Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag vill ha höns, Någon som har tips
          Myosotis
          Inlägg 09-03-2008, 22:09
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Det här med uppvärmningen är inget måste. Det känsligaste är tuppens kam som kan förfrysa. Det har aldrig hänt mina tuppar fast de är ute när det är kallt också. Men det kanske är smart att ha Hedemora.

          Risken för fågelinfluensa är obefintlig för höns som går ute, eftersom bara avföringen av vissa fåglar smittar (änder, svanar etc.). Landfåglar, typ rödhakar och ormvråkar, kan bli smittade och även dö, men de för inte smittan vidare på detta sätt, utan man måste äta deras inälvor inom 24 timmar efter att de dött om man vill bli sjuk. Risken är alltså mycket större för katter. Men eftersom änders avföring smittar finns det en liten risk där. Ankorna kanske träffar vilda gräsänder i sin damm och sover sen tillsammans med hönsen och riskerar att smitta dem. Men jag tror inte man behöver bli hysterisk för det, tänkte bara nämna det.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          ZaraP
          Inlägg 09-03-2008, 22:27
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem sedan:
          10-03-2003
          Medlem nr: 889



          Ååå va det är svårt.... hönor eller ankor, raser... stor eller liten..det finns ju
          hundratals sorter wacko.gif happy.gif
          Jag kan nog inte tänka mig att äta upp dom fear.gif så det är för sällskapet
          och äggens skull..
          Jag har även funderat på vaktlar... hur är dom tycker ni? Det enda jag vet är
          att man inte kan ha dom tillsammans med hönor... stämmer det? Vaktlar är
          ju så otroligt söta och lägger spräckliga, fina pyttesmå ägg! wub.gif
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-03-2008, 22:35
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          en kompis hade vaktlar, chinesiska dvärgvaktlar hette de kanske? Deras ungar var stora som humlor! Sååå söta!!!!!


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 10-03-2008, 10:08
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Vaktlar är lite tråkiga som sällskapsdjur. Ofta mycket skygga och har kort livslängd. Dvärgvaktelhönan lever oftast kortare än ett år.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 10-03-2008, 13:12
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Små humlor!! Jösses, snacka om att man får akta sig vart man sätter fötterna.

          Ankor är välkomna i denna tråd, vi får väl döpa om den till fjädertråden, hi hi.

          Svårt med val av ras. Jag är ju ute efter ägg. Sen om man kunde föda upp en liten kull nångång. Och när hönan blir gammal så.... mat.

          Varit inne på kackel och olika sidor, självklart ska jag gå med i.. eh.. fågelförbundet. Eller vad det nu hette? *kort minne*

          Synd bara att dom inte har bilder till sina raspresentationer... Har hittat boken höns i trädgård iallafall och den är på väg hem. Yeeej!





          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 10-03-2008, 17:51
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Oj vilket hönsbegär som kom igång! Alla vill ha!

          Jag undrar om du redan hittade denhär länken om hedemorahöns som jag hört så mycket gott om. Dethär är visserligen uppfödare, tror jag, så helt opartiska är de väl inte. Men bilder finns! Hedemorahönor tycks kunna se ut precis hur som helst.

          Bland alla goda hönsegenskaper är väl krafsandet och ogräsutrotandet en fördel. Sånt gör väl inte ankor??


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          emmas matte
          Inlägg 10-03-2008, 18:06
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem sedan:
          01-04-2007
          Medlem nr: 9 588



          Har presis kommit hem efter ha hämtat 7 hönor 1,5 år gamla,som nu införlivas i min gamla flock.så nu är det 16 hönor och en tupp. Mina gamla hönor börjar lida av små ålderskrämpor,lägger nästan inga ägg,så det behövdes nya. men det är mycket billigare att köpa äggen i affären,så jag äter mycket värdefulla ägg,dyrast i sverige brukar vi säga. En säck allfoder kostar bortåt 140kr. o vi köper 2 i månaden,plus kross o lite annat till dem, så billigt är det ju inte. men det är väl inte det som räknas. det är trevliga djur. monica

           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 10-03-2008, 18:37
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          emmas matte hoppas du fick de 1,5 år gamla hönorna billigt eller gratis! Brukar man inte räkna med att de har en värpperiod bakom sig redan i den åldern?


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          emmas matte
          Inlägg 10-03-2008, 22:44
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem sedan:
          01-04-2007
          Medlem nr: 9 588



          man får burhöns 1,5år för en femma,men de värper i ca. 3 år efter det,men inte så fanatiskt som när de är burhöns. men denna gång så köpte vi dem av en kille som inte ville ha så många,han ville bara ha ca.7-8 st. så vi tog hand om resten. höns värper i ca 4 år . har haft höns nu i ca 12 år och har haft dem så hela tiden, för ägg o för att det är trevligt med hönor som kacklar.
           
          Citera
          gunvor
          Inlägg 11-03-2008, 08:36
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem sedan:
          09-09-2004
          Medlem nr: 4 450



          kollade på tradera - där finns några hönsböcker tillsalu just nu!

          CITAT (Fågelvägen @ 10-03-2008, 17:51) *
          Oj vilket hönsbegär som kom igång! Alla vill ha!

          Jag undrar om du redan hittade denhär länken om hedemorahöns som jag hört så mycket gott om. Dethär är visserligen uppfödare, tror jag, så helt opartiska är de väl inte. Men bilder finns! Hedemorahönor tycks kunna se ut precis hur som helst.

          Bland alla goda hönsegenskaper är väl krafsandet och ogräsutrotandet en fördel. Sånt gör väl inte ankor??




          finns ju en del ankor som äter mördarsniglar - hur är det med höns o dessa äckliga slemkryp - dom är väl för stora???
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-03-2008, 09:26
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Höns äter inga sniglar, inte ens små.
          Jag har faktiskt räknat ut att jag går med vinst. Fast det var innan maten blev så mycket dyrare vid årsskiftet.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          tudor
          Inlägg 24-03-2008, 20:38
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem sedan:
          16-08-2007
          Medlem nr: 12 071



          Hej
          Nu ändrar jag trådens inriktning och undrar hur det är med katter och höns. Jag har ett gäng katter, men är så sugen på att skaffa höns. Bondgårdrna har ju både och, men ska man rikta in sig på någon speciell ras??Vad säger ni som kan?
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-03-2008, 08:51
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Jag har katt, just nu bara en, har haft tre. Inga problem med hönsen. Som jag skrev tidigare kan dvärghönan vara lite väl tillitsfull ibland och promenera fram till katten, så Sebright är kanske inte det smartaste valet egentligen. Men hon är hemskt söt. Som sagt, antingen är de lätta att få tama eller duktiga på att klara sig själva, det verkar inte som om man kan få både och. Stora höns borde dock inte katten se som bytesdjur, utan ha respekt för. Jag hade en tam råka en gång som katterna var rädda för, vilket jag utnyttjade och ytterligare skrämde katterna genom att ropa råkans namn med mycket mörk röst och bete mig lite hotfull. När jag sen skaffade höns tyckte de automatiskt att de var obehagliga också, och jag använder fortfarande råkans namn med mörkt röstläge om katten går för nära hönsen, vilket jag även lärde den katten som aldrig hade träffat råkan. Katter reagerar mycket på olika röstlägen och går att uppfostra så.
          Mina katter har aldrig attackerat hönsen. Skulle det ske så skulle tuppen ingripa vilket nog också hade varit ett effektivt sätt att lära katten.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          morellen
          Inlägg 14-04-2008, 16:32
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem sedan:
          18-03-2005
          Medlem nr: 5 180



          Höns är trevliga!
          kan vara klokt att åka runt till folk som redan har o träffa lite olika sorter så man får en idé om vad man själv gillar sedan finns det även hönsutställningar...
          Det finns en hel del böcker om höns, jag rekomenderar en sväng till biblioteket eftersom du där kan få tag i äldre litteratur som kan ge en hel del. gillar höns i trädgård bäst hitills tror jag... Djurskyddsreglerna för fjäderfä är under omarbetning så för de aktuella får man söka på nätet längre fram i vår. I boken "höns" står en hel del om vilka regler som gäler utrymmesmässigt.
          Det är bra att satsa på en ordentligt inhägnad gård där varken fåglar eller annat kan ta sig in, då kan man ofta släppa ut hönsen även när det är höjd beredskap för fågelinfluensa och dessutom vet man att de är hyffsat säkra när man går hemmifrån
          Läs så mycket du kan i böcker o på nätet o försök köpa höns av nån som kan ställa upp o svara på alla frågor som dyker upp...
          ang ankor skall man tänka på att de MÅSTE ha möjlighet att bada. Höns o ankor kan funka ihop men ankor grisar ner rätt bra när de äter så det är inte alltid så lyckat. Dessutom kan ankor fungera som symptomlösa smittbärare när det gäller en del sjukdommar som drabbar höns.


          --------------------
          Ibland blir det mer växter än man plan(t)erat
           
          Citera
          MonAnd
          Inlägg 26-04-2008, 18:37
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          26-04-2008
          Medlem nr: 15 584



          Hej allihop!

          Vet inte om det här hör till tråden men ni tyckts veta mycket om höns. Jag undrar om ni har förslag på vilken sorts hönor som kunde vara lämpliga i trädgården utanför ett äldreboende. Vi har tidigare haft höns, till och från, där. Förra året så hyrde vi tre stycken från en bonde, värphöns? vet ej vilken sort. Men de blev väldigt framfusiga - kunde t ex hoppa upp på bordet och ta sill när vi åt ute och ta smörgåsen ur handen.
          Men de var ändå mycket omtyckta och gav liv till vår fina trädgård.
          Mvh Monica
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 26-04-2008, 18:47
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Jag föreslår stor kochin. Lugna, flyger inte. Ser väldigt gulliga ut. Dåliga äggläggare och lite kött men en av världens största raser.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          Heda
          Inlägg 07-05-2008, 06:33
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem sedan:
          04-03-2008
          Medlem nr: 14 393



          Själv har jag allehanda korsningar, de flesta har jag käckt fram själv! De ser trevliga ut och är trevliga och de värper bra! Vissa värper 6-7 ägg iveckan och andra ca 4-6 ägg i veckan, det räcker och blir över...har många grannar och bekanta som gärna köper ägg (mina är dyrare än "vanliga" köpe ägg men lite billigare än ekologiska ägg!) Faktiskt brukar de betala sig, inte alla månader men nästan! I vintras var första året som jag hade lite tillskottsbelysning (ett helt vanligt lysrör som fick vara tänt ett par timmar på kvällen) och även första vintern som jag var självförsörjande på ägg!

          Om man vill ha egna kullar och inte har äggkläckare så rekommenderas att köpa iaf en eller två hönor av någon ras som är ruvningsbenägna. Dessa raser brukar värpa lite sämre, eftersom de "skrockar" emellanåt, men är bra mammor! De raser som värper mest brukar inte vara intresserade av ruvning alls! En bra äggkläckningsmaskin kóstar runt 3 500:- så några hönor som ruvar är klart billigare. Själv föredrar jag äggkläckare. Man kan pyssla med kycklingarna lite varje dag och får tama, lugna höns. Jag brukar faktiskt ha dem i en kaninbur inne i huset i ca 3 veckor innan de får flytta ut till en egen "inhägnad" i hönshuset.

          Mellantunga raser är bra om man har mycket räv och vill ha hönsen frigående, de kan ofta flyga ganska bra och har större chans att undfly den otäcka röda. Små dvärgar sprätter inte sönder rabatterna så farligt och tar naturligtvis mindre plats och äter mindre mat!

          Höns är så trevligt och intressant, köp nu!!

          smile.gif
           
          Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 07-05-2008, 08:24
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Det är så roligt att läsa om era historier!

          Det verkligen kliar i fingrarna!! Men vi måste fixa trädgårdslandet och staketet först, sen höns..

          ( suck.. )


          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 12-01-2009, 14:52
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Hej Igen!

          Nu har jag funderat, mätt, funderat, mätt lite till, räknat, funderat... Och kommit fram till ungefär hur jag vill ha det. ( eftersom jag är tjej förbehåller jag mig rätten att ändra mig när som helst... laugh.gif )

          Jag vill ha ett par höns som ger mig "dags"behovet av ägg. Samtidigt låta en eller två kullar växa upp över sommaren, som sen får bli mat till vintern.

          Dvs självhushållande på både ägg och kyckling.

          Vilken ras jag vill ha vet jag inte än, men det kanske kan vara bra att börja med några blandraser innan?

          Hedemora är annars en favorit, dom är så fina!

          Vet precis vart jag vill ha hönshuset, ska stå på en liten "platå". Alltid torrt uppe och det finns både sol och skugga. Nära till en stor vildäng där dom kan gå och sprätta. Självklart under uppsikt med hagelbössan i högsta hugg... Finns en och en annan räv här.

          Måste bygga upp ett nytt hus från grunden. Har inte hittat några bra ritningar än, men jag letar.
          Har boken höns i trädgård som jag vid det här lagret säkert har läst hundra gånger nu... Hi hi.

          Någon som har förslag på vart man kan hitta ritningar?

          Mvh Kakan


          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 04-02-2009, 08:59
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          *puffar upp lite och hoppas på svar*


          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 13:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon