Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Krydddiet till katten Lucas...
          Alexandra
          Inlägg 28-12-2002, 17:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          04-12-2002
          Medlem nr: 461



          Min katt Lucas har varit hos veterinären för en vecka sedan , då han blev mycket illa biten av en annan katt .... Han kunde helt enkelt inte springa ifrån den... Enligt veterinären så är han alldeles för tjock (snart 7 kilo) och behöver banta! Nu tänkte jag plantera kryddor och liknande i trädgården som kan göra honom smal och spänstig igen ... Han är ett matvrak och äter allt han kommer över ( han är en hittekatt och var mager som en sticka när vi fick honom för 3 år sedan). Finns det "rensande" kryddor och grönsaker han kan äta och som jag kan blanda i hans foder? Han är ju köttätare egentligen och äter även möss och råttor han fångar men äter även grönsaker och stuvninger och allt vi människor äter....
          Hälsningar
          Från en som fick SKÄMMAS hos veterinäten..... sad.gif
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 28-12-2002, 17:18
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Stackars kisse! Jag har inget tips på just örter för katten att äta men jag köper själv en sorts torrfoder till min hårboll som ska transportera ut håret bakvägen. Maten innehåller mycket fibrer. Det finns visst för "övergödda" katter också! Kolla i djuraffären, märket är Royal Canin.


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Alexandra
          Inlägg 28-12-2002, 17:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          04-12-2002
          Medlem nr: 461



          Han är så kräsen, stackars "liten". laugh.gif Han kan matvägra hur länge som helst...d.v.s. tills någon i familjen inte orka se han lidande min längre..
          Han stjäl även mat som står framme.... Igår kastade han sig över min svärmor som höll en skinkbit i handen! Han slängde sig över ryggstödet på soffan och rakt på henne! Hon blev livrädd...
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 28-12-2002, 17:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Ha ha ha, du kanske kan hyra ut honom vid storhelger för att våra medsystrar ska få svärmor att åka hem tidigare... laugh.gif Min hårboll är också kräsen till tusen men just den här sortens torrfoder funkar!


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 28-12-2002, 17:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan,

          Hos veterinärstationerna brukar det finnas bra bantarmat för katter. Tyvärr så är de svindyra.
          Men tyck inte synd om din tjocka katt. Katten kommer inte att dö av svält.
          Se bara till att den har tillgång till färskt vatten, samt "dietmat" vid bestämda tider.

          Så blir han smal igen.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          yla
          Inlägg 28-12-2002, 19:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          de e så himla svårt att inte falla till föga då kattskrället vill ha mat
          min Nilsson tjatar hela tiden men jag är stenhård wub.gif hoppas jag
          men jag tycker att han e lite fet ändå ,,,,men vad ska man göra

          hanspringer av sej en del på sommaren då han är ute heladygnet på torpet
          men nu då vi häckar i lägenheten på vinternså lägger han nog på sej

          svårt är det o så e dom ju kräsna ,också men som sagt dom svälter inte ihjäl om dom har mat framme o de e ju bäst att dom inte blir för feta
          det gäller kattsen precis som oss själva rolleyes.gif


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          Alexandra
          Inlägg 28-12-2002, 21:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          04-12-2002
          Medlem nr: 461



          Ha ha laugh.gif just det, det är inte bara katten som frossar.....Men allvarligt talat rolleyes.gif så rymmer han kanske om han får dietmat!!!
          "Kärlek går genom magen"
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 28-12-2002, 22:43
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          smile.gif ler brett. Jag har också en före detta vild katt som kom till mig som benrangel och när han väl fått förtroende för mänskligheten åt han upp sig till en bjässe.

          Sedan dess blev det Science Diet Hills torrfoder (dietvarianten) ett par år. Han gick ned till rätt volym, och håller sig där nu trots att vi också sedan flera år serverar blöt kattmat.

          En katt som levt på marginalerna kan ta lång tid på sig att hitta rätt matmängder och ämnesomsättning igen. Det gäller att hålla diet länge så att katten inte åker hiss upp eller ned i vikt utan långsamt hittar någon sorts balans och börjar röra sig mer igen. Efter ett par års fettsnålt tråkfoder kan man sedan ge dem roligare mat!

          Med vår andra fd utsvultna hittekatt kan man inte äta räkor utan att skala som en galning och ge henne också under måltiden. Gäster har vi inte bjudit på räkor på åratal - de fattar inte att man åste snabbskala och slänga hälften av räkorna på golvet om katten inte ska vara på ens tallrik!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          yla
          Inlägg 29-12-2002, 01:02
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          skrattade gott åt den räkälskande katten
          o gäster som fattar noll biggrin.gif laugh.gif

          våra små husdjur har sina egenheter

          många av dom omhändertagna stackarna har ju kommit som utmärglade kattskinn de e klart att dom äter sedan rolleyes.gif
          min mamma har en av de där upphittade som åt hela dagarna i början men numera är hon en ganska så välskapad kattdam med lagom storlek på eller vad tycks
          den här katten hade blivit utslängd av nån o hon strök runt en kompis jobb o hon svalt så jag körde henne till min mamma de va tio år sedan


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          BELLA
          Inlägg 01-01-2003, 11:26
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem sedan:
          30-12-2002
          Medlem nr: 517



          Ett litet tips på bra "bantarfoder"!
          Jag tog hem 2 vildkatter förra julen och de hade alla sjukdomar man kan tänka sig. I alla fall så köpte jag Specific torrfoder (finns hos en del vetrinärer) . En sort med mycket fibrer som används till katter med diarré eller överviktiga katter. Grejen var att den äldre katten var ju där och åt av deras mat åxå, med resultatet att hon blev riktigt slimmad och fin!
          Prova att ge katten det som "godis" först. Man kan ju lura dem på så sätt om de är kräsna. En full matskål med detsamma är ju inte alls lika lockande!
          Lycka till!

          BELLA


          --------------------
          ~*BELLA *~
           
          Citera
          Alexandra
          Inlägg 01-01-2003, 13:58
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          04-12-2002
          Medlem nr: 461



          Tack för alla bantningstips, men tyvärr så äter Lucas inte den sortens kattmat. Om han själv får välja, äter han färskt nötkött; helst tornedos och sånt biggrin.gif

          P:S: Jag har också en katt som det är synd om i mitt bostadsområde. Den har visserligen en ägare, men ägaren låser ut den (ibland hela helgen) och åker iväg. Det är en halvperser, ca 6 mån gammal. Snö och is fryser fast i dess päls och den lider förfärligt. Man kan ju undra hur såna människor tänker, troligtvis tänker de väl inte alls... mad.gif D.S.

          MVH och gott nytt odlingsår/
          Alexandra
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 01-01-2003, 17:20
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Om folk inte bryr sig om sina djur ska man kanske inte vara förvånad över att det finns så många människor som ingen bryr sig om. Jag tycker det säger en del om hur man är som människa beroende på hur man behandlar sina djur. Vissa borde inte skaffa sig katter eller hundar!!! mad.gif


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Fialotta
          Inlägg 01-01-2003, 18:10
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 49



          Instämmer i vad du säger Helen!

          Borde va nåt sorts lämplighets intyg innan folk skaffar djur!


          Djurälskaren maudan


          --------------------
          *maudan*
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 01-01-2003, 19:39
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag annonserade nyss om en av mina kattungar, och lyckades hitta ett riktigt bra hem till honom. Men jag förvånas över att det fortfarande finns så många oseriösa kattsökare, trots att det är så vedertaget att oskötta katter och sommarkatter lider.

          Trots att jag annonserar ut mina ungar till ett relativt högt pris och har dem veterinärbesiktigade, vaccinerade och försäkrade när jag säljer, så är det många som vill köpa kattunge som julklapp (och överraskning), eller så vill de ha en katt istället för hund eftersom de är bortresta rätt mycket under veckorna osv. Den här gången ringde det flera människor som bodde nära högtrafikerade vägar och katterna "gick åt" så det var bäst att ha fler...

          Är man hobbyuppfödare av katter skär sådant i hjärtat. Man fäster sig vid ungarna och känner ansvar för dem så länge de lever. Tacka vet jag familjer som skaffar katt efter att ha tänkt igenom och beslutat det tillsammans. Tur att de finns!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon