Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trappa
          malcolm
          Inlägg 07-07-2013, 14:43
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag måste bygga en ny yttertrappa och har lite funderingar på hur jag skall göra, den blir i tryckimpregnerat trä och så långt har jag bestämt mig. Tänker inte gjuta något utan ställa benen på trädgårdsplattor som jag travar under tills det blir rakt, gör stolparna av 70x70 mm trä och fäster reglar av 45x70 vågrätt för att skruva fast trallvirke (28x120) på. På insidan mot huset gör jag ett kryss för att det inte skall bli svajigt, stolparna (benen) gör jag så höga att man skall kunna fästa ett räcke på dem. Har funderingar på att bygga översta trallen så stor att jag får plats med en stol för att kunna sitta där och ta en fika när andan faller på och det är för varmt på baksidan av huset där solen ligger på hela eftermiddagen. Vad tror ni, kan mina planer vara realistiska, eller skall jag tänka om?

          Så här ser det ut nu, sista insteget är 35 cm högt, dvs. dubbla normala höjden för ett trappsteg. Sparkplåten i nederkant av dörren måste målas om och själva dörren i teak skulle inte må dåligt av lite olja.

          Bifogad fil  trappa.jpg ( 432.03k ) Antal nedladdningar: 140


          Redigerat av malcolm: 07-07-2013, 14:47
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 07-07-2013, 16:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag skall presentera en ritning sedan när jag installerat mitt CAD-program. Lite orolig är jag eftersom ni som känner mig vet att jag klagat på trötthet och orkeslöshet men ett projekt som detta kanske bara är nyttigt eftersom jag tycker det är roligt att bygga/konstruera och sonen kommer att hjälpa till.
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 07-07-2013, 18:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Eftersom jag också har trappbyggarplaner så vill jag följa den här tråden och ta del av förslag och ritningar. Jag har, precis som du malcolm, tänkt att ställa entrétrappan på betongplattor. Det fungerar säkert bra eftersom det bara handlar om två steg. Däremot förstår jag inte riktigt resten av konstruktionen, så där väntar jag på ritningen.

          Min trappa vill jag bygga på liknande sätt som den som nu håller på att rasa ihop, fast utvidga den så att jag får plats med en stol på översta steget. Visst kan det bli ett mysigt ställe att fika på? Speciellt när det blåser eller känns lite för ruggigt för att dra sig längre ut i trädgården.

          Trappan har en relativt enkel konstruktion med grova balkar liggande på varann, med olika längder. Den längsta längst ned och kortare uppåt. Mellan balkarna läggs trappstegsbrädorna. Jag tänker också precis som du använda mig av tryckimpregnerat virke även om det strider lite mot torpkänslan, men det dröjer ju bara något år så har det blivit gråare (och lite mer gammaldags). Balkarna vill jag måla i svart falu rödfärg (eller hur man nu ska säga).

          Jag skickar med en bild på den nuvarande trappan, där framförallt balkarna håller på att ätas upp av väder och vind.


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Trappan.JPG ( 48.4k ) Antal nedladdningar: 6
           


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 07-07-2013, 18:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Vår betongtrapp (som sjunger på sista versen) hade bara två räcken i metall på var sida samt ett löst tak. När taket vek sig av snö- och ismängden från taket (tackar gudarna för att ingen stod och låste dörren!) så gjorde vi om hela med en lite mer förstukvist-aktig historia. Vi har idag en liten bänk på vardera sida om dörren och jag ÄLSKAR dessa bänkar! helt underbart att sitta där på våren i de första solstrålarna och läsa inlindad i en filt. Dessutom är bänken vid dörröppningen superbra att ställa ifrån sig saker på när man ska öppna eller låsa.

          Så om ni har möjlighet, bygg så stort att ni har möjlighet att sitta där!

          Malcolm, när jag hör din beskrivning låter det som att trappen eg är helt fristående, dvs inte alls sitter fast i huset. Stämmer det?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 07-07-2013, 20:24
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag säger som Peztis. Era idéer om plats till en stol är bra, men ännu större så man får plats med (väggfasta)små bänkar är kanon!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-07-2013, 21:56
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det gäller bara att de där bänkarna inte blir avställningsplats för all möjlig bråte som man inte vill ha med sig in rolleyes.gif
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 08-07-2013, 10:38
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (Peztis @ 07-07-2013, 19:56) *
          Malcolm, när jag hör din beskrivning låter det som att trappen eg är helt fristående, dvs inte alls sitter fast i huset. Stämmer det?

          Nej, jag tänker inte fästa trappan i huset men om det inte känns stabilt skall jag klä sidorna med råspont som jag sedan målar med Falu rödfärg. Skall inte ha fasta bänkar utan en hopfällbar "däckstol" som jag köpt på Biltema, den har också en liten bäkskiva som man kan fälla ut och ställa kaffekoppen på.

          http://www.biltema.se/sv/Bat/Mobler-och-in...med-bord-25372/
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 08-07-2013, 23:13
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Snälla Malcolm förlåt! Men jag måste fråga Naturliv vet du vad det är för färg på dörren?


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 09-07-2013, 18:04
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          CITAT (Huggorm @ 07-07-2013, 22:56) *
          Det gäller bara att de där bänkarna inte blir avställningsplats för all möjlig bråte som man inte vill ha med sig in rolleyes.gif


          Dom fyller en funktion även så smile.gif
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 10-07-2013, 06:11
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Åå, en trapp-tråd! Precis vad jag behöver!
          Förlåt om jag blandar mig i med mina egna problem här, men jag gissar att ni som läser den här tråden gillar trappor.

          Jag har just nu ett litet trapproblem då jag håller på och ska bygga en altan framför ett litet hus. Altanen kommer bli i marknivå och för att kunna kliva in genom ytterdörren måste man ha ett trappsteg mellan altanen och ytterdörren eftersom det blir en höjdskillnad.
          Altanen blir inte så stor och jag hade tänkt mig ett steg utanför dörren bara som en avlång låda, bara som ett vanligt trappsteg i en trappa. Man får stå på altanen och låsa upp dörren, öpna den och kliva på lådan och sen in genom dörren.
          Min pappa menar istället att man bör ha en större avsats, så man kliver upp på och låser upp dörren och kan öppna den och fortfarande stå kvar på trappsteget/avsatsen.

          Jag gillar inte den idén eftersom altanen inte är så stor och att det blir dumt med en liten altan i två etage, men samtidigt har jag lite svårt att tänka mig hur det blir att gå in och ut genom dörren med det här trappsteget jag tänker mig. Vill ju inte bygga klart, gå in genom dörren och känna att det inte fungerar. Fram tills nu har det varit stenplattor på marken och en större trappavsats utanför dörren i betong, så som min pappa vill bygga i trä.

          Nån som har åsikter eller erfarenheter? Råd emottages tacksamt!


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 10-07-2013, 06:33
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Klint @ 09-07-2013, 00:13) *
          Snälla Malcolm förlåt! Men jag måste fråga Naturliv vet du vad det är för färg på dörren?


          Jag antar att det är dörren till mitt torp du menar. Jag vet inte vad det är för färg med säkerhet, men jag tror att det ska efterlikna guldockra. När jag så småningom behöver fräscha upp dörren, så blir det i alla fall guldockra linoljefärg. Den ser likadan ut i mina ögon.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 10-07-2013, 06:45
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 10-07-2013, 07:11) *
          Nån som har åsikter eller erfarenheter? Råd emottages tacksamt!


          Jag kan nog tycka att det är smidigast med ett trappsteg som i alla fall är lika djup som dörren sticker ut när den är öppen. Det kan säkert fungera bra att stå ett steg ned och låsa upp (om det inte är alltför kortväxta som behöver använda låset).


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 10-07-2013, 10:43
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 10-07-2013, 07:11) *
          Nån som har åsikter eller erfarenheter? Råd emottages tacksamt!

          Tycker din idé med "lådan" verkar bäst, jag skulle ha gjort likadant hemma hos mig men översta steget är så litet att det inte blir något kvar att stå på.

          CITAT (Natur liv @ 07-07-2013, 19:14) *
          Trappan har en relativt enkel konstruktion med grova balkar liggande på varann, med olika längder. Den längsta längst ned och kortare uppåt. Mellan balkarna läggs trappstegsbrädorna. Jag tänker också precis som du använda mig av tryckimpregnerat virke även om det strider lite mot torpkänslan, men det dröjer ju bara något år så har det blivit gråare (och lite mer gammaldags). Balkarna vill jag måla i svart falu rödfärg (eller hur man nu ska säga).

          Falu rödfärg passar inte att måla på tryckimpregnerat virke, det är främst till för ohyvlat virke. Impregnerqaqt skall man överhuvud taget inte måla, i alla fall inte första året.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 10-07-2013, 14:52
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Nä, impregnerat är inget kul att måla för det lossnar lättare även om man gjort allt arbete enl konstens alla regler! I o f s finns det många olika konstnärer och ismer...


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 10-07-2013, 14:56
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Det är samma med galvaniserad plåt och det är nog därför färgen på sparkplåten på min ytterdörr har flagnat.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 10-07-2013, 14:58
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Anna-Karin. ska allt byggas i ett stycke eller i två sektioner?

          Vad jag är ute efter är att skulle ni inte kunna bygga din variant först och känner ni att den inte funkar så är det ju lätt att ta bort detta lilla trappsteg (som är fristående men fastskruvad i hus eller altan) och ersätta med pappas version, dvs ställa dit den mindre altanen på den lite större altanen.

          Ut till vår altan så har vi bara ett litet steg och det funkar bra men visst kanske det skulle vara ännu bättre om det varit större men då hade inte resten av altanen fungerat. Det lilla steget är byggt i trä och fastskruvat med gångjärn i husväggen så man kan vinkla upp det och sopa där under.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 11-07-2013, 06:30
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Smart Peztis. Det blir inget högt steg och "bakom" dörren är en trappa och "framför/mitt emot" är en rabatt, så altanen blir inte så bred, just vid ytterdörren blir det som lite "L-form" och det blir ont om plats där. Vad jag är rädd för är att det känns som att man ska "trilla ut" när man öppnar dörren om det är ett för litet steg utanför. Att höra hur du som har gjort så på egen altan tycker det känns är intressant. Men att först göra klart och sen se vad som passar och göra ett löst trappsteg och skruva fast ovanpå är nog smart. Funkar det inte med en "liten låda" får man väl bygga en stor.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  lillstuga.jpg ( 140.66k ) Antal nedladdningar: 102
           


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 11-07-2013, 09:23
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          CITAT (Natur liv @ 10-07-2013, 07:33) *
          Jag antar att det är dörren till mitt torp du menar. Jag vet inte vad det är för färg med säkerhet, men jag tror att det ska efterlikna guldockra. När jag så småningom behöver fräscha upp dörren, så blir det i alla fall guldockra linoljefärg. Den ser likadan ut i mina ögon.

          Ja det var vi ganska säkra på att vi skulle ha tills vi provmålade,det blir väldigt brunt och efter det har jag läst hur mycket som helst bla kan den gå i rosa usch det är jättesvårt


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 11-07-2013, 13:32
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (Peztis @ 10-07-2013, 15:58) *
          Vad jag är ute efter är att skulle ni inte kunna bygga din variant först och känner ni att den inte funkar så är det ju lätt att ta bort detta lilla trappsteg (som är fristående men fastskruvad i hus eller altan) och ersätta med pappas version, dvs ställa dit den mindre altanen på den lite större altanen.

          Risken med att ha en avsats som sticker ut är att man snubblar på den när man skall gå förbi.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 12-07-2013, 14:26
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Visst är det så, malkolm. Därför är det ju bra om man kanske kan göra den i annan färg eller att på något sätt markera den.

          I vår trapp ned till källaren har de gjort ett litet konstigt sista steg längst ned som är ca 3 cm högt, det gillar jag inte!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 11:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon