Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Äldre rosor, Jag skulle vilja lära mig om gamla svenska ros-sorter
          Tove z2
          Inlägg 14-04-2007, 20:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          14-04-2007
          Medlem nr: 9 776



          Jag är novis i rabatten och har hört att det finns rossorter som räknas som gamla, inhemska rosor. Nu undrar jag vilka sorter som räknas till de gamla svenska rosorna. Jag vill veta namnen och vilka färger som finns, växtsätt - finns det t.ex. röda klängrosor i den kategorin? mvh Tove
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 15-04-2007, 08:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Välkommen till oss på Odla.nu rose.gif
          Svår fråga men det finns en nationell rosinventering som pågår i landet " POM projektet " för vad är gamla svenska rosor och hur vet man det ? Här ett par artiklar Från Rosenbladet om POM
          mera POM Om du Googlar på POM finns det en hel del att läsa. Rosen ska visst vara 50 år för att få vara med. Har bara en vad jag tror gammal svensk ros i trädgården " Kerstins ros från Dala Järna "
          den fick jag förra sommaren av en rosvän som håller på med POM. I sommar är jag så lovad en annan gammal ros " Salabackar "
          som kommer här ifrån, den lär växa på prästgården här i Västerås, den är fylld, men hur gammal ??

          Om du vill ha en svensk dock nya klätter/Busk rosor finns 4 underbara " Balsgårdsrosor " Anna, Balder, Freja och Irma
          du hittar alla i mitt album/klätterrosor. Balder är röd. Friska och mycket tuffa, ingen har frusit denna svåra vinter
          här i min zon 3-4. Jag bara älskar dessa svenska rosor.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 06:01
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon