Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med valnötsträd
          heinrich_stubel
          Inlägg 18-03-2012, 02:28
          Länk hit: #1


          Gäster






          Hejsan!

          Det är så att jag fick ett valnötsträd i gåva av en bekant från USA, men dessvärre ser det inte ut att växa så bra (trots att jag lagt ner hela min själ i dess omvårdnad) sad.gif

          Planterade trädet på gården (bor i villa), ganska nära en vinbärsbuske av okänd sort. Till en början verkade det växa bra, men eftersom jag är väldigt mån om trädet försökte jag finna information om växter (är nybörjare) i böcker på mitt lokala bibliotek. Såg att många böcker förespråkade sk beskärning i syfte att få träd att växa fortare, vilket lät väldigt intressant.

          Så jag gjorde helt enkelt så att jag kapade trädet högst upp och skar av alla grenarna (trodde det skulle växa ut dubbelt så många nya), och till min stora förvåning har inga nya friska grenar vuxit ut alls, utan trädet ser helt enkelt ut att må väldigt dåligt sad.gif Har vattnat bra och så, fattar inte varför inga nya grenar kommer, ska jag beskära mer kanske?

          Snälla, jag måste verkligen ha hjälp med detta för jag gillar mitt fina träd, plus att min bekanta som gav mig denna underbara växt kommer på besök i Juli eller Augusti, och skulle nog bli sårad om hennes fina träd gått en olycklig väg till mötes sad.gif

          Mvh,

          Heinrich

          Redigerat av heinrich_stubel: 18-03-2012, 03:10
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-03-2012, 07:02
          Länk hit: #2


          Gäster






          Valnötsträd bör nog inte beskäras alls, har du kapat toppen så växer det inte ut någon ny topp. Valnötsträd tillhör "blödare" dvs klipper du i det när saven stiger är risken stor att det blöder ihjäl. Det man kan göra med valnötsträd är att stamma upp dem, dvs ta bort någon gren som växer lågt för att få fram en stam. Detta görs i så fall under JAS perioden. Att kapa grenar gillar det nog inte....
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 18-03-2012, 07:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Börja med att berätta hur stort ditt träd är, var du bor (zon)?
          Men som Gunilla säger, valnötsträd beskär man inte, annat än om det är någon gren som växer väldigt olyckligt. Varför man öht skulle klippa toppen på ett träd övergår mitt förstånd, då blir det ju en slags buske snarare än träd?!?!?!?

          Vad du än gör så klipp INTE MER!!!! Försök i stället få trädet att överleva, för det är inte alls säkert att det överlever. Vattna så fort det blir varmare, och om det blir torrt. Försök håll undan ogräs, gräs etc från rotsystemet och låt trädet vara.

          Ett grundläggande tips angående beskärning - man kan inte beskära alla träd likadant. Det du läste handlade kanske om äppelträd eller så, valnöt är något helt annat. En del träd, te.x körsbär, blöder, dvs sav rinner ur snitten, och träden kan faktiskt blöda ihjäl....


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-03-2012, 08:18
          Länk hit: #4


          Gäster






          Att försöka påverka något att växa snabbare är dömt att misslyckas vare sig det gäller växter, buskar eller träd. Naturen har sin gilla gång och det bästa resultatet får man om man accepterar detta faktum.

          Det man kan göra för att växter skall utvecklas optimalt är att läsa på vilken växtmiljö som är lämplig, göra bra odlingsbäddar med dränering och rätt sorts jord, vattna, gödsla och håll ogräsfritt.

          ...och en sak till...om man köper dyra växter skall man inte snåla med jorden för då blir det iaf ingenting. Billig planteringsjord har tagit död på många fina växter.
           
          Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 18-03-2012, 18:51
          Länk hit: #5


          Gäster






          Tackar tackar för de utförliga svaren thanks.gif

          Angående vilken zon jag bor i, så utspelar sig det hela i en villaträdgård i Helsingborgs nordvästra delar. Själva storleken på trädet skulle jag tippa är ungefär som en frysbox från electrolux av den mindre sorten.

          Då vet jag i alla fall att jag inte ska beskära mera, och jag får helt enkelt hoppas att trädet tar sig nu i vår.

          Trädet växer förresten intill en aningens vild vinbärsbuske. Undrar då om jag kanske ska klippa ner/slå sönder denna i syfte att förhindra att dess rötter snor valnötsträdets näring? help.gif

          Är oerhört tacksam över alla rundhänta människor som tar sig tid att hjälpa en eventuellt blivande botaniker som jag thanks.gif

          Redigerat av heinrich_stubel: 18-03-2012, 18:53
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 18-03-2012, 19:05
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Då är iaf klimatet gynnsamt, det är absolut en fördel. Angående vinbärsbusken så skadar det nog inte att ta bort den, om du själv tror att den kan vara för nära trädet.


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-03-2012, 20:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Har för mig valnöt avsöndrar ett ämne från rötterna som gör att andra buskar och träd trivs sämre i dess närhet, men annars är det väl bara att ta veck vinbärsbusken för att vara säker så den inte konkurrerar.
           
          Citera
          Tobb
          Inlägg 18-03-2012, 21:04
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 196
          Medlem sedan:
          02-01-2005
          Medlem nr: 4 816



          Hemma har jag ett svart valnötsträd som jag har dragit upp från nöt. Nu är det ca 5 meter högt och växer på ganska bra, det står dock ganska för sig själv bara med en stor ask fem meter ifrån och skugga på förmiddagarna.

          Några vintrar sedan när det fastnade mycket snö på toppskottet så bröts det av, men nu har en av sidogrenarna tagit över rollen som toppskott det är bara lite småkrokigt där brottet skedde. Så efter en sådan behandling har den i alla fall repat sig smile.gif


          --------------------
          [reklam] Hej [/reklam]
           
          Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 18-03-2012, 23:16
          Länk hit: #9


          Gäster






          Tack för råden. Kan meddela att jag följt dem till punkt och pricka smile.gif

          Slog sönder vinbärsbusken i den mån det gick med ett brännbollsträ, och imorrn ska jag gräva upp rötterna och ta bort det sista smile.gif

          Redigerat av heinrich_stubel: 18-03-2012, 23:17
           
          Citera
          mojan
          Inlägg 19-03-2012, 17:34
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem sedan:
          18-03-2007
          Medlem nr: 9 395



          CITAT (heinrich_stubel @ 18-03-2012, 23:16) *
          Slog sönder vinbärsbusken i den mån det gick med ett brännbollsträ, och imorrn ska jag gräva upp rötterna och ta bort det sista smile.gif



          Varför ett brännbollsträ? giggle.gif I trädgården brukar man använda secatör (en sorts grov sax för kvistar). Inte illa ment. flirting.gif


          --------------------
          Zon 3
           
          Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 19-03-2012, 17:49
          Länk hit: #11


          Gäster






          CITAT (mojan @ 19-03-2012, 17:34) *
          Varför ett brännbollsträ? giggle.gif I trädgården brukar man använda secatör (en sorts grov sax för kvistar). Inte illa ment. flirting.gif

          Jo, det förstår jag, men hittade inget annat redskap, så plötsligt såg jag mina bortresta grannars baseballträ/bränbollsträ stå lutad mot deras hus, så tänkte det var bättre än inget smile.gif

          Redigerat av heinrich_stubel: 19-03-2012, 17:49
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 19-03-2012, 19:58
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Jag anar ett samband här: du har alltså ingen sekatör, ändå kapade du ju toppen och kvistarna på ditt valnötsträd? Gjorde du det också med ett brännbollsträ eller något annat tillhygge du fick syn på??? confused.gif

          Och varför så bråttom? Vinbärsbusken hade väl inget ont gjort. Vill det sig illa har du varken ett levande valnötsträd eller en vinbärsbuske.

          Jag blir, märker jag, alldeles onödigt upprörd över detta. Att äga en trädgård ser jag som en filosofisk fråga: man gör observationer, skaffar information, gör ett ingrepp i naturen och funderar över resultatet. Där har du gjort en bra början, fast resultatet (det stympade valnötsträdet) ser kanske inte så lysande ut. Ofta handlar en trädgård också om tid och tålamod. Något att öva på?


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 19-03-2012, 20:14
          Länk hit: #13


          Gäster






          Fågelvägen: Kapade och skar av valnötsträdes grenar med en vanlig kökskniv (men märkte att det inte var det bästa, fick hugga etc). Att ta ner en hel vinbärsbuske med hjälp av en kökskniv kändes inte så effektivt, så slog som sagt sönder busken istället, och eventuellt imorrn skall jag gräva upp rötterna/resterna, med hjälp av en spade (som jag givetvis skall köpa)

          Gav mig på busken för att jag misstänkter att den tar mitt träds näring, och tänkte att ju snabbare jag åtgärdar det, desto snabbare kanske valntsträdet kan ta sig.

          Både tid och tålamod har jag, det handlar nog mer om att jag får för mig att testa en ny frisk idé som sedan visar sig vara ganska dålig sad.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-03-2012, 22:50
          Länk hit: #14


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (heinrich_stubel @ 19-03-2012, 20:14) *
          Fågelvägen: Kapade och skar av valnötsträdes grenar med en vanlig kökskniv (men märkte att det inte var det bästa, fick hugga etc). Att ta ner en hel vinbärsbuske med hjälp av en kökskniv kändes inte så effektivt, så slog som sagt sönder busken istället, och eventuellt imorrn skall jag gräva upp rötterna/resterna, med hjälp av en spade (som jag givetvis skall köpa)

          Gav mig på busken för att jag misstänkter att den tar mitt träds näring, och tänkte att ju snabbare jag åtgärdar det, desto snabbare kanske valntsträdet kan ta sig.

          Både tid och tålamod har jag, det handlar nog mer om att jag får för mig att testa en ny frisk idé som sedan visar sig vara ganska dålig sad.gif

          Hur ser snittytorna ut efter att du huggit av grenarna med en kökskniv, är det hackigt och ojämnt? Sådant skall göras med en riktigt vass kniv så det blir raka och jämna snitt, och kniven skall gärna desinfekteras före också. Men ser det inte för bedrövligt ut, så försök inte göra om det nu.

          Hur nära står den där vinbärsbusken? Det är dumt att gräva upp den och samtidigt gräva sönder rötterna på valnötsträdet också. Bättre då att såga busken jämns med marken och lägga en tidning och ett par spadar jord över stubben så dör den.

          Sedan föreslår jag att du läser på före du hittar på nästa grej i trädgården. Jag har en känsla av att du exempelvis är en av de som impulsbeskär dina äppelträd utan att först ta reda på hur man gör flirting.gif
           
          Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 23-03-2012, 01:30
          Länk hit: #15


          Gäster






          Trädet ser tyvärr itne ut att återhämta sig det minsta thumbdown.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-03-2012, 05:50
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Tror herr stubel behagar skämta med oss men det är nog bara han själv som tycker att han är rolig. wacko.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Kutas
          Inlägg 28-03-2012, 13:38
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          12-05-2010
          Medlem nr: 30 085



          Visst driver han med oss så det slår härliga till.

          Men jag tycker att han driver på ett roligt sätt och låter man sig luras så får man väl skylla sig själv !!!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 10:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon