Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Intryck från Tjolöholms trädgårdsmässa
          Österläge
          Inlägg 20-04-2007, 15:46
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          Nu har jag kommit hem från Tjolöholms villa- och trädgårdsmässa. Jag kom dit redan kvart över 10, vilket var lite väl tidigt, det var flera som inte hade fått klart sina montrar (mässan började kl 10). Annars var det trevligt, förutom att det blåste nåt förbenat! Det var som förgjort att få banderoller att sitta kvar, ställ vällte, besökare o utställare frös... Men man är ju härdad! smile.gif

          Det var många fina visningsträdgårdar (bla Kungsbacka trädgårdsvänners japanska trädgård), en hel del ställen man kunde köpa växter och prylar, samt flera matstånd med honung, choklad, grönsaker, kryddor... Mycket provsmakning blev det! Och en hjortburgare till lunch, mums!

          Jag hade lovat mig själv (och sambon... wink.gif) att inte spendera så mycket, så jag kom "bara" hem med fem gamla nr av Hem ljuva Hem trädgård (5 st för 50 kr), två jättesöta värmeljuslyktor på pinnar (tips: fanns i två montrar, jämför priserna...), fantastiskt god senap och honung från Öland och många bilder i digitalkameran...

          Det jag blev mest imponerad av var Munkeröds floristutbildnings monter, deras blomsterarrangemang var heeelt underbara! wub.gif Jag ville bara ha allihop, men det var lite dyrt för min plånbok... Ett tips där är nog att snarare gå på söndag, då de verkade öppna för att pruta lite och särskilt om de har kvar när mässan lider mot sitt slut... Fast då riskerar man ju att de inte är kvar! wink.gif


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          Aquilegia
          Inlägg 22-04-2007, 15:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          18-01-2007
          Medlem nr: 8 983



          ..hrm...nu vill jag inte verka vara en surstrupp men "många fina visningsträdgårdar"....nåja, allt är ju relativt. En trädgårdsmässa kan jag ju inte kalla det om jag så försöker. Men många bra tips fick vi av alla energirådgivare och sånt är ju alltid bra att få flera infallsvinklar på! Och hem kom jag med en clematis ´pixie' som jag längtat efter och en snygg dahlia 'Marie Evelyne'. En trevlig lördags utflykt...
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 22-04-2007, 15:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          Ok då, så många var de kanske inte... men de som fanns var fina tyckte jag iaf! Det var min första trädgårdsmässa (och jo, nog var det trädgårdsmässa, det var ju mer om trädgård än om villor...) så jag har inget att jämföra med... Hoppas att Lisebergs trädgårdsdagar blir (ännu) bättre! smile.gif

          Jag pratade rätt mycket med de från Sveriges Örtsällskap, de var väldigt trevliga och jag blev lite sugen på att bli medlem... Tyvärr hittade jag inte Svenska chilipepparsällskapet, någon som såg dem?


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 22-04-2007, 21:02
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Jag var där på lördag och det var visserligen rätt kallt men det blåste inte. En härlig dag!
          Villa och trädgård var det ja. Många poolförsäljare var där samt försäljare av marksten, gräsklippare, trädfällare mm. Plus naturligtvis blommor. Inte så mycket som jag hade trott men en hel del för att vara så tidigt på säsongen. Det blev två pioner, Maxima Festiva och Shirley Temple samt lite örter.

          Plus en "dörrknackare", den kunde jag inte låta bli smile.gif
          Bifogad fil  Dörrknackare.JPG ( 190.25k ) Antal nedladdningar: 47

          Vi har letat länge efter något som kan ersätta ringklockan som varit ur funktion i flera år. Den här lär höras!


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Åsa K, zon 1
          Inlägg 23-04-2007, 10:11
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 379
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 123



          Jo jag var där i går söndag, regnig och kallt. Många poolförsäljare och trädgårdsmaskiner, inte så mycket blommor. Mycket hade frusit mellan fredag-lördag, det såg trist ut men inte mycket att göra åt.

          Vid 15.00 tiden sålde floristerna ut sina alster till 50% och då passade jag på att köpa en jättefin urna med clematis och röda grenar, hade kostat 190:-

          Men jag såg något annat som jag tyckte var jättesnyggt, det var armeringsmattor med infällda glasplattor, skitsnyggt !

          adressen är www.hilmersgarden.com

          Mycket snyggt som avgränsning och även för glängväxter klänga i



          --------------------

          Hälsningar Åsa

          ,, --^..^-- ,,
           
          Citera
          Österläge
          Inlägg 23-04-2007, 11:53
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem sedan:
          17-07-2006
          Medlem nr: 8 205



          CITAT (Åsa K, zon 1 @ 23-04-2007, 11:11) *
          Jo jag var där i går söndag, regnig och kallt. Många poolförsäljare och trädgårdsmaskiner, inte så mycket blommor. Mycket hade frusit mellan fredag-lördag, det såg trist ut men inte mycket att göra åt.

          Vid 15.00 tiden sålde floristerna ut sina alster till 50% och då passade jag på att köpa en jättefin urna med clematis och röda grenar, hade kostat 190:-


          Var det Munkeröds floristutbildning eller? Minns inte just urnan, men deras kransar och de höga arrangemangen på metallfötter var jättefina tycker jag!


          CITAT (Åsa K, zon 1 @ 23-04-2007, 11:11) *
          Men jag såg något annat som jag tyckte var jättesnyggt, det var armeringsmattor med infällda glasplattor, skitsnyggt !

          adressen är www.hilmersgarden.com

          Mycket snyggt som avgränsning och även för klängväxter klänga i


          Ja, de var riktigt snygga! Jag har sett ett annat användningsområde för just armeringsjärn, nämligen att hänga krukor i, oxå snyggt o praktiskt!


          --------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

          Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
           
          Citera
          Aquilegia
          Inlägg 23-04-2007, 16:27
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          18-01-2007
          Medlem nr: 8 983



          CITAT (uteplatsen @ 22-04-2007, 16:53) *
          Ok då, så många var de kanske inte... men de som fanns var fina tyckte jag iaf! Det var min första trädgårdsmässa (och jo, nog var det trädgårdsmässa, det var ju mer om trädgård än om villor...) så jag har inget att jämföra med... Hoppas att Lisebergs trädgårdsdagar blir (ännu) bättre! smile.gif

          Jag pratade rätt mycket med de från Sveriges Örtsällskap, de var väldigt trevliga och jag blev lite sugen på att bli medlem... Tyvärr hittade jag inte Svenska chilipepparsällskapet, någon som såg dem?



          På Lisebergs dagar kan du nog hitta mkt mera skoj, brukar vara bra. Tyvärr har jag lyckats lova barnen en Lalandiaresa just den helgen......vad tänker man på!!!! ranting.gif
           
          Citera
          rummel
          Inlägg 25-04-2007, 22:01
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          12-04-2007
          Medlem nr: 9 742



          CITAT (Bee @ 22-04-2007, 22:02) *
          Jag var där på lördag och det var visserligen rätt kallt men det blåste inte. En härlig dag!
          Villa och trädgård var det ja. Många poolförsäljare var där samt försäljare av marksten, gräsklippare, trädfällare mm. Plus naturligtvis blommor. Inte så mycket som jag hade trott men en hel del för att vara så tidigt på säsongen. Det blev två pioner, Maxima Festiva och Shirley Temple samt lite örter.

          Plus en "dörrknackare", den kunde jag inte låta bli smile.gif
          Bifogad fil  Dörrknackare.JPG ( 190.25k ) Antal nedladdningar: 47

          Vi har letat länge efter något som kan ersätta ringklockan som varit ur funktion i flera år. Den här lär höras!


          Den var fräck. Var kan man köpa denna?


          --------------------
          www.edsholm.se om du gillar träskulpturer.
          Min Hemsida
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 26-04-2007, 10:06
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Oj, jag minns inte vad dom hette som sålde sådana. Skall kolla hemma om jag har ngt kvitto eller så. Återkommer!


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 01:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon