Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Geocaching, Någon mer?
          Rebecca
          Inlägg 16-05-2013, 06:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Har för någon månad sen upptäckt geocaching på riktigt. Så HIMLA roligt!! Som när man var liten och ville gå på skattjakt mest hela tiden. Cachar med min telefon och appen c:geo. Synd bara att jag inte upptäckt detta tidigare!! Någon mer som pysslar med denna roliga fritidsgrej?

          yahoo.gif

          För er som inte vet vad geocaching är: man kan säga att det är en skattjakt ute i verkliga livet. Någon lägger ut en burk med en loggremsa (och ibland lite småsaker) och är noga med att kolla exakt vilka koordinater som burken är utlagd på. Jag som cachare kan sedan se att det ligger en cache på dessa koordinater, sen får jag med hjälp av en gps ge mig ut och leta. Oftast kommer man till "nollpunkten" eller "ground zero", där SKA cachen finnas, men den är ofta klurigt eller fiffigt gömd så ibland får man diskret leta en liten stund. När man väl har hittat burken skriver man upp sig på loggremsan, och sedan loggar man även den cachen på hemsidan geocaching.com. Där kan man även lära sig mer om man är intresserad!


          --------------------
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 16-05-2013, 06:40
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag själv gör det inte men jag har en trädgårdsväninna i Tyskland som sedan några år är en hängiven cachare.

          Vart hon än kommer så måste hon leta upp en burk
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-05-2013, 06:50
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag har en kompis som håller på så jag har varit med honom några gånger
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 16-05-2013, 11:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Jag har kört en egen variant. Jag letar upp de där R:en på gröna kartan, och så går jag dit. Ofta hittar man ingenting, men det gör inget. Det är ju ändå bara för motionens skull, och för nöjet att knata lite i naturen.

          //T
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-05-2013, 11:53
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Förlåt om jag är lite negativ nu men geocacharna borde ta mer hänsyn till djurlivet, jag har hört om fall där folk vallfärdade till platser med typ pilgrimsfalkshäckning eller så, det kände de säkert inte till och det var inte meningen att störa, men häckningen blir spolierad i alla fall.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 16-05-2013, 16:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          CITAT (Myosotis @ 16-05-2013, 12:53) *
          Förlåt om jag är lite negativ nu men geocacharna borde ta mer hänsyn till djurlivet, jag har hört om fall där folk vallfärdade till platser med typ pilgrimsfalkshäckning eller så, det kände de säkert inte till och det var inte meningen att störa, men häckningen blir spolierad i alla fall.


          Tråkigt om det går till på det sättet för det är absolut inte tanken med geocaching! Idén är att man ska komma ut i naturen och uppleva platser som de som lagt ut gömmorna tycker är intressanta/spännande osv. Självklart ska största hänsyn tas till naturen! Den kommer alltid i första hand. Det är faktiskt ganska bra koll på de gömmor som ligger ute (kanske inte i det fallet du beskriver tyvärr då), men det finns en grupp som håller koll och tittar på lämpligheten på nya cacher.

          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-05-2013, 07:40) *
          Jag själv gör det inte men jag har en trädgårdsväninna i Tyskland som sedan några år är en hängiven cachare.

          Vart hon än kommer så måste hon leta upp en burk


          Jag är redan fast - åker jag till ett nytt ställe måste jag kolla upp om det finns nån gömma i närheten!


          --------------------
           
          Citera
          Annana
          Inlägg 16-05-2013, 18:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 183
          Medlem sedan:
          01-07-2010
          Medlem nr: 31 692



          Vi har cachat sedan snart fem år tillbaka! Dock mindre tid för det sen vi fick barn men det är en mycket bra underhållning som ger motion! 😄👍


          --------------------
          *Trädgårdsland * Växthus * Höns *- livet på landet leker!
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 16-05-2013, 18:24
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          CITAT (Annana @ 16-05-2013, 19:21) *
          Vi har cachat sedan snart fem år tillbaka! Dock mindre tid för det sen vi fick barn men det är en mycket bra underhållning som ger motion! 😄👍


          Visst är det roligt? Det kanske blir mer aktivt sen när barnen blir lite äldre? Kan tänka mig att jag kommer hålla på med detta många år framöver. Hade detta funnits när jag var barn hade jag dessutom varit helt galen i detta redan från när jag var liten smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 16-05-2013, 18:27
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          CITAT (Myosotis @ 16-05-2013, 12:53) *
          Förlåt om jag är lite negativ nu men geocacharna borde ta mer hänsyn till djurlivet, jag har hört om fall där folk vallfärdade till platser med typ pilgrimsfalkshäckning eller så, det kände de säkert inte till och det var inte meningen att störa, men häckningen blir spolierad i alla fall.


          Bra att du tar upp det men det är nog inte bara geocachare som missar "hänsyn i naturen".
          Tänk lite extra på att ex inte släppa hunden lös hur som helst.
          Även jägare kunde tänka på detta...
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 16-05-2013, 20:12
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (xlxl67 @ 16-05-2013, 19:27) *
          Bra att du tar upp det men det är nog inte bara geocachare som missar "hänsyn i naturen".
          Tänk lite extra på att ex inte släppa hunden lös hur som helst.
          Även jägare kunde tänka på detta...


          Halaj!

          Ja. Och bär-och svampplockare. Och vandrare. Och mountainbikecyklister.
          Frågan är om det är lämpligt att själva markägaren kan klampa omkring hur som helst. Han kan ju trampa på några fågelägg. Att det inte var meningen är ju inget förmildrande.
          Jag ser bara en lösning på problemet:
          Stängsla in allt som kallas ”natur”. Sen måste man ansöka om tillstånd för att beträda marken innanför.

          Trollar jag? Nej.
          Raljerar jag? Ja.

          //T
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 16-05-2013, 20:25
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jösses, Tapio - skrivklåda?
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 16-05-2013, 21:29
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Okej, som trådskapare tycker jag det börjar bli lite väl offtopic nu.


          --------------------
           
          Citera
          jannegbg
          Inlägg 17-05-2013, 09:25
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          17-05-2013
          Medlem nr: 78 170



          CITAT (Myosotis @ 16-05-2013, 12:53) *
          Förlåt om jag är lite negativ nu men geocacharna borde ta mer hänsyn till djurlivet, jag har hört om fall där folk vallfärdade till platser med typ pilgrimsfalkshäckning eller så, det kände de säkert inte till och det var inte meningen att störa, men häckningen blir spolierad i alla fall.

          Jag tror inte att det du relaterar till har med geocaching att göra! Alla platser där det finns gömmor skall följa ett regelverk som inkluderar naturhänsyn (i alla fall om de är registrerade via geocaching.com). Och communityn brukar hjälpas åt att hålla koll.

          Janne A.K.A. jasy
          http://jasygeocaching.wordpress.com/

           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 17-05-2013, 20:36
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Woooh, nu löste jag tillsammans med en bekant en (för mig som nybörjare) svår mysteriecache! Och VILKEN känsla!! Fruktansvärt nöjd när jag till slut hittade burken efter att ha klurat hela kvällen.

          yahoo.gif


          --------------------
           
          Citera
          bergvallmo
          Inlägg 29-05-2013, 19:36
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem sedan:
          14-11-2009
          Medlem nr: 26 801



          Jo, geocaching är en väldigt stor del av min tillvaro. Så fantastiskt roligt både sommar som vinter. Många trevliga människor träffar man också på. smile.gif


          --------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...
           
          Citera
          Tikka
          Inlägg 12-12-2013, 20:14
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem sedan:
          17-12-2002
          Medlem nr: 497



          En jobbarkompis har börjat med geocahing o jag blev inspirerad så japp nu e jag oxå fast smile.gif
          Har gått runt i Gbg o hittat 7 st o det är spännande att leta o smyga för det är ofta folk i rörelse som man inte vill ska se vad man håller på med haha wink.gif
          Fick för mig att syftet från början var att visa varandra vackra platser men jag kan ha fel.

          Funderar hur jag ska göra nu när vi ska utomlands till jul...lite olika ställen landar båten vi åker med så kanske jag ska leta upp caharna innan i datorn så jag är lite förberedd. Någon som har nåt bra tips annars?

          Man kan väl ha på telefonen o logga eller sticker priset iväg? Fast det är väl bara om man ringer som det kan bli dyrt....åh e så dum när det gäller det där med telefonen sad.gif



          --------------------
          ************************************************************
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 12-12-2013, 21:22
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Geocaching är såååå kul! Jag upptäckte det först efter att jag hade sett ett antal människor smyga runt i buskarna vid torpet. Till och med bakom dass! Det tog ett par år innan jag fick förklaringen från ett par barn/ungdomar som lite nervöst bad om ursäkt när de klättrade runt förrådet. Till slut hittade jag burken och sedan dess är jag fast.

          Det var inga som helst problem att få burkägaren att flytta burken till ett bättre ställe, när jag tyckte att det var obekvämt att ha folk krypande runt dasset, speciellt när jag håller på att renovera och skapa latrinkompostering just där.

          Geocaching är ett trevligt familjenöje, där det faktiskt rätt lätt går att få med sig familjens tonåringar. De är experter på allt vad GPS, koordinater och sånt är. Själv har jag ingen GPS, så jag måste övertyga någon att följa med varje gång.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 13-12-2013, 10:04
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          CITAT (Tikka @ 12-12-2013, 20:14) *
          En jobbarkompis har börjat med geocahing o jag blev inspirerad så japp nu e jag oxå fast smile.gif
          Har gått runt i Gbg o hittat 7 st o det är spännande att leta o smyga för det är ofta folk i rörelse som man inte vill ska se vad man håller på med haha wink.gif
          Fick för mig att syftet från början var att visa varandra vackra platser men jag kan ha fel.

          Funderar hur jag ska göra nu när vi ska utomlands till jul...lite olika ställen landar båten vi åker med så kanske jag ska leta upp caharna innan i datorn så jag är lite förberedd. Någon som har nåt bra tips annars?

          Man kan väl ha på telefonen o logga eller sticker priset iväg? Fast det är väl bara om man ringer som det kan bli dyrt....åh e så dum när det gäller det där med telefonen sad.gif


          Kul, välkommen! biggrin.gif

          Jag cachar också i Göteborg. Finns många riktigt snygga gömmor här. Från början var nog syftet det ja, men idag kan man hitta gömmor som finns bara för att "fylla en lucka" i kartan. I Göteborg är det väldigt tätt med burkar.

          Vad cachar du med? Telefon och vilken app? Du kan göra så att du tittar på kartan i appen och sparar ner de cacher som finns på de ställen du ska besöka. Blir man premiummedlem (kostar 30 euro/år) så har man möjlighet att spara ner många cacher samtidigt för ett område och sen föra in dom i telefonen eller gpsen. Det brukar gå bra att använda telefonen när du väl är på plats också, jag tror inte att det drar så mycket trafik. Men har man dålig internettäckning så kan det ibland bli så att man inte ser några cacher, och därför är det en fördel att spara cacherna i telefonen när man är hemma, innan man åker.


          --------------------
           
          Citera
          Tikka
          Inlägg 13-12-2013, 17:52
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem sedan:
          17-12-2002
          Medlem nr: 497



          Tack smile.gif
          Jag använder en app som heter c:geo på telefonen.
          Har precis lärt mig spara ner cachar som jag kan titta på offline på telefonen.
          Loggar oftast via telefonen men nån gång har jag gjort det via datorn o deras hemsida.
          Jag är inte premium medlem inte än.
          Jag tar än så länge bara gröna skatter, jo en liten micro tog jobbkompisen o jag vid jobbet i Lackarebäck o den va en riktig kluring... wink.gif

          Men vad förvånad jag blev när jag tog fram kartan över vårt avlånga land...mycket skatter e det att finna!!!


          --------------------
          ************************************************************
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 13-12-2013, 19:50
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Ah, jag använder samma! Har du några frågor så är det bara att frågha på så hoppas jag kunna hjälpa dig med appen.

          Tycker det är smidigt att spara ner cacher! Om du är rädd för att datatrafiken ska gå överstyr kan du spara ner dom och sedan inne på live-kartan trycka upp inställningar. Där kan du välja "inaktivera live" och så ser du bara de du sparat ner. Då får du också välja "spara logg" när du ska logga en cache, istället för "posta logg". När du kommer hem (eller till ett ställe med internetanslutning) får du gå in igen och välja "posta logg" på de cacher där du sparat en logg.


          --------------------
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 00:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon