Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Äldsta existensen på jorden, - ett träd förstås!
          Cilla
          Inlägg 29-11-2002, 00:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hittade detta på Föreningen för Dendrologi och Parkvårds hemsida. Bra beskrivning av träd tycker jag!

          Dendrologi betyder läran om träd.
          Träd är fantastiska organismer som i stor variationsrikedom växer på vår planet. De högsta träden når strax över 100 meter upp i luften och de grövsta mäter flera 10-tal meter i stamomkrets.

          Den äldsta nu levande varelsen på vår planet är ett träd. Flera tusen år gamla individer existerar.

          Det är lätt att fascineras av dessa växter som utstrålar så mycket tålamod, trygghet och livskraft.

          I dendrologins sfär brukar man förutom träd även inkludera övriga lignoser såsom buskar, ris och slingerväxter. Lignoser är växter med lignin = vedämnen. Lignoser är således vedartade växter.

          Lignoser, liksom alla andra växter, grupperas i familjer som i sin tur indelas i släkten. T.ex. hör släktena Prunus (körsbär och plommon), Sorbus (rönnar och oxlar), Malus (aplar) och Rosa (rosor) till Rosaceae (rosfamiljen).

          Släkten indelas i arter. Arten är den taxonomiska grundnivån och ett artnamn beskrivs med släktnamn och artepitet. T.ex. Prunus (slätnamnet) avium (artepitetet), fågelbär.
          Följdaktligen:
          Familj: Rosaceae
          Släkt: Prunus
          Art: avium



          Frrån http://www.dendrologerna.nu/denkurs.html


          --------------------
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-11-2002, 18:57
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Instämmer i stort med föregående talare. Fantastiskt med dessa amerikanska jätteträd som når över 100 m. Redwood och Mammutträdet t.ex. Det är i det senare som man kan göra bilvägar genom stammen.

          Maxhöjen för ett träd är ungefär 120 m. Sen klarar inte vattnets kapillärverkan av att hålla ihop. Det är ju faktiskt den översta grenen som suger upp vattnet hela vägen. Läste nånstans att träden klarar nån meter mer än vad den teoretiska maxhöjden är. Antingen så stämmer inte beräkningarna eller så har träden nåt knep.

          Men jag undrar om träden verkligen är äldst? Vad man kan bevisa med årsringar så stämmer det, men hur skall man åldersbestämma ett Örnbräken som växer och växer. Den äldsta delen är för länge sen död men individen som sådan lever. Det finns säkert svampar som levt i tusentals år på samma sätt.

          Nån minnescell pratar om pelare av blågrön-alger (stomatoliter?) som tycks leva i all oändlighet fast jag hittar inga litteraturuppgifter just nu. Fascinerande ämne.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 29-11-2002, 23:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Kan man räkna med korallrev som sådana långlivade organismer, tro? Fast ett rev består ju egentligen av massvis av individer, det kanske inte kan sägas vara en organism... blink.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 30-11-2002, 17:09
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Intressant att fundera på! Till en del är det väl också fråga om vad man anser är "en levande existens" eller organism. Vi kan säkert vara övrens om att om en svamp sprider sig med sporer (frö) så bildar fruktkropparna nya individer. Sprider det sig med mycel och bildar nya fruktkroppar borde dessa ha samma genetiskt material som förra årets svampar - och då blir det väl samma individ.

          Ett rotsystem som Örnbräken, om samma rötter kan leva, vissna och komma igen i tusentals år - då är det ju en individ. Men korallrevet som lever i tusentals år borde väl mer betraktas som en skog, dvs av en massa individer som kommer och går. Hur det genetiska materialet ser ut i koraller har jag ingen aning.

          Kan någon annan med genetiska eller filosofiska kunskaper delta och hjälpa till här? smile.gif

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-11-2002, 18:40
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nu börjar vi hamna i existensiella frågor, vad är liv? Men ett korallrev skulle jag vilja kalla för ett livsaggregat, dvs många organismer ihop. En korallpolyp lever inte länge men revet gör det.

          Tror jag, åtminstone förökar dom sig med ägg. Men jag undrar om dom inte kan dela sig också. Där är ett annat livslängdsproblem. Tänk en bakterie som delar sig oupphörligen. Hur länge lever varje individ? Från dess den är nydelad tills nästa delning? Eller tills alla delningsprodukter är döda, i så fall förmodligen evigt liv. Ujujuj.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 30-11-2002, 21:00
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Jag har ibland när jag sett stora myrstackar blivit stående försjunken i grubblerier om huruvida en myrstack är organism eller tusentals. Det är väl lite grand en parallell till korallrevet eller skogen. Varken korallpolypen eller myran klarar sig speciellt bra på egen hand. Det gör i o f s trädet...
          Såvitt jag vet har koraller enbart könlig förökning, men jag är inte säker. De kanske gör som maneterna, först könlig förökning som ger en polyp och sedan avsnörning av identiska individer från polypen.
          Det där med bakterierna har jag inte tänkt på tidigare, så nu har jag nåt' mer att grubbla över om jag inte kan sova i kväll. Eller så har jag fått anledning att ligga sömnlös... smile.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 02-12-2002, 17:11
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Men om man låter definitionen av en enskild individ vara beroende av att den ska klara sig själv, ja då är väl inte ens vi människor individer. Liksom myrorna behöver vi ju varandra. Och liksom korallrevet lever varje ensild människa inte särskilt länge, medan mänskligheten iallafall hittills gjort det.

          Med celldelning och bakterier borde det väl vara enkelt (hrmmm... testar här). Så snart en ny genuppsättning skapats är det väl befogat att tala om en enskild, individuell cell och existens? Fast kloning kanske talar emot det. Även tvillingar blir ju individer, och ett träd som växt upp från en stickling och sedan levt i 1000 år är så individuellt påverkat av miljön att man ju måste säga att det är en enskild individ, helt unik alla andra.

          Man kan inte säga att vi helt löst detta - ännu. Eller hur?
          smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 02-12-2002, 20:49
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Nä, det har vi väl inte... Men då massvis av filosofer och lärde inte klarat av det på hundratals år behöver vi nog inte skämmas!! biggrin.gif biggrin.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-12-2002, 03:50
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hittade en uppgift idag som återigen får mig att tro att trädet är den existens på jorden som lever längst:

          För några år sedan uppmättes åldern på en "Huon pine" (Dacrydium franklinii) på Tasmanien (Australien) till 11 100 år, elvatusenetthundra år.

          Helt otroligt. Detta enskilda träd har genomlevt en fjärdedel av människans existens (den typ av homo sapiens vi är idag).

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Ronny
          Inlägg 05-12-2002, 08:44
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 69



          Du Gossen Ruda,
          är det inte så att trädens vattenförsörjning sker med hjälp av kapilära krafter och osmotiskt tryck.
          Det är också det som begränsar trädens längdtillväxt till just en höjd runt dryga 100 meters strecket.
           
          Citera
          Agar
          Inlägg 05-12-2002, 10:06
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem sedan:
          03-12-2002
          Medlem nr: 455



          Ang. Svampar så är mycelet en livsform..när det producerar frukter som i sin tur producerar sporer som germinerar så är det en ny livsform med annorlunda genetisk uppsättning.

          Men ett mycel-nätverk kan bli väldigt gammalt under jord.

          mvh
          //Agar.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-12-2002, 15:52
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Agar,
          Men ett mycel på 11 100 år blir svårt att finna väl?
          Hur gamla blir mycel i svenska skogar? Vilka svampars mycel lever och sprider sig längst?

          Roligt att jämföra svamp och träd!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Agar
          Inlägg 05-12-2002, 16:46
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem sedan:
          03-12-2002
          Medlem nr: 455



          Jag vet ärligt talat hur gammalt det kan bli men ett nätverk kan ju bli helt enormt stort och överleva länge, iaf där man slipper våran Nordiska tjärle.
          Fast 11 100år har jag iofs svårt att tänka mig att det kan bli.

          I Svenska skogar..??
          Jag har faktiskt inget bra svar..men jag kan ta och forska lite i ämnet och se om jag hittar nått intressant svar.

          MVH
          //Agar.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 05-12-2002, 16:47
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Det finns ju i alla fall svampar som är flera 100-tals år gamla. Eftersom svampmyclet växer ut från ett centrum (en spor) i en ring så kan man beräkna åldern efter genomsnittlig tillväxthastighet och ringens diameter. I gräsmattan kan man ju se sådana s.k. häxringar. När sedan ringen får en diameter om NÅGON km så blir det ju svårare att verkligen visa att det är en och samma individ, men har gjort med genom att jämföra DNA prover och på så sätt hittat svampar som är gamla och där individen nu växer i en cirkel om flera km. Det finns också andra växter (förutom träd) som kan bli mycket gamla. Jag vill minnas att det bla finns någon ökenväxt som kan bli något 1000-tal år åtminstonde.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 05-12-2002, 16:59
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Här finns det länkar till gamla träd OCH svampar. En svamp skall i alla fall kunna bli 2400 år och vara jordens största levade organism

          http://www.scenichillsnursery.com/specialt...rees/index.html
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-12-2002, 17:51
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag är övertygad om att det finns flera växter som kan bli mycket gamla, men 1 000 år är rätt många träd. Finns t om flera tusenåringa träd här i kalla Norden.

          Femtusen gamla år träd har jag sett och vidrört (Mexiko och Kalifornien), men den här elvatusenåringen hade jag tidigare inte hört talas om.

          Saxat om ålder på träd:
          Sveriges äldsta kända tall finns troligen i Muddus nationalpark. Den har uppnått den aktningsvärda åldern av minst 711 år. Forskare har konstaterat att tallen i Muddus har överlevt skogsbränder 1413, 1507, 1596 och 1771. Normalt blir en tall 250-400 år gammal om den får växa fritt. Den äldsta tallen man känner till I Sverige var 654 år då den avverkades 1913 i Svärdsjö, Dalarna.

          Världens äldsta trädart anses Ginkgo Biloba vara.


          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-12-2002, 18:04
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (KURT @ 05-12-2002, 16:59)

          Fantastiskt bra sajt, Kurt. Tack!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-12-2002, 19:08
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Svar till Ronny en bit upp. Visst är det osmotiska trycket inblandat. Men om jag kommer ihåg rätt är det bara i bladet eller barret detta sker eller närmare i levande vävnad. Det är osmosen som står för drivkraften men sen hjälper kapillärkraften till. Hade inte denna kraft funnits så skulle inte växterna blivit mer än 8-9 meter höga. Sen håller inte vattnet ihop. Det är vattnets förmåga att i tunna kärl klättra upp på kanterna som är den verkliga orsaken till 100-metersträd. Med en liten brasklapp för minnesfel. Det är över 30 år sen jag läste biologi på gymnasienivå med lite mer kunskaper insamlade efterhand.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 05-12-2002, 19:16
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Appropå mycelets livslängd - kan omöjligt vara äldre än jorden den växer i tongue.gif . Så för nordiska skogar gäller begränsningen efter istiden rolleyes.gif och sen en hel del till innan tillräckligt komplexa förnor hinner bildas
          laugh.gif


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 06-12-2002, 07:04
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Louise i Göteborg @ 05-12-2002, 19:16)
          Appropå mycelets livslängd - kan omöjligt vara äldre än jorden den växer i tongue.gif . Så för nordiska skogar gäller begränsningen efter istiden rolleyes.gif och sen en hel del till innan tillräckligt komplexa förnor hinner bildas
          laugh.gif

          Den begränsningen lär ju gälla för de flesta ! växter, träd och svampar.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-06-2024, 09:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon