Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stora Hydroponics/Aeroponicstråden, Frågor och svar och vattenkulturodling
          superturbo
          Inlägg 07-02-2011, 14:55
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          29-10-2008
          Medlem nr: 19 549



          länksamling till olika svenska shops, fyll på om jag missat nån

          Svenska shops med hydro-utrustning:
          http://www.nordicgrow.com/
          http://www.hydrogarden.se/
          http://ebboflod.se/sv/
          http://www.swedish-growsystems.se/se/
          http://www.e40bulbs.se/
          http://www.odlamer.se/
          http://www.tradgardsteknik.se/

          Pumpar:
          http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpa...ationspumpar_45
          http://www.akvariumbutiken.se/luft_luftpum...5/luftpumpar_11
          http://www.akvarieshopen.com/cirkulationsp...-21_563_97.html
          http://www.akvarieshopen.com/luftpumpar-c-21_59.html

          Redigerat av superturbo: 11-02-2011, 12:54


          --------------------
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 07-02-2011, 18:33
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag skrev riktiga informationen som jag vet men på slutet ni kan bestämma .

          Obs

          Om vi ser på människor sjukdom som ökar mycket idag och fråga oss lite varför ofta kommer svar på fel plantering för att folk börja plantera på dålig jord som behöver ersätta från kemi näring så kroppar fattas viktiga näring som finns bara på äkta naturliga jorden så kommer cancer och diabetes och andra sjukdom mycket nu , det är sista student sjukdom resultaten nu .

          H:Bassam

           
          Citera
          bogg
          Inlägg 07-02-2011, 18:52
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem sedan:
          18-06-2007
          Medlem nr: 11 104



          CITAT (Bassam @ 07-02-2011, 18:33) *
          ...
          för att folk börja plantera på dålig jord som behöver ersätta från kemi näring så kroppar fattas viktiga näring
          ...
          H:Bassam



          Men vad bra då att den bästa hydroponiska näringen är Organisk och inte syntetiskt framställd!
          Faktum är att hydroponiskt odlade grönsaker innehåller MER näring, vitaminer och mineraler än motsvarande grönsaker odlade på traditionellt vis.
          Du lägger inte fram "riktiga informationen", du lägger fram information som inte varit aktuell sedan 80-talet...

          Redigerat av bogg: 07-02-2011, 18:54
           
          Citera
          superturbo
          Inlägg 11-02-2011, 12:53
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          29-10-2008
          Medlem nr: 19 549



          http://www.tradgardsteknik.se/katalog/arti...nna/2863-40-11/

          Ec-mätare för bara 289 kr. Någon som har testat en sådan? Låter billigt då de andra jag sett ligger på runt 500 kr...


          Bassam, tror du ska läsa på lite mer om hydro innan du kommer här och regnar ännu mer på vår parad...


          --------------------
           
          Citera
          officinalis
          Inlägg 11-02-2011, 13:22
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 1 097
          Medlem sedan:
          14-02-2009
          Medlem nr: 21 126



          CITAT (bogg @ 07-02-2011, 18:52) *
          Men vad bra då att den bästa hydroponiska näringen är Organisk och inte syntetiskt framställd!
          Faktum är att hydroponiskt odlade grönsaker innehåller MER näring, vitaminer och mineraler än motsvarande grönsaker odlade på traditionellt vis.
          Du lägger inte fram "riktiga informationen", du lägger fram information som inte varit aktuell sedan 80-talet...

          Finns det några jämförelser i näringsvärde när man jämför organiskt och oorganiskt gödslade hydro-odlingar? Var hittar jag i sådant fall dom?
          Jag undrar också vilken näring du hänvisar till som ska vara så bra. De jag har pratat med hävdar att organiska gödselmedel bara bäckar igen systemet till slut och att filtersystem inte är att tänka på eftersom det är just de organiska partiklarna som är näringsrika.

          Det som jag tror kan vara lite känsligt med helt "konstgjorda" odlingar (dvs. odling i näringslösning) är att man inte riktigt vet exakt vilka näringsämnen vi människor behöver, eller mår bra av (det behöver ju faktiskt inte vara essentiella näringsämnen som förebygger cancer). Näringsläran är trots allt ganska ny i jämförelse med många andra grenar. Att karoten förebygger lungcancer är t.ex. 2000-talets kunskap. Sen vilka näringsämnen och processer i växten som förknippas med produktionen av antioxidanter lär väl ett minst lika stort ämne.. och vet man allt om detta?


          --------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 11-02-2011, 13:35
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          Sedan drygt 30 år har jag många av mina krukväxter i hydro med jonbytare.
          Använder ingen pump.

          Kan bara hålla med om att det är ett fantastiskt lättskött system! Har dock inte provat med ätbara odlingar i hydro.
           
          Citera
          Sylvestris
          Inlägg 11-02-2011, 15:17
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem sedan:
          03-01-2011
          Medlem nr: 37 260



          Jag kan förstå rädslan att "osynliga" näringsämnen försvinner när man använder konstgjord näring. Det är ju precis på samma sätt med kommersiell odling i jord. Det konstgödslas ju och besprutas nåt enormt. Troligen finns det mikronäringsämnen eller bakterier och svampar och liknande som vi möjligen kan få i oss genom helt ekologiska odlingar och som vi idag inte kan identifiera.

          Men vad gäller de vanligaste makro (N,P,K) och mikro-näringsämnena så är det ju väl forskat på vilka ämnen som behövs för att växter ska växa. Dessa näringsämnen återfinns i all konstgjord hydro-näring vilket gör att hydro-växter får i sig exakt vad de behöver för att växa så väl som det är möjligt med den arvsmassan som finns i varje frö.

          Vad gäller organiska näringsämnen så vet jag att det finns sådana att köpa i affären, dock inte vad de innehåller eller liknande. Däremot har jag läst att man kan tillverka så kallat kompost-te, alltså nån sorts avrunnet kompostvatten vilket då är helt organiskt, och dessutom gratis. Jag har ännu inte prövat detta men det kommer jag troligen att göra, mest för att det är gratis. Om det sätter igen systemen eller inte beror ju helt på hur stora partiklar som finns i vattnet och vad man använder för system. En bubblare är ju t.ex. omöjligt att sätta igen. Jag har svårt att tro att partiklarna i sig skulle vara extra gynnsamma eftersom växter tar upp all näring på atomnivå d.v.s. de bryr sig inte om fosforatomen eller nitratjonen är från en kompost eller syntetisk, det är inte någon magisk kraft som gör växten hälsosam bara för att den råkar växa i jord. Jord som man dessutom inte vet vad den innehåller, den kan ju faktiskt innehålla både tungmetaller och gifter.

          Det är mina åsikter kring det hela, och fram till det är bevisat med hög signifikans att hydro-odling skulle vara cancerframkallande eller på något sätt hälsofarlig så kommer jag att fortsätta med det, inte enbart, men där det lämpar sig. Så vitt jag vet finns det inga studier idag som tyder på något sådant, snarare tvärtom eftersom man använder mindre bekämpningsmedel (om några alls!) samt att man har hård kontroll på vad växten får i sig. Det finns nog andra saker vi bör oroa oss mer för vad gäller cancer och diabetes och liknande t.ex. rökning, alkohol, gifter i plaster, transfetter, glutamat, raffinerat socker samt brist på motion! Ja listan kan göras lång.

          P.S Jag ska försöka rota fram nån artikel där det står om hydro och vitamin-innehåll och liknande.

          Ursäkta uppsatsen... D.S smile.gif
           
          Citera
          officinalis
          Inlägg 11-02-2011, 15:48
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 1 097
          Medlem sedan:
          14-02-2009
          Medlem nr: 21 126



          Du behöver inte förklara NPK eller att joner är osynliga för mänskliga ögat för mig. Det är jag medveten om.
          Jag anser att det inte är rättvist att jämföra jordodling med hydro på det sättet du gör. Om det nu inte skulle vara så att det är krukodling med ren torv du pratar om. Som liksom vatten i ett hydrosystem kan betraktas som ett relativt sterilt medium.

          Jag känner också till att det finns organiska näringslösningar. Det var mer hur bra det fungerar att använda dessa i hydroodling som jag var nyfiken på. Men med en vanlig luftpump som du beskrev så lär det förstås inte vara några problem.
          Detta är ju intressant för alla hobbyodlare som vill odla i vatten. Näring är dyrt och det finns väl ingen som sitter och laborerar med haber-bosch-metoden hemma direkt smile.gif

          Det jag ifrågasatte var väl egentligen exakt hur mycket man vet om det med näringsläran. Bara det faktum att de flesta näringslösningar inte är fullvärdiga säger väl en del. Innehåller t.ex. era näringslösningar ämnen som kobolt, nickel och klor (varierar förvisso vilka växter som nyttjar detta, men .. som ett exempel)

          Det är partiklarna som är gynnsamma. Det är i dem näringen finns bunden och som genom mineraliseringsprocesser övergår i jonform.
          Tar man bort dessa partiklar, försvinner alltså även näringen. Logiskt, eller hur?

          Jag har inte pratat om någon magi över huvud taget. Men jordar består av ett betydligt större komplex av kemiska föreningar än vi normalt har i hydroodlingar.

          Ska väl tilläggas att näringslösningar också kan innehålla skadliga halter av gifter. Se t.ex. denna artikel i DN.

          Du behöver föressten inte placera mig i ett anti-fack per automatik. Jag har själv odlat en del ampellilior i hydro, men slutade för att jag tyckte det lät för mycket med min luftpump. Dessutom drog det ju el, och de växer ju så fint i jord också så. Nästa hemmabygge blir nog med någon form av cirkulationspump i sådant fall.

          Jag är alltså inte ute efter att säga åt er att hydroodling ger näringsmässigt sämre mat och är sämre för miljön. Men jag är nyfiken och ni verkade ju övertygade, så vill förstås läsa era källor och lära mig mer.

          Kul med Hot lemon föressten. Jag ska odla den i år också!
          Men skörden ser lite klen ut? wink.gif


          --------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.
           
          Citera
          Sylvestris
          Inlägg 12-02-2011, 18:49
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem sedan:
          03-01-2011
          Medlem nr: 37 260



          Officinalis... jag är absolut inte ute efter att såga dig eller dina teorier på något sätt, svaren var nog mer riktade åt bassams håll. Men inte heller där med något illa menat. Jag skrev bara det jag vet och det jag tror smile.gif

          Hydro har ju precis som jord sina för och nackdelar. Min näring innehåller faktiskt inte cobolt, klor eller nickel. Det trodde jag, så där fick jag! smile.gif

          Frågan är om man bör lägga till det i näringen?

          Jasså tycker du skörden ser klen ut? Hur mkt kan förväntas på en chiliplanta? Det är första gången jag odlar chili i hydro, har bara odlat i jord förut och då fick jag bara ca 4 frukter (troligen gjorde jag något stort fel då). Så jag är faktiskt mer än nöjd med den här skörden på 25-30 frukter smile.gif

          Jag är absolut inte totalt övertygad om att hydro är kanon på alla sätt. Jag har bara snöat in på det just nu för att det ger såna enorma skördar och att det är så skoj att nästan kunna se hur det växer.

          Skriv gärna mer om du har någon information, artiklar och dyl. om hälsoeffekter och liknande vad gäller hydro-odling. Man vill ju inte stoppa i sig nåt hälsovådligt även om det nu råkar växa fort smile.gif Jag är fortfarande ny i gamet så jag har mycket att lära, både om jord och hydroodling smile.gif

          Hittade en sida där det står om vitamininnehåll:http://www.xomba.com/health_benefits_hydroponically_grown_vegetables

          Det är ingen doktorsavhandling direkt... så relevansen kan diskuteras

          Redigerat av Sylvestris: 12-02-2011, 19:16
           
          Citera
          eNChili
          Inlägg 13-02-2011, 14:23
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 957



          Vet inte om detta är rätt forum då jag ser utveckling på tråden men jag försöker ändå.

          Tänkte i år delvis odla med hydro och då med NFT. Jag har frösått i rockwool kuber och tänkte sätta igång min hydro odling. De anvisningar jag hittar på nätet visar att rockwool kuberna skall vara genomrotade innan börjar odla. Måste de det eller suger kuberna upp vatten ändå? Hade varit roligt att börja experimentera.
           
          Citera
          Sylvestris
          Inlägg 13-02-2011, 17:15
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem sedan:
          03-01-2011
          Medlem nr: 37 260



          Hmm, som jag fattar det så sitter nätkorgarna med rockwool en bit upp och sedan hänger rötterna ner längs röret och i näringen. Det är nog en fördel om rötterna är helt genomrotade innan du sätter om dem, så de inte torkar ut. Men det beror nog mycket av omgivande temperatur samt hur stora rockwoolbitar du har. Jag har upptäckt att på plantstadiet kräver växten inte så mycket vatten och när man väl sätter dem under lampa så kommer rötterna på någon dag (om man odlar under lampa).

          Annars kan du ju alltid stoppa i dem i systemet och vattna lite för hand, eventuellt spraya bladen lite i början tills de kommer igång.
           
          Citera
          superturbo
          Inlägg 16-02-2011, 11:28
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          29-10-2008
          Medlem nr: 19 549



          CITAT (eNChili @ 13-02-2011, 14:23) *
          Vet inte om detta är rätt forum då jag ser utveckling på tråden men jag försöker ändå.

          Tänkte i år delvis odla med hydro och då med NFT. Jag har frösått i rockwool kuber och tänkte sätta igång min hydro odling. De anvisningar jag hittar på nätet visar att rockwool kuberna skall vara genomrotade innan börjar odla. Måste de det eller suger kuberna upp vatten ändå? Hade varit roligt att börja experimentera.


          Kör du NFT och rockwoolkuberna har direktkontakt med näringslösningen kommer de suga upp näring. Alltså inte ett måste att rötterna sticker ut.


          --------------------
           
          Citera
          officinalis
          Inlägg 16-02-2011, 12:03
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 1 097
          Medlem sedan:
          14-02-2009
          Medlem nr: 21 126



          CITAT (Sylvestris @ 12-02-2011, 18:49) *
          Officinalis... jag är absolut inte ute efter att såga dig eller dina teorier på något sätt, svaren var nog mer riktade åt bassams håll. Men inte heller där med något illa menat. Jag skrev bara det jag vet och det jag tror smile.gif

          Hydro har ju precis som jord sina för och nackdelar. Min näring innehåller faktiskt inte cobolt, klor eller nickel. Det trodde jag, så där fick jag! smile.gif

          Frågan är om man bör lägga till det i näringen?

          Jasså tycker du skörden ser klen ut? Hur mkt kan förväntas på en chiliplanta? Det är första gången jag odlar chili i hydro, har bara odlat i jord förut och då fick jag bara ca 4 frukter (troligen gjorde jag något stort fel då). Så jag är faktiskt mer än nöjd med den här skörden på 25-30 frukter smile.gif

          Jag är absolut inte totalt övertygad om att hydro är kanon på alla sätt. Jag har bara snöat in på det just nu för att det ger såna enorma skördar och att det är så skoj att nästan kunna se hur det växer.

          Skriv gärna mer om du har någon information, artiklar och dyl. om hälsoeffekter och liknande vad gäller hydro-odling. Man vill ju inte stoppa i sig nåt hälsovådligt även om det nu råkar växa fort smile.gif Jag är fortfarande ny i gamet så jag har mycket att lära, både om jord och hydroodling smile.gif

          Hittade en sida där det står om vitamininnehåll:http://www.xomba.com/health_benefits_hydroponically_grown_vegetables

          Det är ingen doktorsavhandling direkt... så relevansen kan diskuteras

          Jag tror definitivt inte att du bör tillsätta det. Inga nyttiga ämnen direkt och inget man vill ha i sig i större mängd. Att öht dosera mikronäringsämnen kanske är lurigt?
          Sen är det ju lite olika för olika växter också. Den enda processen i växter som jag vet kobolt används till är kvävefixering med rhizobia-symbiosen hos ärtväxter.

          25-30 frukter låter väl rätt okej? Har visserligen inte testat Hot Lemon än. Men det såg ju ut som mindre. Jag såg väl fel smile.gif

          Jag tror absolut inte att det är hälsovådligt. Livsmedel kontrolleras trots allt noggrannt och hydroodling är ju knappast något nytt i yrkesodling. Men jag vet inte om jag skulle våga förlita hela min kost på hydroodlad mat, men å andra sidan passar inte allt i hydro heller. Så det kanske blir svårt? Vissa saker går helt enkelt inte att få ekonomi i. Hydroodling är dyrt.

          Såg sidan. Tyckte inte den var särskilt mycket att ha egentligen. Hon hänvisar ju inte till någon källa över huvud taget.
          Misstänker att rotsjukdomar är lättkontrollerade i hydro, men det är ju knappast problemfritt. Gurkodlarna i Skåne använder mycket nikotenicider, som trots deras "slutna" system hamnar i vattendragen ändå. Men i växthusodling så verkar det som om man börjar lyckas bra genom att använda biologiskt växtskydd (dvs. parasitsteklar och liknande). Men det är ju inte enskilt för hydro, utan gäller växthusodling i jordbädd också.

          Största fördelen med hydro lär vara att man får minimal vatten- och gödselanvändning. Det är ju lite enklare att effektivisera.


          --------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.
           
          Citera
          eNChili
          Inlägg 16-02-2011, 12:14
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 957



          CITAT (superturbo @ 16-02-2011, 11:28) *
          Kör du NFT och rockwoolkuberna har direktkontakt med näringslösningen kommer de suga upp näring. Alltså inte ett måste att rötterna sticker ut.


          Precis det jag ville veta. Eftersom det är första gången jag testar rockwool var jag inte säker på om de suger upp tillräckligt. Tack för svar. Skall sätta upp anläggningen till helgen. Skall bli spännande och se skillnad mot odling i jord.
           
          Citera
          superturbo
          Inlägg 16-02-2011, 14:56
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          29-10-2008
          Medlem nr: 19 549



          CITAT (eNChili @ 16-02-2011, 12:14) *
          Precis det jag ville veta. Eftersom det är första gången jag testar rockwool var jag inte säker på om de suger upp tillräckligt. Tack för svar. Skall sätta upp anläggningen till helgen. Skall bli spännande och se skillnad mot odling i jord.


          posta gärna bild på din setup när den är klar smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          Sylvestris
          Inlägg 25-02-2011, 09:16
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem sedan:
          03-01-2011
          Medlem nr: 37 260



          Här hittade jag ett dokument om växters näringsupptag osv. Anknyter till tidigare inlägg i tråden





          http://pods.dasnr.okstate.edu/docushare/ds...HLA-6442web.pdf
           
          Citera
          eNChili
          Inlägg 10-03-2011, 20:45
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 957



          CITAT (superturbo @ 16-02-2011, 14:56) *
          posta gärna bild på din setup när den är klar smile.gif


          Här kommer lite bilder. Satte upp nft för 2 veckor sedan. Plantorna ser lite taniga ut men är gröna och fina. Inga rötter syntes när jag satte upp det. Kollade idag och rötter har kommit fint. Förväntar mig att de börjar växa lite nu också. Vet ej om jag planterat för tätt. Hade tänkt att kunna hålla alla tolv i denna så länge som möjligt. Vi får se:).

          Bifogad fil  IMG_0070.jpg ( 201.14k ) Antal nedladdningar: 76

          Från setupen

          Bifogad fil  IMG_0075.jpg ( 235.95k ) Antal nedladdningar: 122

          2 veckor senare

          Bifogad fil  IMG_0077.jpg ( 290.68k ) Antal nedladdningar: 87

          fina rötter
           
          Citera
          Sylvestris
          Inlägg 12-03-2011, 18:16
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem sedan:
          03-01-2011
          Medlem nr: 37 260



          Det där såg fint ut!

          Är det ett "Köpes-system"? Kommer du att odla i de där 10 x 10 rockwoolkuberna hela vägen eller ska du sätta dem i större kuber?

          Vad kör du för näring (pH & EC)?

          Och vad kör du för ljus? smile.gif
           
          Citera
          eNChili
          Inlägg 13-03-2011, 10:33
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 957



          Japp det blev ett köpesystem. Tänkte det är lättast första gången även om det inte är det billigaste.

          Jag tänkte odla hela vägen i rockwoolkuberna. Vet ej om det är bra eller om de är tillräckliga map stabilitet mm. Funderar på att plantera om dem i nätkrukor med leca ev. Vad tror du är bäst?

          Idagsläget kör jag med atamis produkter avseende näring. Har tyvärr inte införskaffat mig en ec mätare men skall nog göra det. Ph ligger idag på runt 6 men är lite konfunderad. PH i vattenkranen är ca 8. Jag sänker det till ca 6 med PH-. Men efter ett par dagar så är ph uppe i ca 7 igen. Är det så rockwoolkuberna höjer ph eller vad är det som gör att ph går upp?

          När det gäller ljus har jag för flera år sedan byggt en höj och sänkbar ljusanläggning med 4 st 58 w och 2 st 36 w. Använder vanliga kallvita ljusrör. Detta har fungerar väldigt bra de år jag odlat i vanlig jord. Funderar på att byta ut några ljusrör mot andra så att jag får in mer röd/blå färg. Men det får nog bli nästa år.





          CITAT (Sylvestris @ 12-03-2011, 18:16) *
          Det där såg fint ut!

          Är det ett "Köpes-system"? Kommer du att odla i de där 10 x 10 rockwoolkuberna hela vägen eller ska du sätta dem i större kuber?

          Vad kör du för näring (pH & EC)?

          Och vad kör du för ljus? smile.gif

           
          Citera
          Sylvestris
          Inlägg 13-03-2011, 17:04
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem sedan:
          03-01-2011
          Medlem nr: 37 260



          Jag vet faktiskt inte om det går att odla hela vägen i rockwool av den storleken, troligen går det alldeles utmärkt. Jag har bara små starter pluggar som jag odlar i, men då är det å andra sidan inte ett NFT system.

          Jag har för mig att det är så att när växterna använder näringen i vattnet så ändras pH... eller? Osäker på varför, men jag vet att Ph och EC är så att säga motsatsen till varandra, sjunker det ena stiger det andra. Därför kan man se ett riktvärde på EC genom att mäta pH.

          Var fick du tag i sådana lysrör och hur många kelvin är de på? smile.gif
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 12:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon