Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosoro, hur klarar rosorna denna märkliga vinter
          Anki V
          Inlägg 27-03-2007, 16:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Nu har det varit 25 grader varmt i rosenrabatten i sta´n i 3 dagar och fler spås komma. I den finns två Peace, en Nostalgi och två Europeana + några minirosor från konsum. Alla rosorna är gröna nästan hela vägen upp.

          Trots granris och skuggväv så har rosorna stora svällande ”ögon” som när som helst hotar att spricka upp.

          Det här är väl alldeles för tidigt……. Det kommer ju att komma mer kyla och förhoppningsvis då också snö.

          När jag känner efter så är det tinat ca 5 cm på ytan. Det kommer ju inte att fungera att vattna bort tjälen?

          Vad kommer den här märkliga vintern att ställa till? Jag skriver vinter för här i Sundsvall så ska det vara vinter i slutet av mars.

          Glädjande nog så ser det ut som i alla fall två av mina 4 blå bergvallmo här i stan klarat slaskvintern.
          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-03-2007, 17:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          det går vattna med hett hett vatten så lossar tjälen å man spränger rötterna , jag vet inte hur det är längre upp men skåne kommer inte få vinter nu kalla nätter men inte vinter och det är ju vår långt upp i Sverige och vårtemperaturer ännu längre upp

          http://www.smhi.se/weather/varens_ankomst/...ns_ankomst.html

          jag tror inte det blir nån vinter heller längre upp
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 27-03-2007, 17:55
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          CITAT (flaxss @ 27-03-2007, 18:04) *
          jag tror inte det blir nån vinter heller längre upp


          Jag måste fråga vad du grundar det på? När jag steg upp i morse kl. 5.30 var det 6 grader kallt.

          Ett genomsnittsår så förväntas det inte bli + grader på nätterna här (mer än någon enstaka) förrän i mitten av maj. Risken för nattfrost anses över efter 1.a veckan i juni.

          När ni sjunger in våren på Valborgsmässoafton så har vi ofta drivor av snö kvar.......många gånger har vi stått och sjungit "Vintern rasat ut....." i snöstorm.

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-03-2007, 18:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ja -jag är lika undrande som du Anki -tyvärr har jag mycket svart redan .. och än lönar det sej inte att vattna ur tjälen ..än .. minus 15 kan komma nån natt bara poff ..
          Men fortsätter detta så måste jag vattna snart - min bästa rabatt är tjälfri -NU .. det brukar den inte vara före mitten april ... lökarna är uppe
          Jag tror det blir några nya rosplatser lediga i år jag .. kanske lika mycket den ösregnande förvinterns fel som den här konstiga våren ..sad.gif

          Redigerat av kerstin z5-6: 27-03-2007, 18:53


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 27-03-2007, 19:06
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          CITAT (kerstin z5-6 @ 27-03-2007, 19:52) *
          Jag tror det blir några nya rosplatser lediga i år jag ..


          Typiskt att det skulle bli så här första vinterna med "Rosgropen" no.gif Nu får hjärtevännen vatten på kvarnen som länge malt om och om igen: Rosor är känsliga växter som bar dör...... räknas till anuellerna, vänta så får du se.....

          Och jag har hävadt motsatsen....Det är bara om man sätter dom i dräneringsgruset invid husgrunden som dom är anueller. g.gif...vänta så får du se...

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 27-03-2007, 19:43
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Jag skulle lägga på ännu ett lager till med väv, köp den där täta gröna, skyddar mot sol och kyla. Här hos mig har dom flesta rabatt rosorna frusit ganska mycket. Vad härligt med helt gröna rabattrosor i din zon, så göm in dom ordentligt så kanske det går vägen ändå, du måste berätta sedan hur det gick rose.gif


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-03-2007, 19:47
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag hade med ca -3c -4c i den dåliga delen av trädgården förra natten . och den milda delen av trädgården hade -2c , kalla nätter är det nu . men vad jag menar va att södra och mellersta Sverige är där vår nu och vi kommer inte få vintern men dock kalla nätter . alltså vad jag menar med vinter är mycket snö och -5c på dagen och på natten -10c -15c . inte +5c på dagen och -5c på natten . dock kan det komma snö i april även hos mig men inte långvarigt . järnnätter kallar jag inte för vinter utan bakslag eller järnnätter

          CITAT (Kajsa @ 27-03-2007, 20:43) *
          Jag skulle lägga på ännu ett lager till med väv, köp den där täta gröna, skyddar mot sol och kyla. Här hos mig har dom flesta rabatt rosorna frusit ganska mycket. Vad härligt med helt gröna rabattrosor i din zon, så göm in dom ordentligt så kanske det går vägen ändå, du måste berätta sedan hur det gick rose.gif


          den gröna skyddar inte för värme , jag har med sån grön väv och det blir jätte varmt på dagen så jag måste ta veck det på dagen så växterna inte växer

          den gröna väven är gjord att den så att den håller mot kyla och tar upp sol värme på dagen och ger ut på natten men är det +30c i söder så blir det väldigt varmt där under , lika dant regnar det så torkar den upp snabbt för den inte ska bli kall . ett smart tips är att ha grön vinter väv sen lägga över lakan på dagen om man nu har det kvar

          Redigerat av flaxss: 27-03-2007, 19:52
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-03-2007, 19:59
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Njae .. jag tror inte heller att mer grön väv hjälper cool.gif ...Däremot gör jag som Hellan på rosforum föreslagit -jag försöker täcka rosorna upptill " med något -gärna vitt som lakan som reflekterar bort solen -medan de nedre delana alldeles vid jordytan , nära stammarna får vara solbelyst o därmed tina ..

          Så bra det nu går med 6 minus nattetid ..har du granris som marktäckning o den är lös -ta bort den o skugga bara rosen -inte jorden
          Får vi bara bort tjälen så är ju 6 - inget för en ros, särkilt inte kanadicker .. kan de suga vatten klarar de sej ..
          Vakna är de nästan redan ..
          har du stående vatten nånstans i rabatten ?


          Du har så mild zon Kajsa g.gif så för dej är det nog annorlunda

          Anki -du har rotäkta .. han blir nog dragen vid näsan i alla fall ..

          Redigerat av kerstin z5-6: 27-03-2007, 20:00


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 27-03-2007, 20:17
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Att rosorna är gröna är förmodligen snöns förtjänst. g.gif Eftersom jag bara har en liten rabatt här i sta´n så har jag kunnat skotta upp snö så i stort sett alla rosorna varit helt begravda och bäddarna är ordentligt upphöjda så inget vatten står kvar.

          Och granriset det har jag stuckit ner så det är bara nederdelen på själva rosen som är skuggad. På den övre delen av rosorna har jag "hängt" skuggväv just för att låta solen värma jorden.....Besvärlig balansgång det där. g.gif Rosen ska vara kvar i vintervila men rabatten ska "reda sig".

          Jag är aningen mindre bekymrad för rosorna i "Rosgropen". Jag tror att det är mer snö kvar där och solen står fortfarande inte så högt att det gassar på rosorna hela dagen. Tyvärr så är det bara 4 rosor som är rotäkta men det kommer att bli bättre den här sommaren. Alla nyanskafningar komer att vara rotäkta laugh.gif

          En liten anekdot...... Min minst sagt ointresserade 25-åriga dotter hade åkt förbi när jag precis hängt skuggväven på rosorna. När hon kom hem ringde hon omedelbart sin äldre syster och berättade att nu måste det ha brunnit helt för morsan, nu har hon köpt sovsäckar till blommorna i rabatterna.


          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-03-2007, 20:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          giggle.gif och willab har gjort "Kläder för buskar " kanske passar de rosor ?-de finns på mässan
          Men köper jag kläder till rosorna får nog omgivningen spatt ... innocent.gif


          Minns Anki -mina kanadicker varav en del ymp -var nerbetade av sork till jordytan år ett det år du är på nu alltså
          Alla blommade ändå dem sommaren -allt ser värre ut än vad det eg är i maj ..
          Jag lovar


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 27-03-2007, 20:46
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          CITAT (kerstin z5-6 @ 27-03-2007, 21:29) *
          -allt ser värre ut än vad det eg är i maj ..
          Jag lovar


          Jag tor dig kompiskram.gif ...men jag kommer ändå ha bitit ner naglarna jämns med pip-lederna innan det blir maj.

          -fear-.gif Det är väl den spänning som jag behöver för att krydda livet yes.gif .....Andra måste bestiga berg eller korsa poler.

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 27-03-2007, 20:53
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Det går säkert vägen Anki, klart vi ska skydda våra små älsklingar med väv och säckar.
          Och grannarna tycker väl alltid att man är lite galen och överdriver allt i trädgården.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 22-04-2007, 20:02
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          I helgen så tittade jag till rosorna i stugan och det ser ut just nu som om alla kanadensarna har klarat sig och är mer eller mindre gröna. Mina M Fireglow var väl de som såg ut att må ”minst bra”. Lite lustigt med M Centennial som står alldeles bredvid varandra. Den ena var helt grön men på den andra hade mer än halva busken svartnat.

          Helenae hybrida är grön ca 2 dm upp men Mozart och Robin Hood ser helt svarta ut, New Dawn kommer nog inte att svinga sig på några höjder i år heller, det var bara några dm som såg gröna ut.

          Hansaland är jag också lite osäker på. Jag såg inte mycket till liv men den såg ändå inte död ut.

          Tjälen låg idag på ca 2-3 dm djupt och förhoppningsvis så går det fort nu. Tyvärr så har vi inte vatten igång ännu……..

          Nu är det bara att hålla tummarna att de ska fixa de här sista kritiska veckorna innan tjälen är helt borta.

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-04-2007, 20:41
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          ser ut ung som hos mej då .. förutom den förunde g.gif rliga >Mme sancy de Parabere som inte frusit en mm

          inte heller Rockoko .. från Kordes ...


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 22-04-2007, 22:40
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Här i zon 3 kan man inte klaga på tjälen, men jag har haft -4 och -6 efter rosornas knoppsprickning och konstigt nog så stånkar de på utan synliga skador. Vinterns sista snöfria kyla tog dock en hel del rosgrenar och några av mina totalt ca 150 rosor, men jag har bestämt mig för att det är bra med lite beskärning och att de rosor som dukade under ändå inte var de jag ville ha. Där de stod sitter redan nya som jag intalar mig kommer att bli mycket bättre.

          De som helt dukade under i år var ett par New Dawn (inte första gången här, det är en dumros - syskonet Dr van der Fleet är myyyycket tåligare!), alla tivolirosor utom R Mundi och Ferdinand (som är de enda fina randiga har jag kommit fram till) och en av flera Henry Martin (måndagsex antagligen). De som fick flest döda grenar i år var de som förra året fick rostangrepp (trots det torra klimatet) - Johanna Röpke, Le Reve och några dumrosor ytterligare.

          Flera klättrare som på två säsonger satt alldeles för hög fart och blivit 4-6 meter långa och därmed borde frusit sönder har klarat sig utan en enda vinter- och vårskada: Venusta Pendula (mycket pålitlig dam!), Constance Spry och Alchymist (!, jag tror denna vulgära puddingklättrare är mer tålig än zon 3, har den i halvskugga och blåsigt läge) .


          --------------------
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 22-04-2007, 23:24
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Vad trevligt se dig här Cilla rose.gif
          Ja nog var det en svår vinter för våra rosor, men i stort har alla zon 5 rosor och Kanadarosorna klarat sig utmärkt.
          Andra som inte frusit hos mig är, Leverkusen, Louise Odier, Etude ( södervägg ) Constance Spry, Bonica 82, The Fairy klarade sig galant, Mary Rose Austinros är otroligt tuff. Bonica Klätterros frös inte heller ner.
          Men många Bourbon, Portlands, Remontant, Rabatt rosor frös hårt. Men som du skriver rosorna har inte dött dom blir bara nerklippta lite mer än vanligt, men ingen har dött här och dessa sorter blommar på nya grenar.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          stina
          Inlägg 23-04-2007, 07:48
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 26



          Flera av mina Mozart har tagit mycket stryk tyvärr. Även mina Fairy Dance har väldigt mycket dött.
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 23-04-2007, 08:01
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Ja samma här, Mozart min stora buske har frusit ner hårt, det har jag inte sett förut har haft den 7 år, den får börja om nerifrån i år, som samtliga Myskrosor ( utom Ghislaine de Feligonde som jag hade insnurrad i väv )
          Av rabattrosorna är det bara några som klarat sig bra, The Fairy, Sommerwind och Bonica 82.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          stina
          Inlägg 23-04-2007, 08:49
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 26



          Kajsa: Även för mej är det första gången Mozart tagit så mycket stryk - mina är också flera år gamla....
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-04-2007, 11:27
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          De som helt dukade under i år var ett par New Dawn (inte första gången här, det är en dumros - syskonet Dr van der Fleet är myyyycket tåligare!), alla tivolirosor utom R Mundi och Ferdinand (som är de enda fina randiga har jag kommit fram till) och en av flera Henry Martin (måndagsex antagligen). De som fick flest döda grenar i år var de som förra året fick rostangrepp (trots det torra klimatet) - Johanna Röpke, Le Reve och några dumrosor ytterligare.

          Intressant Cilla -vi har samma sorts dumrosor ninja.gif
          Så trevligt med venusta -jag har två fina i växthuset som väntar på tjälfritt!


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 16:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon