Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grönkål får gula blad längst ner!
          Lucas123
          Inlägg 26-06-2023, 09:03
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-06-2023
          Medlem nr: 97 948



          Hej!

          Är det någon som har upplevt att bladen längst ner på grönkålen har börjat gulna och nästan fallit av?

          Jag har försökt googla mig till svaret och hittat två potentiella förklaringar:
          - Grönkålen kan odlas på de flesta jordar, men trivs bäst i en näringsrik och fuktighetshållande jord med bra tillgång på fosfor och kalium. Det är brist på dessa mineraler som oftast är orsaken till att bladen gulnar nerifrån och faller av.

          - Gulnade blad kan tyda på magnesiumbrist i jorden.

          Kan tycka att det är märkligt att det skulle vara näringsbrist, då jag har gett kålen allt från nässelvatten, hönsgödsel till ett lager av gräsklipp.

          Det senaste jag testade nu i veckan var lite kaffesump, ifall det skulle vara bristen på fosfor och kalium som var problemet.

          Någon som haft ett liknande problem och lyckades lösa det på något sätt?

           
          Citera
          masa
          Inlägg 26-06-2023, 20:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Hur stora är plantorna? När grönkålen blir större, gulnar de första bladen och ramlar av. Det är enligt min erfarenhet helt naturligt. Om man vill ha de flesta bladen gröna och fräscha, skall man inte så för tidigt. Jag brukar ibland så i slutet av maj och plantera ut i juli. Då håller den sig grön hela vägen, men blir inte lika stor som vid tidigare sådd. Om plantorna växer väl fast några av de nedersta bladen gulnar, behöver man inte oroa sig.
           
          Citera
          Lucas123
          Inlägg 27-06-2023, 09:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-06-2023
          Medlem nr: 97 948



          CITAT (masa @ 26-06-2023, 21:59) *
          Hur stora är plantorna? När grönkålen blir större, gulnar de första bladen och ramlar av. Det är enligt min erfarenhet helt naturligt. Om man vill ha de flesta bladen gröna och fräscha, skall man inte så för tidigt. Jag brukar ibland så i slutet av maj och plantera ut i juli. Då håller den sig grön hela vägen, men blir inte lika stor som vid tidigare sådd. Om plantorna växer väl fast några av de nedersta bladen gulnar, behöver man inte oroa sig.


          Skulle säga att plantorna redan har nått sin maximalhöjd, baserat på bilder från google (första året jag odlar grönkål). Det som kvarstår är att stammen ska bli grövre och att bladen ska börja krusa ihop sig mer.

          Skönt att höra att de gulnande bladen förmodligen är en del av den naturliga processen. Känner mig redan lugnare.

          Vilken tid på säsongen har du plockat bladen på kålen?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 00:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon