Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > En helvild idé - damm inuti växthuset!, Kan det fungera?
          KRT
          Inlägg 13-02-2012, 09:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Satt och spånade på jobb häromdagen och min kollega (som är mycket intresserad av reptiler och amfibier) föreslog att jag (när jag nu skaffar växthus) skulle anlägga en damm inuti det, evt sätta galler över så man kunde utnyttja ytan ovanför. Han menade på att det förmodligen skulle gå utmärkt att nyttja det "färdiggödslade" vattnet till växterna, och även om man måste mata fiskarna kanske de kunde föra sig nyttiga genom att ta lite spindlar, och andra insekter som normalt finns i ett växthus.

          Vad tror ni, kan detta fungera? Hålls dammen öppen och isfri på vintern om man har växthuset (isolerplast) frostfritt på vintern? Och kan man tänka sig att det fungerar på sommaren, blir det för varmt tror ni?

          Spontant tänkte jag att det nog var enklast att gräva ner en färdig dammform, vad tror ni? Vill ju kunna utnyttja all yta till odling, så att mura upp något känns inte aktuellt eftersom det. Så fall blir så litet. Men jag tänker att en större volym vatten i växthuset kan jämna ut temperaturer något?

          Redigerat av KRT: 13-02-2012, 11:23


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 13-02-2012, 09:44
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Du har helt rätt i att vatten i växthuset jämnar ut värmen och hålls växthuset frostfritt borde inte dammen frysa heller. Hur man bäst gör med krukor ovanför dammen vet jag dock inte.


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 13-02-2012, 11:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Undrar om en damm gör växthuset mycket mer fuktigt? Kanske så man kan odla tropiska växter där på sommaren smile.gif

          Jag blir mer och mer sugen på denna lite smågalna idé smile.gif


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          markie
          Inlägg 13-02-2012, 12:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          09-12-2010
          Medlem nr: 36 185



          Sök på greenhousedome på youtube så hittar du en massa växthuskonstruktioner där vatten är en viktig del för att behålla värmen under natten tex denna http://www.youtube.com/watch?v=-YWAHYZOtCs...feature=related . En helt ny växhusvärld =) http://www.youtube.com/watch?v=EN2qAE3vUgE...der&list=UL
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 13-02-2012, 12:50
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (markie @ 13-02-2012, 12:14) *
          Sök på greenhousedome på youtube så hittar du en massa växthuskonstruktioner där vatten är en viktig del för att behålla värmen under natten tex denna http://www.youtube.com/watch?v=-YWAHYZOtCs...feature=related . En helt ny växhusvärld =) http://www.youtube.com/watch?v=EN2qAE3vUgE...der&list=UL


          Så häftigt! Fantastiskt att se hur vädret var utanför smile.gif

          Undrar hur stor volym vatten man behöver ha, och om det är skillnad om man gräver ner en damm eller om man har den ståendes uppe på marken som i filmen.

          Jag börjar mer och mer gilla denna idén. Undrar om man kan ha parasollsäv eller papyrus i en sådan damm smile.gif


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          markie
          Inlägg 13-02-2012, 14:42
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          09-12-2010
          Medlem nr: 36 185



          Att ha dammen nedsänkt i backen vinner du inte mycket på. Tänk jordkällare! Jag skulle tänka mig att tex ett badkar 500liter skulle göra en stor skilnad på temperaturväxlingarna i ett växthus på säg upp till 20 kvm men det är bara gissningar från min sida. Skulle jag bygga en dome så skulle jag se till att kunna elda under dammen med en vedspis för att förlänga säsongen jag bor i zon 5.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 13-02-2012, 15:08
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Jag bor i Zon 1, så vi har vanligtvis en något längre säsong än ni smile.gif
          Dessutom planerar jag att ha isolerplast i mitt växthus, och hålla det frostfritt, så jag räknar med att ha säsong året runt faktiskt.

          Det jag tänker på är att om man sänker ner dammen kan man utnyttja ytan ovanför, genom att ställa krukor där eller sitta där. Om man bygger något uppåt tar det mycket plats från golvytan så att säga. Jag tänker mest på att det kan vara bra att utnyttja jordens värmelagrande effekt.....


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          markie
          Inlägg 13-02-2012, 21:06
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          09-12-2010
          Medlem nr: 36 185



          Ja vanligtvis jätte mycket längre än oss wink.gif Faran över för frost här är 7 juni.

          Du får då en kylande efekt på sommarn (jorden kallare än tempen utanför växthuset) och värmande på vintern (om tempen utanför huset är kallare än jorden)
           
          Citera
          Greenroomer
          Inlägg 13-02-2012, 23:06
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem sedan:
          15-07-2011
          Medlem nr: 64 300



          Ideen med damm i växthuset är hur bra som helst! Det har jag aldrig tänkt på, men ju mer jag tänker på saken desto intressantare låter det. Tyvärr blir det lite på bekostnad av odlingsarealen men det går säkert att ordna på nåt vis -nytänkande biggrin.gif

          Själv funderade jag på att magasinera värme i en nedsänkt bassäng under växthuset samt konstruering av ett simpelt solvärmekretslopp för att värma upp vattnet (och växthuset) tidigt på våren. Magasinet skulle också fungera som uppsamlingsplats för regnvatten och man skulle ha nära till vatten för själva bevattningen. Men, min odlingsiver var såpass stor att jag skippade ideerna till förmån för att snabbt komma igång med odlingen istället. Tyvärr.

          Hur som helst, jag gillar din fundering med damm i växthuset!
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 13-02-2012, 23:23
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          Tycker att det verkar vara en toppenide! Största problemet med växhuset är ju värmen på sommare, det bör ju ett vattenmagasin avhjälpa! Miljön inne i växthuset måste ju bli helmysig med vatten.
          Såg att du bor i zon 1, hur ränker du hålla frostfritt på vintern? Tror du att det hjälper med vattentanken?

          Har du funderingar på att ha fisk i dammen? (om du vill ha guldfisk i alla möjliga färger kan du skicka PM, jag har alldeles för många i min damm!)

          Spännande projekt det här, kommer att hålla koll på hur det går!


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-02-2012, 08:25
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Kan säkert fungera men räkna med mycket kondens på allt och framför allt på glasen på nätterna.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 14-02-2012, 09:18
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Greenroomer @ 13-02-2012, 23:06) *
          Ideen med damm i växthuset är hur bra som helst! Det har jag aldrig tänkt på, men ju mer jag tänker på saken desto intressantare låter det. Tyvärr blir det lite på bekostnad av odlingsarealen men det går säkert att ordna på nåt vis -nytänkande biggrin.gif


          Det är just odlingsarealen som jag INTE vill ge avkall på, men jag tänker mig att om man sänker ner dammen, kan man lägga någon slags "gallergolv" av den typen man har på trappor ute över hela eller delar av dammen, och då sätta krukor och kanske en dyna eller stol där.

          Fast det är klart, i ett större växthus kanske man har plats både till damm och odling smile.gif


          CITAT (Monaxe @ 13-02-2012, 23:23) *
          Tycker att det verkar vara en toppenide! Största problemet med växhuset är ju värmen på sommare, det bör ju ett vattenmagasin avhjälpa! Miljön inne i växthuset måste ju bli helmysig med vatten.
          Såg att du bor i zon 1, hur ränker du hålla frostfritt på vintern? Tror du att det hjälper med vattentanken?

          Har du funderingar på att ha fisk i dammen? (om du vill ha guldfisk i alla möjliga färger kan du skicka PM, jag har alldeles för många i min damm!)

          Spännande projekt det här, kommer att hålla koll på hur det går!


          Jag vill absolut ha fisk i dammen! Frågan är väl egentligen bara hur stor dammen måste vara för att fisken ska trivas... Har ingen erfarenhet av utedammar och utefisk, bara av akvarier och det var några år sedan smile.gif

          Tänkte inte så långt som att dammen kan kyla på sommaren, tänkte mest på att den kan lagra värme på vintern... Jag hade tänkt hålla frostfritt (över 4-5 grader) eftersom de växter jag är mest intresserade av alla vill ha några plusgrader på vintern, men det blir inte något tropikhus smile.gif

          CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2012, 08:25) *
          Kan säkert fungera men räkna med mycket kondens på allt och framför allt på glasen på nätterna.


          Mmmm, det funderar jag en del över. Frågan är hur man löser det så att inte allt därinne möglar sad.gif
          Bra ventilation antar jag? Men då behöver man nog fylla på nytt vatten hyfsat ofta.

          Redigerat av KRT: 14-02-2012, 09:18


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Lavin
          Inlägg 14-02-2012, 10:37
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem sedan:
          31-10-2007
          Medlem nr: 13 034



          på botaniska i lund har de ju stora dammar i växthusen, där de har de väl fisk! Sen finns det ju den där handelsträdgården i södra malmö, (på vägen mot hyllie?), där de har sköldpaddor. de ger verkligen karaktär, supersöta krabater. De har dock inte byggt något över dammarna där. Kanske en rektangulär damm på tvären med en gångbro över med plats för en stol? Då blir det ändå öppna vattenytor på sidorna för fiskarna.

          Undrar hur mkt mer kondens det blir, det brukar väl vara rätt fuktigt i växthus ändå? men det gäller nog ännu mer att ha bra volym och ventilation. Om dammen är djup men inte har så stor yta så borde avdunstningen inte bli så stor.

          Att vattnet kyler på sommaren måste väl ses som ett plus?

          http://www.tradgardspaletten.se/innehall/r...r/djungeln.html

          Redigerat av Lavin: 14-02-2012, 10:42
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 15-02-2012, 12:05
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jag tycker inte alls att tanken på att gräva ned den är heldum. Men du behöver ju inte gräva ned den helt!

          Min lillebror gjorde en damm i trädgården av några betongringar på kanske 1 m i diameter och där trivdes fisken under sommaren, på vintern var det inne i akvariet.

          Du kan ju skaffa en stor regnvattentunna som du gräver ned till hälften. Då får du volymen med vatten som kan kyla/värma lite men inte ta upp så mycket plats. Odla vass i den och sätte ne hylla ovanför så har du ju utnyttjat det maximalt. Och om tunnan är ful kan du ju sätta träribbor runt samt en sarg så blir det himla snyggt!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 15-02-2012, 12:14
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Peztis @ 15-02-2012, 12:05) *
          Jag tycker inte alls att tanken på att gräva ned den är heldum. Men du behöver ju inte gräva ned den helt!

          Min lillebror gjorde en damm i trädgården av några betongringar på kanske 1 m i diameter och där trivdes fisken under sommaren, på vintern var det inne i akvariet.

          Du kan ju skaffa en stor regnvattentunna som du gräver ned till hälften. Då får du volymen med vatten som kan kyla/värma lite men inte ta upp så mycket plats. Odla vass i den och sätte ne hylla ovanför så har du ju utnyttjat det maximalt. Och om tunnan är ful kan du ju sätta träribbor runt samt en sarg så blir det himla snyggt!


          Vilken bra idé! Men jag vill nog gärna ha något större än en regnvattentunna. Men du har rätt i att man ju kan hitta en liknande behållare och gräva ner den till häften, och sedan mura upp med tex lecablock på utsidan som man kan putsa.... Jag har sett att det finns ganska stora platsbyttor som väl är till för vattenstenar och liknande, som är som fyrkantiga svarta plastbyttor. De är ganska stabila och relativt diskreta. Om man gräver ner en sådan halvvägs och sedan gör utsidan snygg borde det ju fungera. Problemet är ju att väggarna måste vara tillräckligt hållfasta för att klara av vattentyngden, men om man gräver ner en del av den och sedan stöttar upp utsidan borde det fungera smile.gif


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-02-2012, 12:48
          Länk hit: #16


          Gäster






          Det kan nog bli en härlig växtmiljö.

          Om du vill ha fisk bör dammen inte vara för liten. Ett bekymmer med växthus sommartid är ju att det blir väldigt varmt och en liten damm värms snabbt upp. Varmt vatten blir syrefattigt och avdunstningen blir stor.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 15-02-2012, 13:29
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Gunilla T @ 15-02-2012, 12:48) *
          Det kan nog bli en härlig växtmiljö.

          Om du vill ha fisk bör dammen inte vara för liten. Ett bekymmer med växthus sommartid är ju att det blir väldigt varmt och en liten damm värms snabbt upp. Varmt vatten blir syrefattigt och avdunstningen blir stor.


          Hur stor bör den vara om man ska fisk i den?
          Tänker att om man gräver ner den helt eller delvis borde jorden "kula" vattnet något, och därmed undvika att det blir för varmt.....



          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          evelina
          Inlägg 15-02-2012, 14:01
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          14-03-2004
          Medlem nr: 2 991



          Min son har damm i sitt växthus och det fungerar hur bra som helst. Den är inte ner grävd. Fiskarna bor inomhus på vintern. Han har också en kamin för att kunna köra igång tidigare på våren. Han bor i zon 1


          --------------------

          Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-02-2012, 14:13
          Länk hit: #19


          Gäster






          CITAT (KRT @ 15-02-2012, 13:29) *
          Hur stor bör den vara om man ska fisk i den?
          Tänker att om man gräver ner den helt eller delvis borde jorden "kula" vattnet något, och därmed undvika att det blir för varmt.....


          Oj, det kan jag inte svara på men ju större volym vatten desto jämnare temperatur förstås. Jag har en hyfsat stor utomhusdamm men tyvärr har jag ingen aning om hur många kubik vatten den innehåller. Den skuggas delvis iaf av ett träd men varma sommardagar så dunstar ju ganska mycket vatten. Man kan se på fiskarna ibland när det är riktigt varmt att de kommer upp till ytan och kippar efter luft.

          Om du gräver ner den bör det kyla en del iaf - jämnare temperatur blir det säkert. Sedan beror det på volymen på ditt växthus också.

          Hittade detta om vattentemperaturer och slöjstjärtar - max 25 grader står det här.

          http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%B6jstj%C3%A4rt
           
          Citera
          aromata
          Inlägg 15-02-2012, 22:51
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          10-02-2003
          Medlem nr: 715



          Ett växthus är ljust och varmt så du kommer sannolikt att få ganska stora problem med alger. Speciellt om vattnet är näringsrikt som det blir om man har fisk. Att plantera mininäckrosor som skuggar vattenytan kan hjälpa.

          Om du ska ha galler över som du sätter krukor på, hur ska du då kunna ha glädje av fiskarna? Men ide'n att använda näringsrikt "fiskvatten" som gödselvatten är utmärkt. Det finns yrkesodlare som försöker sig på detta. Hur de lyckas vet jag dock inte.
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 14:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon