Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Grund för växthus placerat ovanpå jordvärmeslingor
          pikkenix
          Inlägg 26-01-2017, 21:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          18-10-2014
          Medlem nr: 80 925



          Hej,
          hoppas få input av någon som kanske har kunskap om mark eller erfarnehet av samma situation som jag.

          Har tänkt köpa växthus (ca. 10 kvm). Har jordvämeslingor för värmen i villan nedgrävda över hela tomten som är underdimensionerade så får relativt stora rörelser i marken över ett år (skapas "diken" i gräsmattan där slingorna går under några år). Växthuset måste placeras över slingorna och funderar på hur grunden bör göras i mitt fall. När man läser om grunden för ett växthus i "normala fall" verkar det rekommenderas att man gjuter fast växthus-sockeln i gjutrör som grävs ner i marken till frostfritt djup (exempel: http://blog.willabgarden.se/okategor...-mur-och-grund - se sektionen för sockelprofil samt https://www.skanskabyggvaror.se/vaxt..._vaxthus/stod/).

          Är detta aktuellt även i mitt fall (i så fall, skall jag gräva ner till frostfritt nedanför slingorna då jag gissar att slingorna skapar frost under vintern, eller hur långt ner skall jag ner med gjutrören?). Slipper ju gärna gjuta platta eller sula, men kanske jag blir tvungen till, eller vilken typ av grund rekommenderar någon kunnig at jag gör istället om det inte räcker med att gjuta ner rör/plintar?

          Mvh
          Daniel
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 22:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon