Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ny kamera! Råd tips!
          xlxl67
          Inlägg 15-01-2011, 13:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          Jag skall köpa ny kamera snart igen tänkte jag. Är bortskämd med kompaktkameran men det blir ju begränsad kvalitet på bilderna samt att det blir för få bra foton.

          Kollar på en D90 med standardobjektiv fast funderar på ett macroobjektiv. Dock får jag skjuta till ett x antal tusenlappar extra. Har tänkt fota tll att börja med med autoinställningar samt macrofunktionen precis så som jag fotade med digitalkameran.

          Vad har ni för kameror? Fördelar nackdelar? Exempelbilder ni är nöjda med? Kör ni autoinställningar?
          Har ni några tips inför köpet? Tips vid fotograferingen? Fotofilosfi? Drömkamera? Drömbilden?

          Jag tänker främst fota insekter, blommor. Jag vill inte ha utsuddad bakgrund så vad jag förstår bör jag ha en liten sensor?!
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-01-2011, 16:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Av de kameror som finns under 10 lappar så har Canon 550 fått bästa betyget i Kamera & Bild. Kolla deras tester på nätet!!. Nicon's NYA utgåva av 3100 har också fått bra betyg. Och så finns det förstås Pentax nya, och A1'an och... ja, det finns hur många som helst.
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 15-01-2011, 17:13
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          Ja är det den där eos 550? Min bror har lit objektiv till Nikon så det får nog bli en sådan. Helst inte över 10.000...tror jag
           
          Citera
          Lokan
          Inlägg 15-01-2011, 17:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem sedan:
          06-11-2009
          Medlem nr: 26 737



          Gå in på Cyberfoto och titta runt! Om din bror har äldre objektiv så kanske dom inte passar till kameran du tänkt köpa! Alla nya passar inte heller till alla kameror av samma märke. Man får vara noga där flirting.gif
          Cyberfoto har annarsockså en väldigt bra sajt med omdömen på det mesta och där står också vad som passar till vad! Det bästa är väl att gå in i nån stor affär och 'klämma' lite på olika kameror och se hur dom känns!

          Redigerat av Lokan: 15-01-2011, 17:37


          --------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 15-01-2011, 18:17
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Vi har canon eos 550d och är superdupernöjda. Eller, det är mannen i huset som släpar den överallt. Själv har jag en liten nikon coolpix som har usel kvalite i bilderna men de duger till det jag fotar till.
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 15-01-2011, 20:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          CITAT (Lokan @ 15-01-2011, 17:37) *
          Gå in på Cyberfoto och titta runt! Om din bror har äldre objektiv så kanske dom inte passar till kameran du tänkt köpa! Alla nya passar inte heller till alla kameror av samma märke. Man får vara noga där flirting.gif
          Cyberfoto har annarsockså en väldigt bra sajt med omdömen på det mesta och där står också vad som passar till vad! Det bästa är väl att gå in i nån stor affär och 'klämma' lite på olika kameror och se hur dom känns!


          Tack för tipset! smile.gif Jag var inne på en butik och fick känna på d90 och den var väldigt tung jämfört med kompakten men det är bara att anpassa sig om man vill upp i kvalitet.

          CITAT (Anma @ 15-01-2011, 18:17) *
          Vi har canon eos 550d och är superdupernöjda. Eller, det är mannen i huset som släpar den överallt. Själv har jag en liten nikon coolpix som har usel kvalite i bilderna men de duger till det jag fotar till.


          Denna har jag också läst en del om och den verkar vara i princip exakt lika bra som nikon-varianten. Har du några bilder med 550d?
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 15-01-2011, 20:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (xlxl67 @ 15-01-2011, 20:10) *
          Tack för tipset! smile.gif Jag var inne på en butik och fick känna på d90 och den var väldigt tung jämfört med kompakten men det är bara att anpassa sig om man vill upp i kvalitet.
          Denna har jag också läst en del om och den verkar vara i princip exakt lika bra som nikon-varianten. Har du några bilder med 550d?

          Du får PM.

          Många säger att canon har överlägset bäst bildkvalitet i klassen, men jag vet inte.

          Redigerat av Anma: 15-01-2011, 20:17
           
          Citera
          Tikka
          Inlägg 15-01-2011, 20:30
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem sedan:
          17-12-2002
          Medlem nr: 497



          Du kan även gå in på Fotosidan och läsa vad som sägs där om kameror.
          Sen kan du alltid ta en sväng in till min gubbe på jobbet wink.gif endera dagen o prata kamera o objektiv om du känner för det för vi har en D90 med lite olika objektiv.
          Vi köpte kameran på scandinavian photo, vi hade en del objektiv sedan innan som fungerade på denna kameran och nåt har vi köpt på Tradera till bra pris. Vi är nöjda kan jag säga.
          Fast det är mest min man som har koll på allt detta, jag bara använder wink.gif


          --------------------
          ************************************************************
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 16-01-2011, 16:58
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          Jag trillar in på hans rum ngn dag. Dock inte imorgon - är fortfarande sjuk :/
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 16-01-2011, 20:36
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          www.prisjakt.nu
          bra hjälpmedel i kamerajakten
          D90 börjar väl ha några år på nacken? finns det ingen efterföljare? Fördelen med D90 är väl annars att den har en stor sensor än vanligt..


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Tobb
          Inlägg 18-01-2011, 00:51
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 196
          Medlem sedan:
          02-01-2005
          Medlem nr: 4 816



          D90 har en normalstor sensor i förhållande till övriga kameror i denna klass, 23.6 x 15.8 mm, och motsvarande för Canon är ca 22 mm.
          Fullformatskameror har dock en sensor på ca 35 mm breda.

          Kolla på blocket hur mycket en Canon 40D kostar, de är lite äldre men är fortfarande en bra kamera. Jag är dock en Canonälskare, så jag har inte så mycket information om hur Nikon är..


          Drömkamera: en Canon 5D mark III, hoppas jag, men den har inte ens kommit ut i handeln. Så än så länge är det väll en Canon 1Ds Mark III eller vilket nummer som nu är senast... tongue.gif

          Jag har också trott att det är skillnad på sensorer och vad man får för DOF,Depth of Field
          http://www.have-camera-will-travel.com/fie...p_sensor_-.html
          Men så googlar jag och hittar denna länk och blir än mer fundersam...?

          Och om du vill fota macrofoto, så se till att hitta ett fast macroobjektiv som passar, små saker upp emot 150 mm, och lite större saker passar 90 mm också. Jag har ett Sigma 150 mm 2.8 och fotar lite insekter med och andra små saker. Men om man även vill fota landskap så behöver man använda sig av ett 18-85, 17-70 eller liknande så att man får en bra vidvinkel för att inte behöva backa så mycket för att fota grupper, hus, landskap eller bara när man har saker i vägen så man inte kan backa.

          Men vad ska man välja av Canon eller Nikon? Båda, om man ska lyssna på de som har dem. Så det är egentligen bara upp till var och en vilka grejor man vill ha på kameran.

          Mycket av fotograferingen är ljussättning också, spec vid macrofoto kan man behöva höga bländartal för att få skärpa över ett större område så man ser mer av insekten i skärpa. Och om man fotar nära med ett macroobjektiv så kommer man ändå få en fint släpp i bakgrunden.

          Ett alternativ till att köpa ett fast macroobjektiv är att köpa ett "fusk-macro" för att på så sätt både få ett objektiv som är reletivt bra på macrofoto, och samtidigt få ett allroundobjektiv. Där gillar jag Sigma 17-70, och nu finns det en uppföljare med snabbare autofokus!

          Men nu dax att sova! =)


          --------------------
          [reklam] Hej [/reklam]
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 06:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon