Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bärbar dator, förslag på ny?
          Pius
          Inlägg 07-04-2012, 10:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          Nån som har förslag på en bra bärbar?

          Måste nog inse att 5 år är gammalt för en dator och får försöka hitta en ny bra. Men vilken?

          Har idag en Acer Aspire som jag trivs med.

          Men måste lära mig koppla in separat skärm, mus och tangentbord. Tangentbordet på en bärbar är värdelös tycker jag, den sitter helt fel. Långt ifrån kroppen istället för nära osv.

          Pius



          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 07-04-2012, 10:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Jisses, det finns hur många datorer som helst smile.gif
          Du får nog börja med att specificera vad du ska använda den till, vad du vill ha för kapacitet, vad den får kosta osv....

          Själv fick jag nyligen en ny arbetsdator, och bytte då från PC till mac, och efter viss omskolning (vilka vanedjur vi människor är smile.gif) tycker jag den är UNDERBAR!
          Den har dessutom SSD så den startar på ca 5 sekunder från avstängd till helt operativ - vilket jag tycker är enormt skönt.

          Edit - du måste nog också berätta om du vill ha 11, 13, 15 eller 17 tum smile.gif

          Redigerat av KRT: 07-04-2012, 10:28


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 07-04-2012, 11:48
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          CITAT (KRT @ 07-04-2012, 11:27) *
          Jisses, det finns hur många datorer som helst smile.gif
          Du får nog börja med att specificera vad du ska använda den till, vad du vill ha för kapacitet, vad den får kosta osv....

          Själv fick jag nyligen en ny arbetsdator, och bytte då från PC till mac, och efter viss omskolning (vilka vanedjur vi människor är smile.gif) tycker jag den är UNDERBAR!
          Den har dessutom SSD så den startar på ca 5 sekunder från avstängd till helt operativ - vilket jag tycker är enormt skönt.

          Edit - du måste nog också berätta om du vill ha 11, 13, 15 eller 17 tum smile.gif


          Oj vad frågor. laugh.gif

          Jag använder mina datorer, jag har 2 äldre också, till allt möjligt, från att surfa, ta emot e-post till att skriva dokument, excel osv. Samt att redigera foton, jag fotograferar mycket så ett bra grafikkort är viktigt.

          Jag bär oftast omkring datorn bara i hemmet så den behöver inte vara liten. Hade tänkt använda den ibland som stationär och koppla in annan skärm och tangentbord, för det ska väl gå?

          Har själv funderat på Mac men är bekymrad för att det ska vara massa jobb med att lära "om". Har en kompis med Mac som lovsjunger sin.

          Kostnad, tja under 10 tkr lär jag väl inte komma om jag ska ha en bra, eller?

          Har du några förslag så kom med dom så har jag några att börja kolla på.

          Pius


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 07-04-2012, 14:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Frågan är väl bara varför du skall ha en bärbar dator, om du nu ändå skall ha ett riktigt tangentbord och en riktig skärm? Även om marknaden för bärbara datorer har exploderat, så får man ju ändå mindre för pengarna, och de är tekniskt en dålig kompromiss när allt måste klämmas ihop på minimal med utrymme.
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 07-04-2012, 14:38
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          CITAT (kerstinbern @ 07-04-2012, 15:15) *
          Frågan är väl bara varför du skall ha en bärbar dator, om du nu ändå skall ha ett riktigt tangentbord och en riktig skärm? Även om marknaden för bärbara datorer har exploderat, så får man ju ändå mindre för pengarna, och de är tekniskt en dålig kompromiss när allt måste klämmas ihop på minimal med utrymme.


          Jag bär mig med den i hemmet, framför tvn, i köket och vid ev resa. Men om jag ska skriva mycket så vill jag sitta vid en riktig arbetsplats.

          Alla mina datorer börjar bli till åren, har XP, som snart inte uppdateras längre och då måste jag i alla fall skaffa mig Win 7. Tänkte vara förberedd och börja kika på nyare datorer.

          Pius


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 07-04-2012, 14:54
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Det brukar finnas ett VGA-utgång (blått uttag) antingen på baksidan eller på sidan för extern skärm, tngt-bord och mus kopplar man in i USB-uttagen.

          Håller med dig att bärbra datorer int är någon höjdare att skriva på direkt och jag har gjort likadant med min som fö. är en Samsung köpt hos NetOnNet och den är bra när man vill ta med sig en dator på resan. Har en TV-sticka också till den så man kan kolla på TV om man vill det. Tanken med det var att jag skulle kunna se på dumburken om jag är ute ensam med kanoten och tältar och får långtråkigt

          Tror inte det spelar så stor roll vilken dator du köper, välj en som du tycker verkar bra och varför inte en Acer igen. Själv har jag en HP på jobbet och den gillar jag inte alls.

          Redigerat av malcolm: 07-04-2012, 14:56
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 07-04-2012, 16:11
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Pius @ 07-04-2012, 12:48) *
          Oj vad frågor. laugh.gif

          Jag använder mina datorer, jag har 2 äldre också, till allt möjligt, från att surfa, ta emot e-post till att skriva dokument, excel osv. Samt att redigera foton, jag fotograferar mycket så ett bra grafikkort är viktigt.

          Jag bär oftast omkring datorn bara i hemmet så den behöver inte vara liten. Hade tänkt använda den ibland som stationär och koppla in annan skärm och tangentbord, för det ska väl gå?

          Har själv funderat på Mac men är bekymrad för att det ska vara massa jobb med att lära "om". Har en kompis med Mac som lovsjunger sin.

          Kostnad, tja under 10 tkr lär jag väl inte komma om jag ska ha en bra, eller?

          Har du några förslag så kom med dom så har jag några att börja kolla på.

          Pius


          Jag har alltid varit en PC-människa, men det var faktiskt inte så komplicerat som jag trodde att "lära om". En orsak till att jag valde mac på jobb är att mycket av mitt jobb handlar om biler och bildhantering. Och då är faktiskt Mac utomordentligt bra. Dessutom ville jag ha en SSD, och de PC som kunde ge mig det var ÄNNU dyrare än mac:en....
          Mac är tyvärr inte de billigaste datorerna, men jag tycker nog (trodde aldrig att jag skulle säga detta smile.gif) att de ger ett mer "stabilt" intryck, och då menar jag inte mjukvarumässigt, utan att deras metallskal gör att de känns stadiga och stabila att bära med sig, hålla i osv. Vilket jag tycker är viktigt eftersom jag bär med mig min dator ganska mycket.

          För att vara helt ärlig - största problemet har inte varit att byta från PC till Mac utan att byta från mitt gamla Office-paket till Office 11 giggle.gif

          Klart det går att koppla in tangentbord och skärma, på Mac behöver man bara en liten adapter mellan skärm och dator.

          Mac ska ju vara ovanligt lämpliga för bildhantering, men exakt vilka grafikkort det sitter i dem vet jag inte, men det är mer än nog för att de ska ge så bra bildkvalité som jag behöver i jobbet smile.gif

          Ett tips är att titta på Apples hemsida - http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-04-2012, 09:45
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Pius @ 07-04-2012, 11:15) *
          Nån som har förslag på en bra bärbar?

          Måste nog inse att 5 år är gammalt för en dator och får försöka hitta en ny bra. Men vilken?

          Har idag en Acer Aspire som jag trivs med.

          Men måste lära mig koppla in separat skärm, mus och tangentbord. Tangentbordet på en bärbar är värdelös tycker jag, den sitter helt fel. Långt ifrån kroppen istället för nära osv.

          Pius


          Jag har en Compaq som jag tycker funkar utmärkt. Separat tangentbord och mus har jag trådfria. USB-portar behövs såklart men det finns ju oftast flera st.

          (Nyfiken men varför vill du ha separat skärm?)


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 09-04-2012, 09:06
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          CITAT (*Stintan* @ 08-04-2012, 10:45) *
          Jag har en Compaq som jag tycker funkar utmärkt. Separat tangentbord och mus har jag trådfria. USB-portar behövs såklart men det finns ju oftast flera st.

          (Nyfiken men varför vill du ha separat skärm?)


          Jag har installerat både tangentbord och mus till min bärbara, så nu är jag nöjd med det, lätt som en plätt.

          Jo jag har en stor skärm till min stationära dator och den vore bra när jag håller på och redigerar foton som jag håller på med då och då.

          Pius


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 09-04-2012, 09:11
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          På jobbet har jag en större extern skärm till min lap top eftersom det är svårt att jobba med CAD annars men ibland behöver jag dator även ute på fältet och då får skärm, externt tgnt-bord och mus stanna på kontoret. Hemma har jag trådlöst tngt-bord och mus till min stationära dator föratt lätt kunna ställa dem åt sidan när jag behöver bordsytan till annat, har tom satt upp en speciell hylla (en tavelhylla från IKEA) för ändamålet.

          Redigerat av malcolm: 09-04-2012, 09:13
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-04-2012, 15:49
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Pius @ 09-04-2012, 10:06) *
          Jag har installerat både tangentbord och mus till min bärbara, så nu är jag nöjd med det, lätt som en plätt.

          Jo jag har en stor skärm till min stationära dator och den vore bra när jag håller på och redigerar foton som jag håller på med då och då.

          Pius


          Ja det är ju bara fråga om att man har rätt kabel mellan skärmen och laptopen.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          vips
          Inlägg 10-04-2012, 13:38
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796



          CITAT (KRT @ 07-04-2012, 17:11) *
          För att vara helt ärlig - största problemet har inte varit att byta från PC till Mac utan att byta från mitt gamla Office-paket till Office 11 giggle.gif


          Kan bara hålla med, även om jag sitter med office på jobbet flera timmar varje dag, så är det jättesvårt att ställa om till 2007. Blir galen på ribbon, är van att kunna flytta om paletter och menyer så som jag vill ha dem... blink.gif

          Det lurigaste för många med MacOS är nog att mail, kontakter och kalender ligger i olika applikationer, inte bara under olika flikar som i outlook. Men det finns ju andra program att välja på än de förinstallerade om så önskas.

          /magnus
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 11-04-2012, 08:30
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (vips @ 10-04-2012, 14:38) *
          Kan bara hålla med, även om jag sitter med office på jobbet flera timmar varje dag, så är det jättesvårt att ställa om till 2007. Blir galen på ribbon, är van att kunna flytta om paletter och menyer så som jag vill ha dem... blink.gif

          Det lurigaste för många med MacOS är nog att mail, kontakter och kalender ligger i olika applikationer, inte bara under olika flikar som i outlook. Men det finns ju andra program att välja på än de förinstallerade om så önskas.

          /magnus


          Jag valt att lägga in Outlook, som jag var van vid, i stället för att använda Mac:en inbyggda program (som jag testade först, men inte kom överens med smile.gif). Annars tycker jag nog inte det är så stor skillnad mellan Mac och PC som man tror, å andra sidan har jag "tränat" innan eftersom vi har en IPad hemma och jag har en IPhone, men Mac:en är mer logiskt uppbyggd om man säger så.

          Jag blir också galen på nya Office, jag har ännu inte hittat och lagt in genvägar till alla kommandon jag brukar använda, och vissa saker hittar jag inte alls - tur att det finns en hjälpfunktion - men det går iaf bättre och bättre tummenupp.gif

          Den största krasst praktiska förändringen för mitt byta är att jag bytte från en 3 år gammal PC som tog minuter på sig för att starta upp, till en ny Mac med SSD, som tar ca 5 sekunder på sig, DET är en enorm fördel!!!


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 07:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon