Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fröhållbarhet, Hur länge kan frön...
          Christoffer
          Inlägg 04-12-2002, 19:46
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem sedan:
          28-11-2002
          Medlem nr: 439



          Hej!

          Något jag undrar över huh.gif är hur länge fröna till följande örter kan hålla sig, eventuellt hur mycket grobarheten minskar per år:

          Bolmört
          Alruna
          Belladonna
          Spikklubba

          Är storleken på fröna avgörande hur länge de håller? Faller grobarheten för tex så små frön som vallmo jättesnabbt i grobarhet eftersom de är små?
          Detta är frågor jag länge undrat över, och jag hoppas att jag kan få svar.
          wink.gif
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-12-2002, 20:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Tyvärr vet jag inget om hur länge fröna till de växtslagen du nämner håller, men jag vet att storleken på fröna inte har något att göra med hur länge de håller.

          Det finns stora frön som förlorar sin grobarhet på några dagar och det finns små frön som kan hålla i tiotals år och tvärtom.

          De enda listor som brukar finnas när det gäller fröns hållbarhet brukar vara över grönsaksfrön. Denna lista brukar finnas i ex. trädgårdsböcker, Runåbergs frökatalog mm.


          Det finns även många faktorer som spelar in när det gäller hållbarheten ex. vilken kvalité fröna har och hur man lagrar fröna (ofta brukar hållbarheten vara längst om man lagrar fröna torrt och svalt fast det finns ju frön med kort hållbarhet som man kan lagra åtminstone ett litet tag om man lagrar dem fuktigt + kallt. Sedan finns det ju frön som måste sås färska.)


          Ofta brukar "ogräsfrön" ha lång hållbarhet så spikklubban borde det gå bra att spara frön av annars så brukar den producera en massa nya frön som man kan skörda.

          Enligt virtuella floran har bolmört frön som kan ligga vilande i marken i 100år och ändå vara grobara så de fröna håller nog också ganska bra.

          Länk till virtuella floran



          http://linnaeus.nrm.se/flora/


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Christoffer
          Inlägg 05-12-2002, 20:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem sedan:
          28-11-2002
          Medlem nr: 439



          Oj, det var inte dåligt av bolmörtsfröna att hålla så länge. Växter är allt kluriga saker det. rolleyes.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 18:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon