Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Magnolian igen dårå....
          LinaFina
          Inlägg 14-01-2003, 11:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          09-01-2003
          Medlem nr: 554



          Har en Magnolia Sieboldii (buskmagnolia)som nu är cirka 5 år o en 1,5 hög o lite tanig.(stod o glodde lite på den idag, mitt i slasket) Denna hotas av uppgrävning och omplantering pga att den inte har blommat ännu.. Nån som vill hjälpa mig med ett försvarstal?? Den står vindskyddat, har sol ca halva dagen, är ej beskärd (för det får man ej enl lappen). Har förrut hört att dessa blommar när de är ganska unga, var det ett påhitt? Har också hört det där om "ej plantera för djupt", har jag kanske gjort det? Vill den ha nåt speciellet "godis" frampå vårkanten?

          Jag såg en underbar sån här i Norrvikens trädgårdar o blommorna, ja de är UNDEBARA. Det räcker med bara en blomma på min buske så blir jag glad! wub.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-01-2003, 22:50
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag har viss men begränsad erfarenhet av buskmagnolia. En sak är säker - de behöver rätt många år på sig efter både nyplantering och flytt att etablera rötterna och därefter ge blom. Flyttning ger inte ny inspiration till en magnolia som det kan göra med andra buskar. Men ju mer vindskyddat och soligt läge man kan ge den, desto rikare blom när den väl är mogen för det. Är stället inte tillräckligt varmt kan det ta 20 år att få en endaste blomma!

          Man kan beskära den, men det är inte till fördel för varken växtsätt eller blomning. Det man kan göra är att beskära döda grenar.

          Vad gäller jord vill de ha ungefär detsamma som rhododendron; djup, väldränerad, humusrik jord och hellre lite sur (lågt Ph) än basisk. Godis till våren kan vara att mylla ned lite rhododenrongödsel, eller egen lite sur kompostmull.

          Den som väntar på något gott... Magnolia Sieboldii blom:


          --------------------
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 20-01-2003, 07:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Kan man plantera en magnolia i rhododendronhörna med en del skugga eller måste den ha sol? Trivs den tillsammans med andra träd, tex plommon? Smittas den lätt av kräfta eller kan man byta ut det sjuka äppleträdet mot en magnolia? Det skulle innebära att den skyddas av häck på två sidor och har buskar runt omkring sig samt sol från tidig morgon till middag.


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 20-01-2003, 13:30
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem sedan:
          25-11-2002
          Medlem nr: 409



          Först ett svar till LinaFina:

          Kan inte ge några säkra tips men det här är mina erfarenheter av Magnolia sieboldii:
          Jag har haft en Magnolia sieboldii i zon 4 i Mellansverige i ett 10-tal år och den blommar rikligt varje år. Nu är den ca 1.5 m hög och minst lika bred, men det kom enstaka blommor redan första året efter planteringen när den bara var ca 0.5 m hög och bestod av några enstaka spretiga grenar. Läget är varmt och väldränerat i en sydsluttning där den får sol nästan hela dagen. Kanske är det därför den blommar bra? Om du har något motsvarande soligt och varmt läge på tomten kanske det skulle löna sig att flytta din buske dit? (Tänk dock på att det inte får vara alltför torrt och magert heller!) Ofta är det mer gynnsamt med sol på eftermiddagen än förmiddagen om man måste välja. Man kan se att magnolior efter en varm sommar ofta blommar betydligt rikligare än efter en kylig dito så ju varmare läge man kan erbjuda ju rikligare blomning får man säkert.

          När du gödslar var noga med att inte ge för mycket kväve eftersom det ofta gynnar blad och skott på bekostnad av blommorna. Precis som Cilla säger så är rhododendrongödsel bra även åt magnolior. Det har lågt pH och en bra balans mellan kväve och övriga näringsämnen. Jag har hört att man kan gödsla ett par gånger under sommaren - en gång på våren strax innan lövsprickningen och kanske en gång till några veckor senare, fast helst innan midsommar. Själv brukar jag dock bara gödsla en gång på våren.

          Om du ofta har frost i maj kan det också vara en förklaring till den dåliga blomningen. Om de unga bladen på M. sieboldii fryser så blommar busken mycket sämre. Antagligen går det mesta av energin då åt att bilda nya blad och det blir inget över till blommorna. Det verkar som om just M. sieboldii har ovanligt frostkänsliga blad. Jag har inte haft några problem med frusna blad hos andra arter.

          Slutligen kan det också vara så att just din buske har anlag för att blomma ovanligt sparsamt eller först vid högre ålder än vad som är vanligt hos M. sieboldii. Mycket beror på arvsanlagen och är det så finns tyvärr inte mycket man kan göra åt saken.

          Lycka till! Blomingen hos M. sieboldii är väl värd att vänta på!


          Svar till Helen i Skåne:

          Det påstås att magnolior generellt är väldigt friska buskar som sällan drabbas av sjukdomar, men jag törs inte säga något om deras mottaglighet för kräfta.
          Annars låter läget som du beskriver ganska bra.


          /Anders
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 20-01-2003, 18:47
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Helen,
          Jag skulle inte tro att mognolior är särskilt mottagliga för kräfta, men det är en gissning.

          Däremot vill de ha full sol så länge som möjligt på dagen för att blomma. Åtminstone måste jorden vara varm - intill hus är ett alternativ alltså.

          Finaste buskmagnolian jag sett växte intill en husentré på ett ödehus i närheten där jag bor. 60 år gammal sträckte den sig högt upp och blommade med en sådan prakt att det lös i hela den förvildade trädgården. Knopparna var närapå lika uppseendeväckande som blommorna. Huset bytte ägare och den nya mejade ned allt på tomten - från ena hörnet till det andra. Nu växer där terrakottasten...


          --------------------
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 20-01-2003, 21:48
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Varför skaffar vissa sig trädgård!? De kunde ju bo i stan istället...


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          LinaFina
          Inlägg 25-01-2003, 14:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          09-01-2003
          Medlem nr: 554



          Tusen tack! rolleyes.gif Ännu finns det hopp.När jag såg Cillas bilder är det helt klart värt att vänta![COLOR=purple]
           
          Citera
          LinaFina
          Inlägg 25-01-2003, 14:37
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          09-01-2003
          Medlem nr: 554



          [COLOR=purple]Men varför blir det inte lila färg...
           
          Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 25-01-2003, 14:47
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 61



          Kolla under Support, där finns mycket att läsa om färg, textstorlekar och annat.


          --------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 14-06-2024, 01:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon