Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskärning av vinranka
          Olof Ahlmark
          Inlägg 02-11-2002, 17:12
          Länk hit: #1


          Gäster






          Jag har en vinranka som vad jag vet inte har beskurits på många år. Den har fem rankor som tydligen fått växa fritt. Den är planterad i ett växthus och jag bor i Falun / Dalarna (växtzon 5).
          Min fråga är nu: hur beskär jag den på bästa sätt?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-11-2002, 17:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          För att det ska fungera att skriva i forumet måste man logga in, gäster verkar inte kunna skriva i forumet. Konstigt nog så kan jag se ditt inlägg längst ner på sidan ser jag nu när jag ska skriva svar, mystiskt.


          Angående beskärning av vinrankor som frågan verkar vara så beror det på vilken vinranka det är. Här är lite huvudregler:

          Staketvindruvor växer mera buskigt än vad de traditionella vinrankorna gör och kan växa helt fritt eller så gallrar man bara ur dem en del i nov-dec. (De går nog även att forma lite mera som de traditionella druvorna men det blir nog lite svårare, som sagt, växtsättet är inte så lika.) Själv pincerar jag också på sommaren så att ljuset bättre kommer åt druvorna då blir de sötare.

          Traditionella vindruvor beskär man hårt i nov-dec. Ofta kortar man in alla årsskott så att det bara blir ca 2 vilande knoppar kvar, men det förutsätter att man byggt upp önskad form redan på vinrankan. Det finns många olika former man kan bygga upp plantan i, själv har jag format min efter mitt lilla växthus = det är bara en rak pinne som går upp och längs med taket efter att jag klippt den hårt i nov-dec.
          På sommaren pincerar man några gånger = man klipper in de nya skotten. De skotten som har klasar kortar man in över 2 blad efter den sista klasen, de skott som inte har några klasar kortar man in efter 4-5 blad. Man gallrar även bland klasarna man brukar låta det vara max 2-3 klasar per ranka, men där får man ofta titta på själva rankan är rankan väldigt klen så bör man nog enbart låta 1-2 klasar få vara kvar.

          Din vinranka, beskär den hårt nu, spar de grenar du vill ha kvar och klipp bort resten. Spar gärna 1-2 vilande knoppar på de grenar du kortar in, vinrankor brukar sätta frukt på årsskotten.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 02-11-2002, 23:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Helskumt! Jag ser bara Åsas svar när jag klickar på Olof Ahlmarks inlägg i Köksträdgården, men när jag skriver det här ser jag OA´s inlägg under Åsas svar!
          ohmy.gif


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 02-11-2002, 23:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Det är nog som Åsa skriver, Olof har skrivit inlägget som 'gäst', man måste antagligen vara inloggad för att synas! rolleyes.gif

          Ja, jösses, nu ser jag också Olofs inlägg längst ner på sidan!


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 01:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon