Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp att identifiera angrepp på flera olika växter
          solrosen97
          Inlägg 27-06-2021, 17:43
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          22-06-2021
          Medlem nr: 94 791



          Uppdatering: Trådens rubrik antyder att det rör sig om flera växter, vilket var ursprungstanken. Det fungerar dock inte att ladda upp fler bilder, trots att bilderna inte är för stora för uppladdning. Jag kan inte heller ladda upp bilder i ett album eller en ny tråd. Därför kan jag bara be om hjälp avseende en växt - allium.

          Bladen på blommorna vissnade ned på samtliga sorter nu i vår: jättelök, purpurlök, skägglök och stäpplök. De planterades i höstas. Jättelökarna började aldrig blomma och verkade ha börjat förmultna under jord när vi undersökte dem. Vi har hittat larver som vi tror kan vara harkrankslarver, både på och intill växtplatsen. Det finns även en del myror där.

          Bifogad fil  Allium_1.jpg ( 576.35k ) Antal nedladdningar: 13


          Bifogad fil  Allium_2.jpg ( 393.38k ) Antal nedladdningar: 10


          Har någon möjlighet att identifiera vad det kan röra sig om för angrepp skulle jag vara tacksam.

          Redigerat av solrosen97: 27-06-2021, 18:12
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 28-06-2021, 10:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Hej,

          Jag tror inte de är något angrepp utan att växten helt enkelt gett upp för säsongen. Det är ju en lökväxt precis som tulpanerna och när blomningen är över börjar de vissna ner. Allium (åtminstone våra) brukar se lite trista ut när blomningen är över så vi planterar dem mellan andra växter (t.ex. bergenia eller dagliljor) så att bladen inte syns - på det viset passar de inte så bra att stå för sig själva som på bilden.

          Kakaduan

           
          Citera
          August
          Inlägg 28-06-2021, 12:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Precis så är det. Jag kan inte se något som avviker från det normala. Allium är en sommarvilande lökväxt och när bladen tjänat ut så vissnar de. Har du då gett tillräckligt med näring och planterat dem i en väldränerad jord, gärna sandjord så har de byggt upp löken på nytt, så att det kan blomma nästa vår.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 20:28
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon