Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Lössen äter upp mina nyplanterade äppelträd!
          Per.bjorkman
          Inlägg 11-05-2019, 20:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          31-07-2017
          Medlem nr: 86 161



          Planterade två nya äppelträd förra våren (Fredrik och Agnes, båda e-märkta). Grävde stor grop, blandade befintlig jord med ny planteringsjord av god kvalitet och kogödsel. Förra sommaren var ju småhet och träden hade det tufft. Fick löss på träden som jag bekämpade genom att försöka spruta bort dem med vattenslang, stod och klämde dem och slutligen körde med såpa/sprit/vatten. Träden växte mycket långsamt och såg ledsna ut hela säsongen.

          För några veckor sedan beskar jag träden för att forma en fin krona. Båda har nu 5 grenar som växer hyfsat jämnt runt träden. Jag spettade också ner näring i en ring runt respektive träd. Löv har nu börjat spricka fram och jag kan skönja blommor. Tyvärr kan jag också skönja myror och bladlöss!

          Hur blir jag av med ohyran och hur får jag igång mina äppelträd?
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-05-2019, 21:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Japp och pyrsol dödar även lössens fiender typ nyckelpigor vilket bara skapar en ond cirkel oftast har man bara problem med löss i början av sommaren sedan har lössens fiender förökat upp sig och äter upp lössen men dödar man lössens fiender hela tiden får man bara återkommande angrepp hela säsongen.

          +Limring är ingen perfekt lösning heller löss har bevingade individer som flyger upp i trädet.

          Bäst är att vattna trädet och spola bladverket med jämna mellanrum.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 00:00
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon