Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mme Hardy växer "snett"?
          Igelkott_
          Inlägg 10-06-2020, 20:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          18-04-2020
          Medlem nr: 91 133



          Förra våren planterade jag två madame hardy utmed vårt staket. Tanken var att sätta en tredje framför så att det skulle upplevas som en enda stor buske, som med tiden kanske skulle luta sig över staketet. Det blev dock inte av förra säsongen. Grenarna som de två plantorna sköt förra våren var väldigt långa och stod rakt upp, och jag hade tänkt klippa de i våras för att den skulle skjuta fler skott nedtill, men insåg i april att det kanske är klockare att beskära en icke-remonterande ros efter blomning? Så i maj planterade jag den tredje rosen (också en mme hardy) ca 50cm framför de andra två.

          Hur som helst har nu de höga skotten fått ännu fler, väldigt långa skott vilket resulterat i att hela buskarna halvt lagt sig ner och "svävar" ett par dm ovan jord, över 1m ut från roten (bort från staketet). Jag lyckas inte få den att lägga sig åt andra hållet och den har nu fått massa knoppar uppåt (från sidan av grenarna som halvligger).

          Det ser fantastiskt vackert ut med en halvsvävande buske som växer i sidleds. Enda problemet är att den helt lagt sig över den ros jag planerat i år.

          Frågan är alltså: Skall madame hardy växa sådär snett med långa grenar som hänger/ligger? Dvs. bör jag flytta undan den ros som nu helt hamnat under fjolårets plantor och sätta den längre fram?
          Eller kommer de bli mer upprätta med tiden, om jag beskär buskarna efter sommaren?
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 10-06-2020, 22:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Växer dom för mörkt, sträcker grenarna sig efter solen, långa skott kan vara för mörkt läge. Har du sol 5-6 tim ?
          Beskär dom nu i sommar och prova om det blir en snyggare ros.

          Har två Mme Hardy och känner inte igen att grenarna skulle bli så långa, gängliga

          Rosen blir ca 1.5 m och har inte blivit högre här


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Igelkott_
          Inlägg 11-06-2020, 19:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          18-04-2020
          Medlem nr: 91 133



          De står absolut soligt! Har sol åtminstone 8-9h, men det kan nog vara upp till 11h till och med. Och konstigt nog har grenarna vikt sig åt väster och de får mest sol från sydost, så inte alls som om de söker solljus.

          De är ju inte så ostadiga eftersom de ändå lyckas hålla sig ovan mark, trots en massa skott. Men besynnerligt tycker jag att de halvligger (men som sagt, svävar mer än ligger, ett par dm ovan mark). Har inte sett någon annan ros växa riktigt så.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_6733.jpg ( 995.29k ) Antal nedladdningar: 6
           
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 12-06-2020, 16:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Knepigt, har du fått ner dom snett när du planterade ?


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Igelkott_
          Inlägg 15-06-2020, 14:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          18-04-2020
          Medlem nr: 91 133



          CITAT (Kajsa @ 12-06-2020, 17:06) *
          Knepigt, har du fått ner dom snett när du planterade ?


          Nej det tror jag inte. Och de växte dessutom rakt uppåt från mars förra året fram tills maj i år. Det är först sista månaden som det börjat se knepigt ut.
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 16-06-2020, 13:11
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Hejsan!

          Våra mme Hardy står i full sol och är jättehöga/långa - typ 2 meter (fast jag erkänner att vi inte ägnar oss åt att klippa våra rosbuskar regelbundet) och det tror jag inte är onormalt. När de blir sådär långa lägger de sig gärna ner, så jag vet inte om det är direkt "snett" dina växer. Vi har fått slå ner en jättelång stolpe i mitten som vi binder snören från för att hålla grenarna uppe. Antingen klippa in de längsta eller sätta buskstöd under dem så att den nyplanterade får ljus...

          Kakaduan

          Redigerat av Kakaduan: 16-06-2020, 13:13
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 12:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon