

          Den gör det iaf lättare att ta snygga bilder än med min gamla digitala kompaktkamera Sony T-30.

          Den bilden jag är mest nöjd med ser ut såhär:



          Den föreställer en Gul Trädhuggorm (Cryptelytrops insularis) På Borås Tropikhus.

          MVH Pelle
           
          Citera
          skogstroll
          Inlägg 24-02-2008, 08:37
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem sedan:
          19-03-2007
          Medlem nr: 9 409



          Med facit i hand skulle jag nog faktiskt köpt en annan kamera än min Olympus ultrazoom, antingen är jag darrig som en asp eller också funkar den inte som den ska. Kunde sparat pengar en månad till och köpt en Nikon som jag helst ville eftersom jag har bra erfarenhet av dem.


          --------------------
          Zon 1
          Simrishamn
           
          Citera
          cic
          Inlägg 24-02-2008, 22:17
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem sedan:
          02-05-2004
          Medlem nr: 3 478



          Jag är helt stolt och nyligen ägare till en Nikon d40x med standardobektiv 18-55mm. Fler objektiv får det bli en annan månad. biggrin.gif Sugen på ett macro..


          --------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx
           
          Citera
          Netha
          Inlägg 24-02-2008, 23:35
          Länk hit: #39


          Gäster






          CITAT (skogstroll @ 24-02-2008, 08:37) *
          Med facit i hand skulle jag nog faktiskt köpt en annan kamera än min Olympus ultrazoom, antingen är jag darrig som en asp eller också funkar den inte som den ska. Kunde sparat pengar en månad till och köpt en Nikon som jag helst ville eftersom jag har bra erfarenhet av dem.

          Men nog har du väl antiskakfunktion i din Olympus.... den springandegubbensymbolen.
          Den har iaf jag i min Olympus C765 UZ som jag köpte för 3 -4 år sedan.
           
          Citera
          Lillja
          Inlägg 25-02-2008, 12:14
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem sedan:
          06-03-2007
          Medlem nr: 9 233



          CITAT (skogstroll @ 24-02-2008, 08:37) *
          Med facit i hand skulle jag nog faktiskt köpt en annan kamera än min Olympus ultrazoom, antingen är jag darrig som en asp eller också funkar den inte som den ska. Kunde sparat pengar en månad till och köpt en Nikon som jag helst ville eftersom jag har bra erfarenhet av dem.

          Det hänger på ljuset, du kan inte hålla kameran still om det är dåligt ljus,
          du måste ha stativ, min särbo har en Canon han har nästan jämt stativ,
          det finns inga möjligheter att hålla kameran still, jag har en Panasonic FZ50
          tycker den är bra, men man får ju inte alltid bra bilder även om man har en
          bra kamera för allting ska ju stämma.
           
          Citera

          6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 15:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon