Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Följ med till mitt bananplantage!, Besök mitt plantage, kom gärna med tips och tankar!
          Dayo
          Inlägg 21-09-2016, 17:01
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          17-09-2016
          Medlem nr: 84 550



          Hej allihop!

          Jag har alltid tyckt om odling och växter. Av en händelse snubblade jag på en bananplanta, Musa Acuminata "Tropicana" och då blev jag snabbt biten. Banan är ju hysteriskt roligt!

          Plantaget består av sex plantor, fördelade på två olika rum och med två olika sorters belysning.

          Lite osäker här, någon får gärna förtydliga, men jag har enligt namnen på krukorna, tre olika varianter. Musa Acuminata "Tropicana", "Oriental" och en variant, som löjligt vagt kallades för "EDU". Inte den blekaste vad de menar med det.. Själv tycker jag att alla liknar varandra, förutom att en av de större plantorna har grönare pseudostam. Osäker på variant här. De får alla de karakteristiska fläckarna på de nya bladen, vilka sedan försvinner.

          Tanken är att försöka hålla igång plantorna under vintern med hjälp av en armatur jag byggt med 4st kallvita lysrör T8 på 18W styck och jag ska även införskaffa en värmematta så att jorden hålls varm. De minsta plantorna får belysning av LED-slingor RGB, inställda på olika spektran/färger. Tacksam för tips här angående värmemattor och särskilda bananbelysningslösningar!

          Plantorna står i "vanlig" väldränerad blomjord, lecakulor i botten och lite blandat i jorden, samt tillsatt hönsgödsel i pelletsform. Hönsgödsel inomhus är ett vågat företag, men det fungerade faktiskt rent odörmässigt. Med lös jord och lecakulor överst så luktar det inget. De står på fat som är fyllda med lecakulor, så att överskottsvatten hamnar där, utan att stanna kvar och ha kontakt med plantan eller rötterna.

          De vattnas ungefär varannan dag, men lecakulorna överst i krukorna samt bladen duschas dagligen. Dessvärre med kalkigt kranvatten, men jag ska ta och destillera några liter att ha som "duschvätska". De får kontinuerligt flytande näring i rätt hög koncentration, iaf en gång i veckan. Det är fråga om billigast möjliga 8-3-7 näring.

          Dessvärre har dem en eller annan bladlus på sig, kemisk bekämpning är inte ett alternativ, och plantan eller iaf bladen är ju i sig ganska klena av sig, så något högtryck från duschen blir det inte heller.. Mittenplantan har farit illa av för många omplanteringar och att jag skilde tre-fyra skott från plantan som var alldeles för små.

          På en av plantorna gulnar de nedersta bladen dessvärre. Det tycks råda delade meningar här, men jag antar själv att det beror på för lite ljus, då denna planta har blad som skymmer varandra, samt en plats i fönstret som gör att den skuggas en del.

          Jag har förmodligen läst varenda tråd på Odla som rör denna roliga planta, men tacksam för tips högt och lågt, kring allt från vinterförvaring till bladlöss. Från hur nya blad från rhizomet/jordstammen bäst hanteras till värmemattor och luftfuktare!
          Bifogad fil  plantage1.jpg ( 988.1k ) Antal nedladdningar: 34

          Bifogad fil  plantage2.jpg ( 993.11k ) Antal nedladdningar: 26

          Bifogad fil  plantage3.jpg ( 980.47k ) Antal nedladdningar: 22

          Bifogad fil  bananok_nd2.jpg ( 995.11k ) Antal nedladdningar: 23

          Bifogad fil  oriental.jpg ( 955.39k ) Antal nedladdningar: 19


          Redigerat av Dayo: 21-09-2016, 17:08
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  plantage4.jpg ( 952.48k ) Antal nedladdningar: 10
           
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 10-10-2016, 22:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Oj vilka fina plantor! Lycka till med bananplantagen, jag har läst, men minns tyvärr inte var på nätet, om någon som tom fått bananer på sin planta!
           
          Citera
          addo
          Inlägg 11-10-2016, 11:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Det känns som du gör allt och lite till, och kommer nog att gå jätte bra. I min erfarenhet behöver du ingen värmematta i normal rumstemperatur jag tror också du kan vattna lite mer sällan så jorden runt rhizomet får torka upp lite mellan vattningarna, det kan bli röta där ganska lätt.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 21:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon