Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med äppelsort, Självsått äppelträd
          hcmb
          Inlägg 18-09-2017, 19:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          18-09-2017
          Medlem nr: 86 447



          Hej!
          Min sambo och jag köpte en äldre gård för 17 år sedan. Tyvärr fanns inga fruktträd. Till min stora förvåning upptäckte jag för ca 2 år sedan ett gängligt träd som bar rätt så rikligt med frukt. Växte utanför själva trädgården, och måste vara en självsådd. De mognar sent. Kan tänka mig de mognar i oktober först. Halvstora gulgröna med lite rödstrimmig sida. Har bara smakat dem när de ej varit mogna riktigt, men frisk, god syrlig smak med fast fruktkött. Någon som har någon idé vad det kan vara för sort? Kan man göra något för att förbättra trädets överlevnad? Beskärning? Just nu växer det mest som en båge med en eller två grenar som ger frukt. Ca drygt 3 m högt.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 18-09-2017, 21:29
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Är det självsått så är det en sort som aldrig har funnits förr. Alla namngivna sorter på marknaden är ympade från testade korsningar där man känner till egenskaper som smak och utseende, köldhärdighet och sjukdomsresistens etc. Och för varje lyckad korsning har förädlaren säkerligen kasserat mångdubbelt fler.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 08:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon