Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Växthus på takterass? Vad tänka på?
          Takterass
          Inlägg 03-04-2012, 17:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          25-03-2012
          Medlem nr: 75 697



          Hej!
          Jag har en större takterass i zon 2 som jag tänkte försöka få lite grönska på. Jag saknar större odlingerfarenhet och har ungefär hur många frågor som helst, så jag får väl ta det lite i sänder. Ser också en hyfsad risk att jag tar mig vatten över huvudet, så hejda mig gärna om ni tycker att jag verkar dra iväg.

          Nåväl. Jag har funderat på att skaffa ett litet väggväxthus och ha på terassen. Vad bör jag tänka på? Är det en bra idé öht för en glad nybörjare? Hur gör jag lämpligen med golv/grund? Det är trätrall på terassen. Och vilket vädersträck bör jag välja? Terassen går runt hela våningsplanet, så det går ju att välja fritt. Terassen ligger högst upp i huset, plan 7, så den får ju all sol som dagen bjuder, men det blåser ju en del också.

          Tacksam för alla råd och tips!

          Jonas
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-04-2012, 23:42
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Du får ju se till att växthuset är ordentligt förankrat, så det inte blåser iväg i någon storm. Kanske med wire ner i betongen? Jobbigt med några hundra kilo glas som kommer farande från sjunde våningen. Sedan måste du ha något solskydd under sommaren, annars blir det för varmt där inne. Odla får du göra i stora krukor eller liknande.
           
          Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 04-04-2012, 05:58
          Länk hit: #3


          Gäster






          Måske skulle du vælge et drivhus med polycarbonatplader, som ikke vejer så meget?

          Ellers er jeg helt enig - der skal beskyttes mod solen smile.gif

           
          Citera
          vips
          Inlägg 06-04-2012, 13:49
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796



          Håller med föregående talare; rejäl konstruktion och förankra ordentligt. Blåser mer högre upp och det finns inga träd eller hus som ger lä (eller skugga för den delen) där. Trist om det flyger iväg... smile.gif

          /magnus
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 09:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon