Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur stoppa motorfordon genom trädgården?, helst på ett vackert och trevligt sätt
          Natur liv
          Inlägg 16-02-2013, 13:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Efter att under några dagar ha beskådat hur fyrhjulingar med medar passerar igenom min trädgård i hög fart funderar jag nu på vad jag kan göra åt det. De har gång på gång kört över en trädplanta, igenom partytältet och med mycket små marginaler passerat min bil och husvagn. Det är bara en tidsfråga innan trädet går av eller att jag får repor i lacken.

          Eftersom den här vägen går till ett strövområde har jag hittills valt att inte sätta upp staket och grindar. De som stilla promenerar förbi och tar med eventuellt hundbajs har jag inget emot. Däremot vill jag inte att någonting förstörs eller att det blir oljud när jag är här för att koppla av.

          Just nu har jag satt upp tillfälliga linor märkta med varningstejp, men till sommaren vill jag göra något mer permanent och vackert. Hur kan jag på ett trevligt sätt avgränsa trädgården från motorfordon? Där fotgängare men inga mopeder eller fyrhjulingar kan passera. Skyltar? Kedjor? Häckar? Staket med öppningar? Odlingslådor?

          Har ni egna lösningar, sätt gärna in en bild eller beskriv hur ni har gjort?


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 16-02-2013, 14:40
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Är inte säker på att jag förstår riktigt - har du en väg genom tomten? Typ som grusvägar på landet går rakt genom att lantställe? Och är det då en riktig väg eller stig? Och är det en privat väg eller allmän väg?

          Spontant tänker jag staket med specialöppningar, som man kan hitta där vandringsstråk passerar kohagar.... Typ U-formade öppningar, eller någon form av stegar/steg som man får klättra på för att ta sig över
          Man kan ju använda gammalt trä, eller modernt smide - vad som passar bäst...

          Redigerat av KRT: 16-02-2013, 14:43


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 16-02-2013, 14:57
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (KRT @ 16-02-2013, 14:40) *
          Är inte säker på att jag förstår riktigt - har du en väg genom tomten? Typ som grusvägar på landet går rakt genom att lantställe? Och är det då en riktig väg eller stig? Och är det en privat väg eller allmän väg?


          Det är en väg i början, där jag parkerar min bil, och övergår i en stig när vägen har passerat genom trädgården. Vägen är en övervuxen kvarleva sedan området användes till gruvdrift. Det är privat mark även om man fortfarande ser att det har varit en väg. Jag försöker få de träd som har börjat växa på vägen att fortsätta växa och jag vill därför inte att motorfordon passerar.

          Jag har en avlångt partytält över "vägen" där jag äter, diskar, lagar mat och snickrar. Det är ingen tvekan om att det syns att det är privat mark, men av tradition har det antagligen använts som allmän väg då gruvdriften var igång och därefter när det en period var föreningsägt.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 16-02-2013, 15:03
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (KRT @ 16-02-2013, 14:40) *
          Spontant tänker jag staket med specialöppningar, som man kan hitta där vandringsstråk passerar kohagar.... Typ U-formade öppningar, eller någon form av stegar/steg som man får klättra på för att ta sig över
          Man kan ju använda gammalt trä, eller modernt smide - vad som passar bäst...


          Det där med en U-formad öppning låter som en bra lösning. Fotgängare kan passera, men rätt obekvämt/omöjligt för fordon. Hmmmm ... kanske en formation med sten och blommor i U-form på den sidan med stigen skulle passa bra. På den andra sidan där jag parkerar bilen är det lite svårare eftersom jag själv behöver använda den.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 16-02-2013, 15:12
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Hade inte det enklaste varit ett staket med en grind - så du kan stänga till vägen för andra men öppna för dig själv?

          Redigerat av KRT: 16-02-2013, 15:12


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 16-02-2013, 15:17
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Ja, det låter så enkelt när du säger det så. Kanske månar jag i onödan för de fotgängare som vill promenera, det finns ju faktiskt andra vägar in i skogsområdet. Jag tror att det skulle se trevligt ut med en gärdesgård och grind, passar ju ett gammalt torp i skogen.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 16-02-2013, 15:53
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          ta först reda på om det finns servitut eller sedvanerätt kring väg och stig innan du gör något. Finns inget sådant kan du spärra av på vilket sätt du än önskar.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 16-02-2013, 15:56
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Natur liv @ 16-02-2013, 15:17) *
          Ja, det låter så enkelt när du säger det så. Kanske månar jag i onödan för de fotgängare som vill promenera, det finns ju faktiskt andra vägar in i skogsområdet. Jag tror att det skulle se trevligt ut med en gärdesgård och grind, passar ju ett gammalt torp i skogen.

          Dt låter jättefint med staket och gärdsgård! Som du säger, perfekt till ett torp i skogen.
          Vill du att någon ska kunna gå igenom kan du ju göra två grindar, en lite till fotgängare (någon meter bred) och en stor till din bil (låsbar!)....


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 17-02-2013, 15:55
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (Jubbe063 @ 16-02-2013, 15:53) *
          ta först reda på om det finns servitut eller sedvanerätt kring väg och stig innan du gör något. Finns inget sådant kan du spärra av på vilket sätt du än önskar.

          Gäller det även för motorfordon? Man pratar ju nästan alltid om promenadstigar osv men jag hör sällan om vägar.

          Ett hinder behöver ju inte vara U-format, det räcker med att det går omlott något och att det är så brett att typ en barnvagn går emellan men inte en fyrhjuling.

          Däremot så tror jag att du borde informera (lapp/skylt) att det faktiskt ÄR privat mark och att du pga att motorfordonen förstör marken gör på detta sättet för annars kommer de bara att ta bort/sabotera hindret.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-02-2013, 16:07
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Jubbe063 @ 16-02-2013, 15:53) *
          ta först reda på om det finns servitut eller sedvanerätt kring väg och stig innan du gör något. Finns inget sådant kan du spärra av på vilket sätt du än önskar.


          Servitut finns inga, det kollade jag när jag köpte torpet. När det gäller sedvanerätt tror jag att det krävs en längre tidsperiod för att det ska gälla. Gruvdriften lades ned 1981 och först därefter har området kunnat användas på andra sätt än industriverksamhet. Jag tror inte att man skapar en sedvänja på så kort tid, eller vad tror ni?


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 17-02-2013, 16:22
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Peztis @ 17-02-2013, 15:55) *
          Gäller det även för motorfordon? Man pratar ju nästan alltid om promenadstigar osv men jag hör sällan om vägar.

          Ett hinder behöver ju inte vara U-format, det räcker med att det går omlott något och att det är så brett att typ en barnvagn går emellan men inte en fyrhjuling.

          Däremot så tror jag att du borde informera (lapp/skylt) att det faktiskt ÄR privat mark och att du pga att motorfordonen förstör marken gör på detta sättet för annars kommer de bara att ta bort/sabotera hindret.


          Terrängkörningslagen säger att det i alla fall är förbjudet att åkamed fordon i skogen om det är risk att skog tar skada. Det är helt klart att trädplantor i min trädgård riskerar att skadas när motorfordon kör över dem.

          Jag tänkte också att det behövs en skylt, jag vill ju hålla mig vän med de som bor här runtikring. Det kan ju helt enkelt vara okunskap som gör att de tror att det är allmän väg. De kanske irriterar sig på mig som parkerar bilen ivägen eller som ställer grillen mitt på promenadstigen.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 17-02-2013, 17:32
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Tror du det wskulle räcka med en skylt? Den kan kanske kommunen hjälpa dig att sätta upp om du talar snällt med dem.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 17-02-2013, 18:33
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Kanske du skulle börja med en skylt.

          Om den ignoreras så kommer de ju inte att bli överraskade över att det en dag är hinder på vägen.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Vinterflickan
          Inlägg 19-02-2013, 18:28
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          26-12-2010
          Medlem nr: 36 878



          CITAT (Natur liv @ 17-02-2013, 16:22) *
          Terrängkörningslagen säger att det i alla fall är förbjudet att åkamed fordon i skogen om det är risk att skog tar skada. Det är helt klart att trädplantor i min trädgård riskerar att skadas när motorfordon kör över dem.

          Jag tänkte också att det behövs en skylt, jag vill ju hålla mig vän med de som bor här runtikring. Det kan ju helt enkelt vara okunskap som gör att de tror att det är allmän väg. De kanske irriterar sig på mig som parkerar bilen ivägen eller som ställer grillen mitt på promenadstigen.


          Jo men jag tycker... har du satt upp ett partytält där du har dina grejjer och de ändå kör rakt igenom... det känns ju verkligen som att de borde fatta... Tycker du är väldigt omtänksam och mån om de som kör igenom, men hur måna är de om dig? De kan ju faktiskt fråga dig varför du satt upp de där grejjerna om de nu fått för sig att det är allmän väg?

          Men absolut, en skylt till att börja med men annars tycker jag du ska bygga på med dina hinder & göra dem så vackra som möjligt! Gärdesgård låter jättefint smile.gif
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 20-02-2013, 07:03
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Man kan ju göra ett trafikhinder av samma typ som används för att hindra motorfordon att köra på gångvägar . De används också som passage in i hagar, det är enklare än en grind.

          Motorfordon får ju varken köras på annans privata mark eller på strövområdets mark!
           
          Citera
          Plater
          Inlägg 20-02-2013, 08:58
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          30-06-2010
          Medlem nr: 31 636



          Några idéer:
          1) Staga upp träden som ska växa med en ställning av trästörar, det kör man ju inte på utan att det gör ont.
          2) Plantera en riktigt taggig häck, exempelvis av honungsrosor, som en levande mur. Då kan du klippa upp en smal "portal" med häcksaxen där man ska kunna gå genom, och tillstånd behöver du inte. Nackdelen är att det får hållas efter.
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 27-03-2013, 20:23
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Ett tips gällande övergångar eller där du vill tillåta personer men inga fordon är att gjuta en ganska hög trappa med 2-3 steg, Då kan du ha öppet och det blir insyn, men du slipper fordon.

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 07:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon