Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plommon
          johan1983
          Inlägg 18-08-2012, 18:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Jag var inne på en plantskola häromdagen och fick beskedet att gula plommon är "finare" än andra men att dom tar längre tid att få.

          Jag har aldrig hört detta påstående förr, kan detta stämma?

          Själv köpte jag två familjeträd i dagarna:

          Jubileum
          Opal
          Reine Claude d´Oulins
          Komet

          Opal
          Victoria
          Elin
          Czar

          Samt en extra jubileum som jag köpte för några dagar sedan

          Låter det som en bra blandning? smile.gif
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 18-08-2012, 19:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Jag undrar också. Vilken plommonsort är detta?

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_0290.jpg ( 464.35k ) Antal nedladdningar: 40
          Bifogad fil  IMG_0288_2.jpg ( 452.29k ) Antal nedladdningar: 45
           
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 18-08-2012, 22:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Om du inte får svar här, försök på www.svepom.com och deras forum. Bra förening, många kunniga medlemmar!


          --------------------
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 18-08-2012, 22:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Cilla @ 18-08-2012, 23:42) *
          Om du inte får svar här, försök på www.svepom.com och deras forum. Bra förening, många kunniga medlemmar!


          Tack för tipset Cilla :-)

          Det är väl inte bara äpplen?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 18-08-2012, 23:35
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Näpp, det är Pomologiska sällskapet, och de sysslar med all sorts frukt och bär!
          (Du missar väl inte alla andra plommoninlägg och körsbärsringbarkningstrådar här i nutid - många innehåller bra info om plommon!)


          --------------------
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 19-08-2012, 09:37
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Cilla @ 19-08-2012, 00:35) *
          Näpp, det är Pomologiska sällskapet, och de sysslar med all sorts frukt och bär!
          (Du missar väl inte alla andra plommoninlägg och körsbärsringbarkningstrådar här i nutid - många innehåller bra info om plommon!)


          Jag har läst dom :-)

          Men handlar inte ringbarkningstråden om att dom vill döda trädet?

          En annan fråga, kan man hålla efter plommon genom beskärning så mycket att det blir träd som aldrig blir högre än två-tre meter?
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 19-08-2012, 22:24
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (johan1983 @ 18-08-2012, 20:16) *
          Jag undrar också. Vilken plommonsort är detta?


          Någon som vet?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-08-2012, 22:55
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jovisst kan du beskära plommonträdet men varför plantera det som kronträd (stam + krona) om du bara vill ha 1/3 av dess genetiska förmåga? Då är det bättre att spaljera eller annat. Risken är att man kämpar emot trädets egen strävan hela trädets liv, att man därmed förlorar mängder av frukt (trädet satsar mer på vegetativ tillväxt när man försöker minska den) och skär in en massa konstigheter.


          --------------------
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 20-08-2012, 08:05
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Cilla @ 19-08-2012, 23:55) *
          Jovisst kan du beskära plommonträdet men varför plantera det som kronträd (stam + krona) om du bara vill ha 1/3 av dess genetiska förmåga? Då är det bättre att spaljera eller annat. Risken är att man kämpar emot trädets egen strävan hela trädets liv, att man därmed förlorar mängder av frukt (trädet satsar mer på vegetativ tillväxt när man försöker minska den) och skär in en massa konstigheter.


          Vad finns det annars för alternativ än att plantera det som kronträd?

          Jag måste googla om vad spaljering är
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 20-08-2012, 10:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Någon som har en kommentar angående att gula plommon är "finare" än andra men att dom tar längre tid att få?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 25-08-2012, 02:11
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (johan1983 @ 20-08-2012, 09:05) *
          Vad finns det annars för alternativ än att plantera det som kronträd?

          Jag måste googla om vad spaljering är


          Hej Johan!
          Roligt om du samlar info om plommonsorter och meddelar här... Finns alltid mer att lära.

          Din fråga om varför gula plommon anses finare tror jag inte det finns några faktamässiga svar på, annat än att vissa pomologer antagligen ansett det och beskrivit dem så. Den troligtvis vanligaste gula plommonsorten Allmänt gulplommon är visserligen uppskattat för sin smak, men har inte beskrivits som det mest delikata plommonet. Så man kan nog ta det där med gula plommon som finare med en nypa salt.

          Spaljering kan göras på många olika sätt men innebär att man beskär ett träd som tvådimensionellt. Ofta ställer man det mot en vägg eller liknande men man kan också ha en spaljé fristående, som t ex häck, berså eller bara mitt i trädgården. Med plommon är det vanligast att man antingen väljer "fri form" eller solfjäderform när man beskär och väljer vilka grenar man ska ha kvar i den tvådimensionella, "platta" formen. I England och varmare länder spaljerar och styr man plommon i många olika former, men då har man också ett klimat som gör att tillväxten är högre och beskärning lättare låter sig göras.


          --------------------
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 03-09-2012, 22:37
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Cilla @ 25-08-2012, 03:11) *
          Hej Johan!
          Roligt om du samlar info om plommonsorter och meddelar här... Finns alltid mer att lära.

          Din fråga om varför gula plommon anses finare tror jag inte det finns några faktamässiga svar på, annat än att vissa pomologer antagligen ansett det och beskrivit dem så. Den troligtvis vanligaste gula plommonsorten Allmänt gulplommon är visserligen uppskattat för sin smak, men har inte beskrivits som det mest delikata plommonet. Så man kan nog ta det där med gula plommon som finare med en nypa salt.

          Spaljering kan göras på många olika sätt men innebär att man beskär ett träd som tvådimensionellt. Ofta ställer man det mot en vägg eller liknande men man kan också ha en spaljé fristående, som t ex häck, berså eller bara mitt i trädgården. Med plommon är det vanligast att man antingen väljer "fri form" eller solfjäderform när man beskär och väljer vilka grenar man ska ha kvar i den tvådimensionella, "platta" formen. I England och varmare länder spaljerar och styr man plommon i många olika former, men då har man också ett klimat som gör att tillväxten är högre och beskärning lättare låter sig göras.


          Roligt att du tycker det.

          Eftersom jag gärna vill ha det "bästa" i min trädgård nu när jag har en trädgård för första gången på över tio år så frågar jag en del och undersöker mycket själv.

          Jag har smakat Reine Claude (gul), min uppfattning är att det är det absolut mildaste plommon jag har smakat. Den där sträva, lite surbeska eftersmaken som plommon annars brukar ha fanns inte där. De Reine Claude jag åt var riktigt mogna och rann nästan ner i halsen.
          Jag tror att jag förstår varför dom kan anses som "finare". Om man ser det ur hänseende av utseende och smak så var det de renaste plommon jag ätit. Inte heller så trådiga som vissa kan vara.
          Andra plommon har varit större, mindre, strävare, sötare osv. Men Reine slank bara ner och lämnade en söt eftersmak. Kanske den anses fin för att den inte gör så mycket väsen av sig i munnen?

          Kan jag ställa dig en fråga? Vilket är ditt favoritplommon och varför?

          Jag tror att jag kör mina plommonträd som träd, borde jag toppa dom eller ska jag bara låta dom växa?

           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 03-09-2012, 23:14
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Mitt favoritplommon är körsbärsplommonet. Det kan man göra vad som helst med, och jag tycker om träden som är så härdiga och ihärdiga.

          Men om jag hade plommon i första hand som bordsfrukt så får jag hålla med dig om Reine Claude. Det är plommonens grundplommon. Inte det läckraste för ögat, men för aromen, konsistensen och smaken.

          Jag är egentligen inte alls rätt person att fråga, jag är inte pomolog i första hand. För mig påverkas smaken av en frukt otroligt mycket av trädet och vad det uppvisat. Jag klättrar i, planterar och vårdar träd och smaken av frukterna kan jag nästan inte skilja från den respekt jag känt för trädet.

          En riktig pomolog skulle nog aldrig skatta körsbärsplommonet Prunus cerasifera som jag gör. Men efter att ha sett dem växa och ge mängder av frukt på berg, kunna växa och ge frukt efter att sorken vält dem - vad annat kan man göra än att uppskatta dessa frukter...


          --------------------
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 03-09-2012, 23:59
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          CITAT (Cilla @ 04-09-2012, 00:14) *
          Mitt favoritplommon är körsbärsplommonet. Det kan man göra vad som helst med, och jag tycker om träden som är så härdiga och ihärdiga.

          Men om jag hade plommon i första hand som bordsfrukt så får jag hålla med dig om Reine Claude. Det är plommonens grundplommon. Inte det läckraste för ögat, men för aromen, konsistensen och smaken.

          Jag är egentligen inte alls rätt person att fråga, jag är inte pomolog i första hand. För mig påverkas smaken av en frukt otroligt mycket av trädet och vad det uppvisat. Jag klättrar i, planterar och vårdar träd och smaken av frukterna kan jag nästan inte skilja från den respekt jag känt för trädet.

          En riktig pomolog skulle nog aldrig skatta körsbärsplommonet Prunus cerasifera som jag gör. Men efter att ha sett dem växa och ge mängder av frukt på berg, kunna växa och ge frukt efter att sorken vält dem - vad annat kan man göra än att uppskatta dessa frukter...


          Körsbärsplommon, jag har har hört att många "finsorter" är ympade på just sådana stammar. Då får jag väl hoppas på ett rotskott :-)

          Jag är nog inte heller pomolog i första hand. Min trädgård ser ut så här:

          Blåbär: bluecrop, northblue, earliblue, Emil, berkley, patriot, northland
          Björnbär: thornless evergreen, tripple crown, satin och jumbo
          Vinbär: vit jätte, polar och jonkher samt Gröna vinbär
          Hallon: diana, allgold, veten, Preussen, mormorshallon, åkerbärshallon
          Björnbärshallon
          Kiwi: Anna, Oscar, Paula, weikki (hane), kens red
          Krusbär: hinnonmäki röd, invicta och hinnonmäki gul
          Jordgubbar och smultron: minns ej. En massa sorter
          Vindruva: himrod, zilga
          Äpple: Fyra gamla sorter, två nya; golden delicious och jonagold (har jag för mig, jag velade mellan två olika)
          Päron: Williamspäron

          Jostakrusbär


          Allåkerbär (en enda planta... Ja, det behövs två för att ge bär men plantskolan ryckte på axlarna när jag frågade vilken sort det var)

          Grönsaker: kapkrusbär, tomat, djungelgurka, sockerärtor,
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 04-09-2012, 00:31
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Enligt en SLU uppsats så anses det finaste plommonet vara;
          REINE CLAUDE VIOLETTE Ursprungligen från Frankrike, omkring 1770-talet. Sorten har fått världsrykte som ett av de finaste av alla plommon.

          http://stud.epsilon.slu.se/1110/1/jonsson_m_100427.pdf

          På tal om Reine, vart kan man få tag på de andra sorterna?

          Om man åker på semester i frankrike och skulle råka få med sig ett träd (eller en och annan buske) hem, är det härdigt i Sverige eller riskerar det att dö? ... Svarar själv på frågan, förmodligen så är det väl inte härdigt nog.

          Enligt en plantskola så var den gula Reine den härdigaste för svenskt klimat och dom ville inte köpa in andra. Jag märker att plantagen och blomsterlandet inte heller har andra Reine.

          Finns det någon här som har andra än gul Reine? Vad har ni att säga om dessa sorter och vart kan man köpa dom?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-09-2012, 01:13
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (johan1983 @ 04-09-2012, 00:59) *
          Körsbärsplommon, jag har har hört att många "finsorter" är ympade på just sådana stammar. Då får jag väl hoppas på ett rotskott :-)

          Jag är nog inte heller pomolog i första hand. Min trädgård ser ut så här:

          Blåbär: bluecrop, northblue, earliblue, Emil, berkley, patriot, northland
          Björnbär: thornless evergreen, tripple crown, satin och jumbo
          Vinbär: vit jätte, polar och jonkher samt Gröna vinbär
          Hallon: diana, allgold, veten, Preussen, mormorshallon, åkerbärshallon
          Björnbärshallon
          Kiwi: Anna, Oscar, Paula, weikki (hane), kens red
          Krusbär: hinnonmäki röd, invicta och hinnonmäki gul
          Jordgubbar och smultron: minns ej. En massa sorter
          Vindruva: himrod, zilga
          Äpple: Fyra gamla sorter, två nya; golden delicious och jonagold (har jag för mig, jag velade mellan två olika)
          Päron: Williamspäron

          Jostakrusbär
          Allåkerbär (en enda planta... Ja, det behövs två för att ge bär men plantskolan ryckte på axlarna när jag frågade vilken sort det var)

          Grönsaker: kapkrusbär, tomat, djungelgurka, sockerärtor,


          Härligt att du har så många sorter, och så mycket ätbart!
          I mina egna planteringar har jag också mängder av sorter av samma art. Något år har jag haft hallonår och satte säkert 30 sorter. Ett år hade jag pippi på mynta och samlade 40 sorter på en resa i Sverige. Jordgubbsplantor sätter jag överallt varje år, försöker hitta sorter som jag inte har eller inte känner igen namnet på. Sedan glömmer jag vilken som är vilken... I år satte jag också inöpta smultronplantor, bl a vita, som jag nu hoppas inte ska blanda sig med de mängder av vilda vi har...
          Ett äppelträd här hemma har haft 22 sorter i sig, nu är det färre. Ett annat har sju sorter, de håller jag lite bättre koll på.
          Allåkerbär satte jag också något år, de försvann dock i ängen innan jag hann smaka dem.
          Maken håller på med ett blåbärsprojekt. Vad har du för tips på sorter och jordmån mm för dem?




          --------------------
           
          Citera
          johan1983
          Inlägg 05-09-2012, 10:15
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem sedan:
          04-05-2012
          Medlem nr: 75 997



          Det låter som jag, jag vill också ha "alla" sorter.

          Nu är jag inte en expert och det finns säkert bättre sätt. Men så här gjorde jag.

          Jag grävde upp ett land och tog bort allt gräs och rensade jorden från rötter. Körde bort ett antal skottkärror jord. Egentligen hade jag tänkt att lägga en duk (sådan som man har under exempelvis en grusad uppfart), därefter tänkte jag lägga singel och därefter fylla upp med ogödslad torv. Därefter planerade jag att plantera själva blåbärsbuskarna i rhododendronjord i hål som jag gräver ut i torven. Varpå jag planerade att dra på en markduk och fylla på med täckbark ovanpå.

          Istället blandade jag torven, rhododendronjorden och den befintliga sandjorden.
          Jag läste mig till att blåbär gärna vill ha sandjord, därför gjorde jag den lösningen istället och skippade den undre duken. Men hade jag haft lerjord så hade jag nog istället lagt duken och haft "ren" surjord och torv ovanpå.

          Många gräver ner torvblock som kanter eftersom torvblock också är surt och tar många år att bryta ner, själv så gjorde jag kanten av stenar och fyllde på med grus bakom stenarna så att jorden pressade från ena hållet och stenarna från det andra.

          Det finns en massa hardcore grejer att göra som att fylla på med tallbarr och förbehandla jorden med svavel för att sänka PH värdet. Men jag tror att kör man bara torv och ren rhododendronjord så räcker det. Någon kanske hänvisar till priset men jag betalade kanske 500:- för jord och torv för 10 buskar. 125 liter torv kostade 89 (eller 79) och rhododendronjorden köpte jag 40l två för 99:-
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 27-02-2013, 05:04
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Tyvärr finns det pinsamt få plommonsorter att välja på i Sverige. Konstigt nog finns det många fler sorter i Norge. De flesta sorterna är ursprungligen utvecklade runt om i världen,

          http://helgeland.nu/Hage/Plomme.htm
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 27-02-2013, 10:25
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Själv tycker jag att Jubileum plommon är stora, saftiga och aromatiska och mycket goda, dvs de som blir över när insekterna och mögelsvamparna har tagit sitt. Dessutom behöver inte Jubileum kartgallras.
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 27-02-2013, 15:52
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          CITAT (Jan af Lisö @ 27-02-2013, 11:25) *
          Själv tycker jag att Jubileum plommon är stora, saftiga och aromatiska och mycket goda, dvs de som blir över när insekterna och mögelsvamparna har tagit sitt. Dessutom behöver inte Jubileum kartgallras.



          När man odlar äpplen så brukar man tydligt skilja på sorter som är lämpliga som ät- (eller desert) äpplen, och de som är lämpliga för för att göra äppelmos på. På samma sätt bör man skilja på plommonsorter som är lämpliga för att äta och för sorter som är mera lämplade för att göra sylt på. De nyaste plommonsorterna brukar ge stora och ganska söta plloon, som fungerar bra för att äta direkt, men de passar sämre för sylt där är t ex någon av Reine Claude sorterna bättre
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 08:07
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon