Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den som säger att det är enkelt..
          Gunilla T
          Inlägg 04-06-2017, 09:12
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (malarmaster @ 04-06-2017, 09:16) *
          nej,det resonemanget håller inte. Folk handlar ju idag med kredit och det handlar helt enkelt om ett attitydproblem och statustänkande.Man behöver inte en massa prylar.Men å andra sidan vad händer om konsumtionen drastiskt minskar? Bor ju nära det forna glasriket.....


          Fast nu pratar du om helt andra saker än rekyleffekten. Det har inget att göra med varför folk konsumerar eller vad som händer om konsumtionen minskar.

          Rekyleffekt brukar också benämnas Jevons lag eller Jevons paradox, om du sysslar med energieffektivisering i ditt politiska arbete måste du ha stött på fenomenet och läst en del forskningsrapporter om detta.

          Redigerat av Gunilla T: 04-06-2017, 09:13
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-06-2017, 09:39
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (malarmaster @ 04-06-2017, 06:19) *
          som bengalow skrev tidigare så är begreppet närproducerat olika för var i landet du bor.
          visst har vi köttgårdar i närliggande kommuner och här finns gårdsbutiker. Citygross i Växjö har en hylla med just närproducerat men jag vägrar att betala sådana överpriser.
          tyskland ligger närmre än vad Stockholm gör så kött från Mälardalen o högre upp transporteras längre än om du bor i Sydsverige.
          varför köttet är billigare i tyskland? lägre lönekostnader,lägre foder och energikostnader. maten är överhuvudtaget billigare i Europa.
          Jag tittat på kvalite och jämför med pris. Svenska varor brukar inte vara konkurrenskraftiga.
          De svenska bönderna har kostnadsproblem och det hänger inte ihop med kvalite utan om politik.
          svensk mat är inte exporterbar då den kostar för mycket. Det är detta som kväver svenskt jordbruk.
          det finns gott om svenska varor på Lidl både i kött,mejeri och grönsaksdisken så man behöver inte köpa "utländskt" om man inte vill. Jag vill nog påstå att ICA har lika mycket utländskt som Lidl.
          svensk mat är en myt då vår livsmedelsindustri även den är globaliserad och de förr välkända svenska producenterna numera ägs av globala aktörer.de importerar o förpackar under svenskt varunamn.
          visst kan du fortfarande hitta mindre producenter men då oftast på gårdsbutiker o liknande då ICA inte släpper in dem i butiken.Jag handlar t.ex en del charkuterier på Netto,skånska varor,gjorda på svenskt kött men billigare än ICA.Av bra kvalite dessutom.
          Jo,jag köper färdig räksallad ,dock inte av ICA. Köper du färdig korv och i så fall vad är skillnaden i köpmönster?. Du kärnar smör o gör ost?
          är du också förblindad av ICA-reklamen? Poäng på kortet? Skall erkännas att de faktiskt lyckats att bli marknadsledande,COOP är nästan uträknad och Bergendahlsgruppen har det jobbigt (willys,Hemköp,Matöppet)
          Lycka då att det finns två utifrån som kör eget race,Lidl och Netto. annars hade livsmedelspriserna satts av ICA i Stockholm och de hade ju inte gått neråt. ICA gör miljardvinster och handlarna lever gott.
          Tyder på att konkurrensen inom Sverige tycks funkar ,eller vad tycker du?

          PS. det finns en anledning till till att gynna Lidl. De bygger Sveriges miljövänligaste butiker och har ett miljötänk vad gäller både produktion o transportsidan. Solceller på taket som hjälper till att förse butiken med el
          m.m. Ser inte att ICA satsar på det konceptet DS.


          Lustigt att du förutsätter att enda alternativet är ICA. Har jag ens nämnt ICA? Tror inte det. Som kuriosa kan jag nämna att där jag bodde förut var det ICA som fick lägga ner och Coop som regerade och regerar fortfarande. ICA kom som en uppstickare men hade inte en chans. Finns orter med stor lokalpatriotism på gott och ont naturligtvis men förutsätt inte att bara för att det ser ut på ett visst sätt hos dig så är det så överallt.

          Köper sällan korv men mejerivaror är ju samma var man än handlar liksom många andra basvaror. Ska man bara gå på priset vore det billigaste alternativet för mig att handla online. Jo jag har testat och räknat på det men känner också att jag vill gärna se irl vad jag köper, gäller framför allt chark samt frukt och grönt. Men vi får se, kanske blir mer onlineköp framöver av ren bekvämlighet. Alla butiker har dock inte den servicen men jag tror det är något som kommer att öka.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 04-06-2017, 10:31
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          CITAT (Gunilla T @ 04-06-2017, 09:37) *
          Ett exempel; om jag investerar i solceller på mitt hus, en energieffektivisering som gör att jag dessutom kan sälja av den el som produceras kommer jag att ha minskat kostnaderna för min årliga elanvändning när investeringen är betald. Om jag då åker till Thailand två gånger i stället för en gång/år för överskottet har vi fått en rekyleffekt - ingen vinst för klimat och miljö.

          Jag tror inte att det är "så enkelt" som du säger. För att tjäna ihop till ett solcellsbatteri behövs en investering på 30-100000 kronor. Den som gör det är en förnuftig sparare, med minst ett sparmål. Varför skulle denne "förnuftige sparare "ödsla bort" det han/hon har fått ihop. Dessutom kommer inte vinsten på ett år, utan 6-10 år efter installation. Tar man lån på detta i stället, så har du en amortering att betala. Allt folk passar inte in i Lyxfällan...Skall man snacka om rekyleffekten, så gå och köp en bil, t.ex. Innan du kört en enda kilometer, så har du fått en pryl, som vid tillverkning redan gjort av med tonvis av koloxid och annat skit. Men bil har du förstås...
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-06-2017, 13:48
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Bengalow @ 04-06-2017, 11:31) *
          Jag tror inte att det är "så enkelt" som du säger. För att tjäna ihop till ett solcellsbatteri behövs en investering på 30-100000 kronor. Den som gör det är en förnuftig sparare, med minst ett sparmål. Varför skulle denne "förnuftige sparare "ödsla bort" det han/hon har fått ihop. Dessutom kommer inte vinsten på ett år, utan 6-10 år efter installation. Tar man lån på detta i stället, så har du en amortering att betala. Allt folk passar inte in i Lyxfällan...Skall man snacka om rekyleffekten, så gå och köp en bil, t.ex. Innan du kört en enda kilometer, så har du fått en pryl, som vid tillverkning redan gjort av med tonvis av koloxid och annat skit. Men bil har du förstås...


          Nu bygger du en halmgubbe Bengalow.

          Det är inte en åsikt jag har utan försöker förklara ett fenomen som bevisligen existerar. Energibesparande åtgärder gagnar miljön men de gör också våra räkningar billigare vilket i sin tur ökar konsumtionen - som rubriken säger - det är inte enkelt.

          Att köpa en ny bil har inget att göra med rekyleffekten och ja, jag har bil. Jag behöver en bil för att jag bor i skogen där det saknas allmänna kommunikationer. Om jag beställer ett bokpaket på nätet måste jag numera åka nästan tre mil för att hämta böckerna - trots att två postbolag numera kör post här. När vi flyttade hit kom lantbrevbäraren till dörren med böckerna om det inte fanns plats i lådan.

          Förövrigt är Jevons paradox inget nytt påhitt.

          https://sv.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 04-06-2017, 15:43
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Hur tusan skulle det se ut om alla sparade pengar gick in på ett konto då? Såklart att folk får mer pengar att spendera, om man har lägre fasta utgifter! En del har sparmål, där ibland en extra semesterresa ingår. Andra byter bil, köper en lägenhet m.m. Med ditt "halmgubberesonemang" så borde alla bo i skogen och spara sina pengar. Det är bara så, att på det viset fungerar inte människor. Man vill leva sitt liv i så hög grad som möjligt, och där ingår lyxkonsumtion. Jag tror i alla fall, att människor, utom dessa i Lyxfällan, har ett ganska skapligt ekonomiskt tänk för sin egen del. Att indier bränner ved eller koskit i sina kyffen, och orsakar stora koloxidflöden kan jag inte göra ett dugg åt, och tänker inte göra det heller. Jag spar på mitt sätt, och känner mig nöjd med insats. Sedan kan vilken statistiker som helst tillbakavisa mitt sätt att leva, vilket jag också struntar i. Är icke medlem i MP, och förkastar deras överdrivna iver till "insatser" som inte bär frukt.
          Att du försöker förklara problem för mig, har jag begripit, men du får nog lägga lite mer krut i resonemanget för att övertyga. Rekyleffekten - vad skall vi göra åt den? Vi kan inte göra något, då det strider mot människans natur! Det är bara ett statistiskt påhitt - inget annat. Jo, det skapar argument för dem, som inte har något att säga om HUR vi skall gå till väga...
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-06-2017, 17:04
          Länk hit: #26


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Bengalow @ 04-06-2017, 16:43) *
          Med ditt "halmgubberesonemang" så borde alla bo i skogen och spara sina pengar. Det är bara så, att på det viset fungerar inte människor.
          unsure.gif Skall jag flytta eller skall jag shoppa för att bli mänsklig, eller krävs båda?
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 04-06-2017, 17:45
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Nej, du skall bara tillfredsställa dina behov. Om dessa är mindre eller större än "genomsnittet", så blir du med i statistiken ändå. Men faktum är, att alla inte får plats i skogen, då blir det ju ingen skog längre...Var en till sitt intresse.
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 22:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon