Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med vissnande syrenträd
          crazytok
          Inlägg 25-09-2019, 15:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          25-09-2019
          Medlem nr: 90 170



          Hej alla, mitt första inlägg här... smile.gif

          Det är så att jag och min fru i somras, tror det var omkring Juli planterade ett antal dvärgssyrener längs vår entré. Dessa ser just nu inte särskilt fina ut och jag undrar vad det kan bero på. Vissa har blivit gula och skrumpna, andra har blivit bruna och bladen är fläckiga. Vad kan/ska vi göra åt det för att dom ska bli finare. Eller är det så att det är höstens ingång som är på G och detta är normalt?

          Sedan har vi en stor planteringslåda där vi planterat lite blandat med växter, bambu bland annat. Jag tycker dessa också ser lite tråkiga ut och börjar gulna.

          Värt att nämna är att djupet på jorden är väldigt varierande och inte jättedjup, allt mellan 30-70cm. Under detta är det grus och sten. Jorden anlades i somras och är anläggningsjord, vi blandade dock ut stora mängder med planteringsjord, kogödsel samt barkmylla i samband med planteringarna för att ge jorden lite extra näring. Efter detta har jag gödslat någon ensaka gång.

          Kom gärna med lite tips! Varken jag eller min fru har gröna fingrar....



          Hmm, lyckas inte ladda upp bilder via telefonen av någon anledning, forumet säger att bilden är för stor? �� Får prova igen senare!

          Redigerat av crazytok: 25-09-2019, 15:58
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-09-2019, 11:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag kan inte ge några enkla svar på vad som gått fel, bara resonera lite allmänt.

          Bambu skall inte gulna och tappa blad, de är städsegröna men känsliga för torka, då fäller de sina blad men du har säkert vattnat i och med att det är nyplanterat. Jorddjup på 30 cm för bambu är nog i knappaste laget, det torkar snabbt och bambu får kraftiga rotsystem men det borde inte ha hunnit påverka ännu. Däremot är bambu inte så känsliga för olika påfrestningar utan de brukar slå nya skott så vänta till våren och se vad som händer.
          Att gödsla vid nyplantering kan skada växter, den jord du har blandat räcker mer än väl för resten av säsongen. Nästa vår när tillväxten sätter igång kan du gödsla försiktigt.

          Syrener skall fortfarande ha gröna och fräscha blad så något har ju hänt. De kan drabbas av syrenbakterios, googla och se om det stämmer med skadorna på bladen. Om det är så borde du få nya plantor om de var drabbade av en sjukdom. Jag utgår från att du vattnat och inte gödslat syrenerna. För mycket gödsel skadar all växtlighet.
          En sak till, står syrenerna i gräsmattan och du ev. använt ogräsmedel för din gräsmatta kan annan växtlighet skadas av kemikalierna.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 15:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon